“روزنامه آلمانی: دولت آلمان در قبال بی‌عدالتی علیه نسرین ستوده سکوت نکند”

شنبه, 15ام شهریور, 1399
اندازه قلم متن

یک روزنامه آلمانی از “بدترشدن” وضعیت نسرین ستوده خبر داد و یادآور شد که این فعال حقوق بشر در بند، از همبستگی غیرمنتظره‌ای برخوردار است. نماینده حزب سبزها از “سکوت شرم‌آور” دولت آلمان در باره ستوده انتقاد کرد.    

Iran Nasrin Sotudeh Menschenrechtsaktivistin (picture-alliance/abaca/A. Taherkenareh)

گزارش روزنامه آلمانی “تاگس اشپیگل” با این جمله آغاز می‌شود: «پارلمان اروپا، انجمن قلم آمریکا، جامعه بین‌المللی حقوق بشر، امید نوری‌پور، سخنگوی سیاست خارجی سبزهای آلمان، فرانک شوابه، عضو بلندپایه حزب سوسیال دموکرات آلمان و از کمیته حقوق بشر پارلمان (بوندستاگ)، کاربران ایرانی توییتر، همگی در یک کمپین همبستگی شرکت دارند. همه آنها نگران زندگی وکیل برجسته نسرین ستوده هستند که از یازدهم اوت در زندان اوین تهران در اعتصاب غذا به سر می‌برد و وضعیت سلامتی او رو به وخامت است.»

در ادامه گزارش به جایزه حقوق بشر کانون قضات آلمان اشاره شده است و این جمله در بیانیه آنها: «ستوده به واسطه تعهد شجاعانه و خستگی‌ناپذیر خود به حقوق بشر و حاکمیت قانون به نماد جنبش مدنی ایران تبدیل شده است.»

“تاگس اشپیگل” همچنین به بازی ستوده در فیلم “تاکسی” جعفر پناهی و جایزه “ساخاروف”، جایزه ویژه حقوق بشر پارلمان اروپا، اشاره کرده و نوشته است، او به عنوان وکیل دادگستری از حقوق زنان، جوانان، اقلیت‌ها و فعالان سیاسی و اجتماعی دفاع کرده است.

انتقاد از سکوت “شرم‌آور” وزارت خارجه

امید نوری‌پور، سیاستمدار بانفوذ حزب سبزهای آلمان از دولت آنگلا مرکل خواسته است، در برابر بی‌عدالتی علیه ستوده سکوت نکند.

این سیاستمدار ایرانی‌تبار به “تاگس اشپیگل” گفته است، “با توجه به سلامتی بسیار بحرانی” ستوده و گزارش اخیرعفو بین‌الملل  که در آن از جمله به شکنجه و خشونت جنسی دستگیرشدگان اعتراضات سراسری د‌ی‌ماه انتقاد شده است، “سکوت وزارت امور خارجه کشورمان شرم‌آور است”.

مهراوه خندان، دختر نسرین ستوده هم چندی پیش دستگیر و با قرار کفالت آزاد شدمهراوه خندان، دختر نسرین ستوده هم چندی پیش دستگیر و با قرار کفالت آزاد شد

نوری‌پور گفته است، دولت آلمان در زمینه دفاع از حقوق بشر در ایران به توئیت‌هایی که در گذشته منتشر کرده رجوع میدهد، «اما من چنین توئیت‌هایی در روزهای گذشته مشاهده نکرده‌ام»

آخرین توئیت بربل کوفلر، نماینده ویژه حقوق بشر دولت آلمان در رابطه با نسرین ستوده در روز ۱۳ اوت (۲۳ مرداد) منتشر شده است.

کوفلر نوشته است: «دست‌کم ۱۲ زندانی سیاسی در ایران به ویروس کرونا (سارس‌کوو۲) مبتلا شده‌اند. آنها بهای تعهد خود به حقوق بشر در ایران را با سلامتی خود می‌پردازند. من هم‌صدا با  نسرین ستوده از شما می‌خواهم: تمامی زندانیان سیاسی را آزاد کنید!»

“خطری جدی برای رژیم”؟

فرانک شوابه، عضو کمیته حقوق بشر بوندستاگ هم خواستار لغو “حکم ناعادلانه” علیه نسرین ستوده، آزادی فوری او و همچنین پایان دادن به “ارعاب خانواده” این مدافع حقوق بشر شده است.

“تاگس اشپیگل” در این راستا به دستگیری و آزادی مشروط مهراوه خندان، دختر نسرین ستوده و بستن حسابهای بانکی خانواده او اشاره کرده است.

این روزنامه آلمانی به گفت‌وگوی چند روز پیش دویچه وله با هایدی هاوتالا، ‌نایب‌رئیس پارلمان اروپا هم اشاره کرده است. خانم هاوتالا گفته بود: «به نظر می‌رسد که رژیم واقعاً معتقد است نسرین ستوده تهدیدی برای موجودیتش به‌شمار می‌رود. به همین دلیل با او بسیار سخت رفتار می‌شود.»

نایب‌رئیس پارلمان اروپا از جامعه جهانی، به‌ویژه دیپلمات‌های اتحادیه اروپا خواست، سرسختانه برای دفاع از نسرین ستوده وارد عمل شوند.

انجمن قلم ایالات متحده و جامعه دفاع از حقوق بشر در فرانکفورت هم معتقدند که باید برای حمایت از ستوده باید به طور پی‌گیر جمهوری اسلامی را زیر فشار قرار داد.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.