دادگاه تجدیدنظر؛ پیام درفشان، وکیل دادگستری به حبس و محرومیت از وکالت محکوم شد

سه شنبه, 6ام خرداد, 1399
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – دادگاه تجدیدنظر استان البرز پیام درفشان، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر را به ۱ سال حبس و ۲ سال محرومیت از وکالت محکوم کرد. این محکومیت به مدت ۲ سال به حالت تعلیق در آمده است. آقای درفشان در مرحله بدوی توسط دادگاه انقلاب کرج به ۲ سال حبس تعزیری و ۲ سال محرومیت از وکالت محکوم شد. آقای درفشان، تاکنون وکالت پرونده بسیاری از زندانیان سیاسی را برعهده داشته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دادگاه تجدیدنظر استان البرز پیام درفشان، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر را به حبس محکوم کرد.

براساس این حکم که توسط دادگاه تجدیدنظر استان البرز صادر و ابلاغ شده است، آقای درفشان به ۱ سال حبس و ۲ سال محرومیت از وکالت محکوم شده است. این محکومیت به مدت ۲ سال به حالت تعلیق در آمده است.

سعید دهقان وکیل مدافع آقای درفشان با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی در این خصوص گفته است: “دادگاه تجدیدنظر، ٢سال زندان برای پیام درفشان را به ١ سال کاهش داد اما حبس و محرومیت را ٢ سال معلق کرد این یعنی اعتراض ما وارد بود اما شمشیر داموکلس هم لازم بود! یعنی حریم خصوصی مردم، محترم است اما نقضِ آن هم لازم است! یعنی برای نقضِ حق دفاع و حریم خصوصی و صلاحیت و… باید تشکر کنیم؟”

آقای درفشان پیشتر در مرحله بدوی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب کرج از بابت اتهام “توهین به رهبری” به ۲ سال حبس تعزیری و ۲ سال محرومیت از وکالت محکوم شد.

آقای دهقان پیشتر با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی خود ضمن اعلام این خبر با اشاره به اینکه این پرونده مربوط به سال ۹۷ و در ارتباط با بازداشت پیام درفشان در منزل موکل خود (آرش کیخسروی، وکیل دادگستری) بوده است، عنوان اتهامی مطروحه در دادنامه را “توهین به رهبری” و دلیل صدور این حکم را برگرفته از “چت خصوصی!” او عنوان کرده است”.

در بخشی از دادنامه صادره توسط شعبه اول دادگاه انقلاب کرج، اتهام آقای درفشان یعنی ماده ۵۱۴ قانون مجازات اسلامی تحت عنوان “توهین به رهبری” با ادبیاتی نامتعارف نسبت به مواد قانونی “اهانت به ساحت مقدس ولی امر مسلمین جهان و خار چشم استکبار جهانی” عنوان شده است!.

سعید دهقان با انتشار تصویر این دادنامه در صفحه شخصی خود گفته بود: “و اما حکم؛حکمی فاقد استدلال در دادگاهی مانعِ وکالت، بدون اجازه مطالعه پرونده پیش از محاکمه و رای! نمیدانم متن رای باعث عدم انتشار توسط ایرنا و ایسنا و ایلنا شده یا وکیل بودنِ موکل! اما مهم، نقض ماده ١٧ قانون استقلال کانون وکلا در محرومیت وکیل و مهمتر، نقض حریم زندگی خصوصی وکلاست!”.

دهقان همچنین با اشاره به اینکه بخشی از بازجویی آقای درفشان در ارتباط با “پرونده شکایت مشترک آنها از بازپرس فیلترکننده تلگرام” بوده است گفته که این حکم بدوی بوده و نسبت به آن اعتراض شده است.

پیام درفشان به همراه فرخ فروزان دیگر وکیل دادگستری در تاریخ ۹ شهریورماه ۱۳۹۷ و در منزل خانواده موکل خود آرش کیخسروی که آن زمان در بازداشت و در زندان تهران بزرگ بسر می‌برد بازداشت و در تاریخ ۱۵ شهریورماه همان سال با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

درفشان، تاکنون وکالت بسیاری از زندانیان سیاسی و عقیدتی ازجمله محمد نجفی، ویدا موحد، نسرین ستوده، خانواده کاووس سیدامامی، سحر تبر و شماری از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ را برعهده داشته است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.