استعفای دسته‌جمعی در تحریریه روزنامه شهروند

شنبه, 1ام شهریور, 1399
اندازه قلم متن

روزنامه‌نگاران حاضر به پذیرش تغییرات از سوی هلال احمر نشدند

۲۱ نفر از اعضای تحریریه روزنامه شهروند در اعتراض به تغییر رویکرد کلی هلال احمر به عنوان مالک این مجموعه، دسته‌جمعی استعفا کردند.

اسماعیل رمضانی  مدیر مسئول روزنامه شهروند که پیشتر شایعاتی مبنی بر فساد مالی وی نیز منتشر شده بود، اعلام کرده که در حال حاضر ۶۷ نفر در تحریریه مشغول به کار هستند که این تعداد زیاد است و تنها باید ۳۵ نفر در آن کار کنند.

همچنین بنا بر تصمیم جدید، قرار شده که نسخه چاپی روزنامه نیز تعطیل شده و روزنامه شهروند تنها به شکل آنلاین منتشر شود.

از سوی دیگر آقای همتی، رئیس جمعیت هلال احمر از روزنامه‌نگاران خواسته تنها به انعکاس اخبار مرتبط با هلال احمر بسنده کنند. به عبارت دیگر شهروند دیگر یک روزنامه عمومی نخواهد بود و به صورت بولتن خبری هلال احمر فعالیت خواهد کرد.

پیشتر مدیران هلال احمر بارها از مقامات درخواست انتقال ۳۰ تن از روزنامه‌نگاران به مجموعه روابط‌ عمومی هلال احمر را مطرح کرده بودند که البته هر بار از سوی مدیرمسئول روزنامه رد شد.

پس از آن که این تغییرات به روزنامه‌نگاران ابلاغ شد، آنها دلایل مطرح شده به منظور تغییرات را تنها بهانه‌ای برای تعدیل نیرو خواندند و در اقدامی هماهنگ ۲۱ نفر از اعضای تحریریه استعفا دادند.

روزنامه شهروند طی مدتی که فعالیت می‌کرد، علیرغم تمامی محدودیت‌ها در ایران، سعی داشت تا با پوشش مشکلات و فقر گسترده، صدای مردم را به گوش مسئولان برساند. اما پس از انتشار گزارشی با عنوان «ازدواج ناگهانی خمینی جوان»، فشارها بر این روزنامه افزایش یافت.

در بخشی از نامه سرگشاده ۳۳ عضو تحریریه این روزنامه چنین آمده است: «آن دوره از انتشار «شهروند»، با مدیرمسئولی آقای رمضانی، درست بعد از زمانی اتفاق افتاد که روزنامه با انتشار گزارش‌های اختصاصی با نگاه ویژه به آسیب‌های اجتماعی و طبقات فرودست و فراموش‌شده، در جلب توجه افکار عمومی به مشکلات و نیز اقدامات داوطلبانه و مسئولیت‌های هلال احمر نقش مهمی ایفا کرد. گورخواب‌ها که یادتان هست؟»

در بخش دیگری از نامه سرگشاده آمده است: «ما، اعضای تحریریه روزنامه شهروند، هر چه در توان داشتیم به ‌کار بستیم تا «شهروند» را، در مقام رسانه‌ای که در اندیشه رفع فقر و نابرابری است، زنده نگه داریم. اما برآیند تمامی اتفاقات و اظهارنظرهای مسئولان هلال احمر به ما نشان داد که اراده‌ای بر حفظ این «رسانه» از سوی آنان وجود ندارد. همچنان که در نامه‌ رئیس هلال احمر به مدیرمسئولِ جدید نیز تلویحاً اعلام شده که این رسانه باید نقش روابط عمومی را ایفا کند.»

آنها در پایان نامه خود نیز از انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران تقاضای حمایت کردند.

موضوعی که به وضوح مشخص است، مدیران رسانه‌های دولتی داخل ایران ترجیح می‌دهند تا از رسانه در اختیار خود به عنوان تریبون روابط عمومی استفاده کنند. به عبارت دیگر سعی دارند تا با وابسته کردن روزنامه‌نگاران به هسته قدرت، وظیفه اصلی یک روزنامه‌نگار را از بازتاب اخبار و انتقاد، به سوی تملق و بیان عملکرد مثبت مسئولان تغییر دهند.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.