گزارش صداوسیما از داخل اوین با هدف تکرار سناریوی نرگس محمدی برای زندانیان سیاسی مبتلا به کرونا

چهارشنبه, 22ام مرداد, 1399
اندازه قلم متن

بنا به گزارش‌ رسیده به ایران اینترنشنال، در پی تشدید نگرانی درباره ابتلا دست‌کم ۱۲ زندانی اندرزگاه شماره هشت زندان اوین به کرونا،‌ صداوسیما با تهیه گزارش تصویری گزینشی از این زندان در پی تکرار سناریوی مشابه نرگس محمدی در زندان زنجان برای زندانیان اوین در تهران است.

بنا بر این گزارش، تیم تصویربردار صداوسیما روز سه‌شنبه ۲۱ مرداد در زندان اوین حاضر شده و اقدام به تهیه گفت‌وگوهای گزینشی درباره وضعیت سلامتی زندانیان و بهداشت زندان کرده است.

این اقدام در پی آن صورت می‌گیرد که کانال خبری امتداد دوشنبه نوشت گزارش‌ها درباره ابتلای ۱۲ نفر از زندانیان مستقر در اندرزگاه هشت زندان اوین به کرونا موجب نگرانی خانواده‌های آنان و فعالان مدنی شده است.

علاوه بر زندانیان سیاسی،‌ شماری از محکومان پرونده‌های مالی و اقتصادی از جمله یک نماینده سابق مجلس نیز میان این زندانیان بوده‌اند.

امتداد زندانیان سیاسی را اسماعیل عبدی،‌ امیرسالار داوودی،‌ مجید آذرپی، جعفر عظیم‌زاده، محسن قنبری و‌ محمدعلی مصیب‌زاده عنوان و اضافه کرده آن‌ها در بیمارستان ۴۸ تخت‌خوابی داخل زندان بستری شده‌اند.

هم‌زمان با این گزارش، شماری از نزدیکان و اعضای خانواده این زندانیان تایید کردند از این زندانیان آزمایش خون و ریه گرفته شده است.

بر اساس گزارش امتداد، «هفته پیش تست کرونای آن‌ها مثبت شده، اما مسئولان زندان از بیان این مطلب امتناع کردند.»

با این حال،‌ خبرنگاران صداوسیما پس از بازتاب‌های این گزارش در رسانه‌های اجتماعی با اقدام به تصویربرداری و مصاحبه گزینشی با برخی از زندانیان دیگر اوین از آن‌ها خواسته‌اند تا بگویند مشکل سلامتی وجود ندارند و کسی به کرونا مبتلا نیست. 

این گزارش ویدیویی که بنا به گفته منبع مطلع ایران اینترنشنال احتمالا برای بخش خبری ۲۰:۳۰ شامگاه سه‌شنبه در نظر گرفته شده در شرایطی تهیه می‌شود که زندانیان مبتلا در قسمت بهداری و تحت کنترل بوده‌اند.

پیش از این نیز بخش خبری ۲۰:۳۰ در پی انتشار گزارش‌ها درباره وضعیت وخیم سلامتی نرگس محمدی،‌ فعال حقوق بشر زندانی در زنجان، بدون اطلاع او تصاویری بریده‌شده از ویزیتش از سوی پزشک زندان را منتشر کرد. 

در آن گزارش خبری نیز هدف صداوسیما القای عدم ابتلای محمدی به کرونا بود.

پس از آن، محمدی در یادداشتی حاوی روزشمار دوره بیماری خود در زندان نوشت که دو فیلم از او ضبط شده و برای تهیه این گزارش عوامل زندان او را با «سرم و آمپول» آماده فیلم‌برداری کرده بودند.

این نوع گزارش‌های صداوسیما و بخش خبری ۲۰:۳۰ پیشتر نیز بارها با واکنش منفی بینندگان و کاربران در رسانه‌های اجتماعی مواجه شده بود.

افزایش نگرانی از شیوع کرونا میان زندانیان هم‌زمان با موج دوم آن بیش از پیش خانواده‌ها و بستگان زندانیان را نگران کرده است.

در موج اول کرونا در اسفند و فروردین‌ماه نیز دستگاه قضایی و نیروهای امنیتی با وجود هشدارها درباره وضعیت بهداشتی زندان‌ها و حق مرخصی زندانیان،‌ از اعطای مرخصی به برخی زندانیان سیاسی اجتناب کرده بودند.

از: ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.