بحران کرونا در زندان اوین؛ زندانیان سیاسی دست به تحصن اعتراضی زدند

دوشنبه, 20ام مرداد, 1399
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – امروز دوشنبه ۲۰ مردادماه در پی شیوع همه گیری علائم کرونا در بین زندانیان بند ٨ زندان اوین،  ۲۷ تن از زندانیان سیاسی در این بند با تحصن و بست نشینی در حیاط این زندان خواستار رسیدگی فوری به شرایط پیش آمده در این اندرزگاه شدند. روز یکشنبه ۱۹ مردادماه در پی وصول نتیجه آمایش رندوم (تصادفی) از هفده زندانی در اندرزگاه ۸ زندان اوین مشخص شد دوازده تن از زندانیان به ویروس کرونا آلوده شدهاند، با تایید این موضوع این دوازده زندانی به بهداری زندان منتقل شدند. اسماعیل عبدی، جعفر عظیم زاده، امیرسالار داوودی، مجید آذرپی، محسن قنبری و محمدعلی مصیب زاده ازجمله این افراد هستند. از میان این افراد اسماعیل عبدی به بیماری زمینه‌ای آسم مبتلا است و جعفر عظیم زاده نیز از مشکلات کلیوی و قلبی و عروقی رنج می‌برد که همین امر می‌تواند جان آنان در برابر کرونا بیش از سایرین در معرض خطر قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز دوشنبه ۲۰ مردادماه ۱۳۹۹، در پی شیوع همه گیری علائم کرونا در بین زندانیان بند ٨ زندان اوین،  ۲۷ تن از زندانیان سیاسی در این بند با تحصن و بست نشینی در حیاط این زندان خواستار رسیدگی فوری به شرایط پیش آمده در این اندرزگاه شدند.

بهنام موسیوند، بهنام شیخی سامانلو، حمید منافی نظرلو، علیرضا فرشی دیزج یکان، بهنام محجوبی، مصیب رئیسی یگانه، امین لقایی، اصغر شیری، روح الله خضری، آسبین جعفریان، صبحان ایمانی، سینا سالک، امیررضا محمودی، حسین محمودی، محمود علی نقی، یاسین جمالی، بهروز سلطانلو، منوچهر بلوریان، آرش شیرزادی، احمد فارسی، محسن فرید، سیدمهدی مصطفوی، علیرضا خسروجربی، امیرحسین میرخلیلی، مرتضی کریمی، مرتضی پورعلی، محمدهادی مهرانی، ۲۷ زندانی معترضی هستند که با تحصن امروز خواستار رسیدگی فوری به شرایط پیش آمده در این اندرزگاه شدند.

خانواده برخی از این زندان در تماس با هرانا گفتند که زندانیان معترض به مسئولان زندان گفته‌اند تاکنون هیچ گونه رسیدگی به وضعیت زندانیان اندرزگاه ۸ اوین صورت نگرفته و در اعتراض به همین امر در آمارگیری زندان شرکت نخواهند کرد. این زندانیان به مسئولان زندان گفته‌اند خواهان ملاقات با  امین وزیری، دادیار ویژه زندانیان سیاسی هستند و اگر به این خواسته‌شان توجهی نشود کماکان به تحصن خود ادامه خواهند داد.

روز یکشنبه ۱۹ مردادماه ۱۳۹۹، در پی وصول نتیجه آمایش رندوم (تصادفی) از هفده زندانی در اندرزگاه ۸ زندان اوین مشخص شد دوازده تن از زندانیان به ویروس کرونا آلوده شده‌اند، با تایید این موضوع این دوازده زندانی به بهداری زندان منتقل شدند.

از میان این افراد اسماعیل عبدی، جعفر عظیم زاده، امیرسالار داوودی، مجید آذرپی، محسن قنبری و محمد علی مصیب زاده زندانیان سیاسی هستند که هم‌اکنون در بهداری زندان اوین بستری هستند. حامد حمزه وی، فرشاد کاووسی، رضا کیانیان مهر و سعید شریفی زندانیان مالی هستند که در بهداری اوین بستری شده‌اند.

فریدون احمدی نماینده زنجان و طارم که به اتهام فساد اقتصادی به ۶۱ ماه زندان محکوم شده است نیز به دلیل احتمال بالای ابتلا به کرونا و داشتن علائم در بهداری اوین به سر می‌برد. علی دیواندری مدیرعامل سابق بانک ملت و بانک پارسیان است که تا ساعت ۱۲ شب گذشته کنار سایرین در بیمارستان اوین بستری بوده که به علت شدت علائم بیماری به صورت اورژانسی به یکی از بیمارستانهای تهران اعزام شده است.

