چهار مرجع تقلید: عزاداری محرم باید «به هر قیمتی» برگزار شود

چهارشنبه, 15ام مرداد, 1399
اندازه قلم متن

نامه پزشکان: «در صورت برگزاری مراسم محرم و کنکور تعداد مرگ‌ومیر روزانه هشت برابر خواهد شد و به ۱۶۰۰ نفر در روز خواهد رسید»

اصرار به برگزاری مراسم‌های مذهبی پرجمعیت به‌رغم هشدار پزشکان

جعفر سبحانی، ناصر مکارم شیرازی، حسین وحید خراسانی و محمد علوی گرگانی، چهار روحانی بلندپایه قم می‌گویند برپایی مراسم سوگواری و عزاداری در ماه محرم تحت هر شرایطی باید برگزار شود.

این مراجع تقلید در پاسخ به سؤالاتی درباره وضعیت کنونی کشور، شیوع گسترده بیماری کووید ۱۹ و تقارن آن با ماه محرم نظرشان را اعلام کرده‌اند.

جعفر سبحانی یکی از مراجع در پاسخ خود نقل‌قولی از روح‌الله خمینی، رهبر پیشین جمهوری اسلامی را ذکر کرده و نوشته است :«حسینیان که قلوب آنان لبریز از مهر سالار شهیدان است این دو ماه را نمی‌توانند بدون عزاداری سپری کنند، بالاخص به‌فرموده حضرت امام که «ما هرچه داریم از محرم و صفر داریم».»

ناصر مکارم شیرازی هم گفته است که «به هیچ قیمت نمی‌توان جلوی برگزاری مراسم عاشورا را گرفت…شکی نیست که اصولی داریم که به‌هیچ‌وجه نمی‌توانیم آن‌ها را رها کنیم و ازجمله آن‌ها مسئله عزاداری محرم و صفر است.»

وحید خراسانی هم تأکید کرده است که «شعائر اهل‌بیت  و خصوصاً اقامه‌ عزای حضرت سید الشهداء، نباید تعطیل شود»

شاید متفاوت‌ترین اعلام موافقت با برپایی مراسم عزاداری محرم را علوی گرگانی انجام داده است. او خواستار برگزاری این مراسم به صورت ترکیبی از عزاداری سنتی و «روش‌های ابتکاری و نوین» شده است.

این مراجع البته در بخشی از این اعلام نظر از مقلیدینشان خواسته‌اند که «جهات بهداشتی» را رعایت کنند.

پافشاری مقام‌های مذهبی بر انجام مراسم عزاداری «به هر قیمت ممکن» در حالی است که گروهی از پزشکان سرشناس ایرانی در نامه‌ای سرگشاده «قیمت» احتمالی آن را مشخص کرده‌اند.

هفته گذشته گروهی از شاخص‌ترین پزشکان ایران در «مجمع انجمن‌های گروه پزشکی» در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی به او هشدار دادند که در صورت برگزاری مراسم محرم و کنکور تعداد مرگ‌ومیر روزانه هشت برابر خواهد شد و به ۱۶۰۰ نفر در روز خواهد رسید: «هشدار می‌دهیم عدم رعایت توصیه‌های کارشناسانه مجمع و سیستم سلامت باعث ابتلا و مرگ‌ومیر با ابعادی به‌مراتب دهشتناک‌تر از پیش خواهد شد. اگر امروز روزانه ۲۰۰ مرگ و ٢٠٠٠ ابتلا ثبت می‌شود بر اساس برخی پیش‌بینی‌ها در صورت عدم رعایت جدی دستورالعمل‌ها در سه ماه آینده این آمار تا ۱۶۰۰ مرگ در روز هم افزایش خواهد یافت.»

آن‌ها نسبت به «خستگی نیروهای انسانی کادر پزشکی و به پایان رسیدن منابع سلامت» هشدار دادند و نوشتند که «در چنین شرایطی چشم‌اندازی بسیار تیره و تکان‌دهنده پیش چشم آشکار می‌کند.»

این گروه از پزشکان از حسن روحانی خواستند تا عزاداری محرم و کنکور برگزار نشود: «عزاداری و مراسم مذهبی در اجتماعات و گروه‌ها به‌علاوه تجمعات بزرگ مثل کنکور بدون رعایت شرایط لازم باید اکیداً ممنوع گردیده بر ممنوعیت آن نظارت جدی و انضباطی اعمال گردد.»

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.