نخست وزیر جدید عراق رای اعتماد گرفت؛ معافیت ۱۲۰ روزه واردات برق از ایران

پنجشنبه, 18ام اردیبهشت, 1399
اندازه قلم متن

آقای کاظمی ۵۳ ساله دارد و مدتی نیز رییس سازمان اطلاعات ملی عراق بود.

محمد حلبوسی رئیس پارلمان عراق و مصطفی کاظمی نخست وزیر جدید؛ آقای کاظمی ۵۳ ساله دارد و مدتی ریاست سازمان اطلاعات ملی عراق را بر عهده داشت

در روزی که مصطفی کاظمی توانست به عنوان نخست وزیر جدید عراق از پارلمان این کشور رای اعتماد بگیرد، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا ضمن تبریک به او، بار دیگر معافیت این کشور را برای واردات برق از ایران تمدید کرد.

پارلمان عراق امروز در جلسه‌ای که نمایندگان با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و با ماسک و دستکش گرد هم آمده بودند، پس از مدت‌ها بن‌بست سیاسی، به مصطفی کاظمی رای اعتماد داد.

برهم صالح، رئیس جمهوری عراق، پس از رای اعتماد پارلمان، با تبریک به نخست وزیر عراق گفته این کشور مرحله تاریخی سختی را پشت سر گذاشت.

برهم صالح ۲۲ فروردین ماه امسال مصطفی کاظمی را به عنوان نامزد جدید نخست وزیری معرفی کرده بود.

به نظر می‌رسد آقای کاظمی توانسته نظر مساعد احزاب شیعی نزدیک به ایران را نیز جلب کند.

امروز نمایندگان در پارلمان عراق به ۱۵ وزیر پیشنهادی کابینه آقای کاظمی نیز رای اعتماد دادند. اما رای‌اعتماد به هفت وزارتخانه دیگر از جمله وزرای امور خارجه و نفت عراق به زمان دیگری موکول شد.

وزارت خارجه ایران و سفارت این کشور در عراق انتخاب آقای کاظمی را تبریک گفته‌اند.

نفیسه کوهنورد، خبرنگار بی بی سی فارسی درباره رویکرد آقای کاظمی در تعامل با ایران می‌گوید “آقاى کاظمى در برنامه اش براى روابط خارجى گفته دولت عراق باید با دولت طرف باشد نه با نهادها یا یک فرد. به نظر اشاره اصلى در این به نیروهاى قدس سپاه است که فرمانده پیشین آن قاسم سلیمانى همواره نامش به عنوان کسى که در پس پرده روند تشکیل دولت در این کشور حضور داشت، مطرح مى شد و رفت و آمدش به عراق و رابطه اش با مقامات و فرماندهان گروه‌هاى شبه نظامى عراقى، به گفته منتقدانش بیشتر شخصى بود و نه در قالب پروتکل‌هاى رایج در روابط بین دو کشور. راهى که انتظار مى‌رود جانشین او اسماعیل قاآنى هم دنبال کند”.

مصطفی کاظمی ۵۳ ساله دارد و مدتی نیز رییس سازمان اطلاعات ملی عراق بود.

آقای کاظمی سومین فردی است که از زمان استعفای عادل عبدالمهدی، از سوی برهم صالح، رئیس جمهوری برای پست نخست وزیری به پارلمان معرفی می‌شد.

در ماه‌های گذشته عراق با مشکلات زیادی از جمله اعتراض‌های گسترده اجتماعی، شیوع ویروس کرونا، بحران اقتصادی مواجه بود.

در پی همین تظاهرات گسترده ضددولتی سال قبل در عراق بود که آقای عبدالمهدی از نخست وزیری استعفا داد.

تمدید معافیت از تحریم‌ها و همراهی آمریکا با دولت جدید عراق

پس از رأی اعتماد پارلمان به آقای کاظمی، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا خیلی زود در یک تماس تلفنی با آقای کاظمی اعلام کرد برای همراهی با دولت جدید عراق و با هدف تسهیل خریداری برق، برای یک دوره ۱۲۰ روزه، معافیت این کشور از تحریم‌های ایران را تمدید کرده است.

از حدود دوسال پیش، به دنبال وضع تحریم‌های شدید علیه ایران، آمریکا مهلت معافیت عراق از تحریم های ایران را با هدف تسهیل خریداری برق به مرور از دوره‌های ۱۲۰ روزه به ۹۰ روزه و ۳۰ روزه کاهش داده بود.

آمریکا آخرین بار این معافیت را برای یک دوره ۳۰ روزه تمدید کرده بود و هشدار داده بود که به محض تشکیل یک دولت با ثبات در عراق، آمریکا در این تصمیم خود بازنگری خواهد کرد.

در آن زمان خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا نوشت:‌ “مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا این محدودیت کوتاه مدت را با هدف برقراری فرصتی برای تشکیل دولت تمدید کرده است.”

آمریکا تاکنون معافیت عراق از تحریم های ایران را چندین بار تمدید کرده و خواستار حرکت این کشور به سوی خودکفایی در زمینه تامین انرژی شده است. عراق نیز به دنبال عقد قراردادهای تازه برای واردات برق از اردن، ترکیه و عربستان است.

عراقی‌ها سالیان سال است که با خاموشی‌های مکرر سر می‌کنند. این شرایط یکی از دلایل نارضایتی عراقی‌ها بوده و حتی گاهی همچون دو سال پیش جرقه تظاهرات در این کشور را زده است. در جریان این اعتراضات، کنسولگری ایران هم به آتش کشیده شد.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.