بستری شدن این شهروندان در بهداری زندان اوین در شرایطی است که این مکان مورد استفاده سایر زندانیان نیز قرار می‌گیرد و همین امر می‌تواند منجر به سرایت این ویروس به دیگر بندهای زندان اوین شود.

سایت امتداد امروز در گزارشی در این خصوص با اشاره به پنهانکاری مسئولان زندان اوین به نقل از یکی از زندانیان نوشته است: «هفته پیش تست کرونای آنها مثبت شده اما مسئولان زندان از بیان این مطلب امتناع کردند و پس از یک هفته که نشانه‌ها و علائم بیماری حادتر شده این موضوع را اعلام کرده و تست دوم را اخذ کردند و این زندانیان را به بیمارستان زندان منتقل کردند و اکنون در انتظار دریافت پاسخ تست دوم هستند. آنچه بدیهی است همه‌ی این دوازده نفر علایم بیماری کرونا را دارا هستند و از سوی دیگر به دلیل زیست جمعی زندانیان در شرایط زندان، اکنون زندان اوین به نقطه‌ای بحرانی درباره بیماری کرونا تبدیل شده است.»

منیر عبدی، همسر اسماعیل عبدی پیشتر در خصوص ابتلای این زندانیان به هرانا گفت: “آقای عبدی از یک هفته قبل و سه هم اتاقی دیگرشان یعنی آقای عظیم زاده، داوودی و آذرپی به همراه ۸ زندانی دیگر در بند ۸ با علائمی مشابه کرونا مواجه بودند. تنفس اسماعیل عبدی به دلیل ابتلا به بیماری زمینه‌ای آسم نیز با مشکل رو به رو شده بود. هفته قبل از این ۱۲ نفر آزمایش مخاط بینی گرفتند و پس از یک هفته امروز نتیجه آن را اعلام کردند که ما به همین مساله اعتراض داریم چرا باید نتیجه این آزمایش اینقدر دیر اعلام شود و حالا ممکن است سایر زندانیان بند هم درگیر شده باشند. در نهایت صبح امروز به بهداری زندان اوین منتقل شده و همگی در یک اتاق نگهداری می‌شوند. اسماعیل عبدی با توجه به بیماری آسم فشار خونش بالا رفته بود که با دارو سعی در کنترل آن دارند. امروز تست کرونا یکبار دیگر هم تکرار شد و ظرف ۴۸ ساعت نتیجه آن اعلام می‌شود. ما به همراه سایر خانواده این افراد به دادستانی اوین مراجعه خواهیم کرد و هم نسبت به این طولانی شدن آزمایش و هم نسبت به عدم انتقالشان به بیمارستان اعتراض خواهیم کرد”.

در حالی که فقط نتیجه یک دوره آزمایش از تعداد معدودی زندانی نشان می دهد اکثر آنان به ویروس مبتلا شده اند، از اندرگاه ۴ اوین نیز گزارش شد که روز یکشنه یک زندانی به دلیل وخامت حال ناشی از آلودگی به ویروس کرونا بصورت اورژانسی به بیمارستان خارج از زندان منتقل شد. کماکان آمار مشخصی از تعداد مبتلایان به این بیماری در زندان اوین مشخص نیست.

سازمان عفو بین‌الملل چندی پیش اعلام کرد نسخه‌هایی از چهار نامه را رویت کرده که از طرف مقامات سازمان زندان‌ها که زیر نظر قوۀ قضانیه فعالیت می‌کند، به وزارت بهداشت نوشته شده و زنگ خطر را درباره کمبود شدید تجهیزات حفاظتی شخصی، مواد ضدعفونی کننده و تجهیزات و لوازم پزشکی کلیدی به صدا درآورده است. وزارت بهداشت این درخواست‌ها را بی‌پاسخ گذاشته و زندان‌های ایران همچنان در مقابل شیوع بیماری‌های واگیردار به شکلی فاجعه‌باری فاقد تجهیزات الزامی است.

این درحالی است که اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها، فروردین امسال در خصوص حفظ سلامت زندانیان مدعی شد که “ایران باید به عنوان مبتکر حمایت از حقوق زندانیان در دنیا شناخته شود”.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.