نامه پدر و مادر برادران افکاری به ابراهیم رئیسی؛ تا آثار ضرب و شتم هست آنان را به پزشکی قانونی ببرید

چهارشنبه, 19ام شهریور, 1399
اندازه قلم متن

برادران افکاری از راست حبیب (محکوم به ۲۷ سال زندان) ، نوید (دو بار اعدام) و وحید افکاری (محکوم به ۵۴ سال زندان)؛ هر سه آنها به ۷۴ ضربه شلاق هم محکوم شده‌اند

برادران افکاری از راست حبیب (محکوم به ۲۷ سال زندان) ، نوید (دو بار اعدام) و وحید افکاری (محکوم به ۵۴ سال زندان)؛ هر سه آنها به ۷۴ ضربه شلاق هم محکوم شده‌اند

پدر و مادر نوید، وحید و حبیب افکاری با انتشار نامه ای خطاب به ابراهیم رئیسی رییس قوه قضاییه از او خواستند دستور دهد تا آثار ضرب و شتم در بدن آنها هست، آنها را به پزشکی قانونی ببرند.

حسین افکاری و بهیه نامجو در نامه خود همچنین نسبت به انتقال فرزندانشان به زندان انفرادی و ضرب و شتم آنها به شدت ابراز نگرانی کردند.

نوید افکاری سنگری به اتهام قتل حسن ترکمان کارمند حراست اداره آب و فاضلاب شیراز به اتهام محاربه و شرکت در اعتراضات سراسری مرداد ۱۳۹۷ به “دو بار اعدام” محکوم شده‌ است. برادر او وحید افکاری سنگری نیز در مجموع به ۵۴ سال زندان و برادر دیگرش حبیب افکاری سنگری به ۲۷ سال زندان محکوم شده‌اند.

در روزهای گذشته، پس از آنکه پرونده برادران افکاری مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت و خبرساز شد، هر سه آنها به مکان‌های نامعلومی منتقل شده‌اند.

پدر و مادر برادران افکاری در نامه خود خطاب به رئیس قوه قضائیه نوشته‌اند “ما از اینکه در قوه قضاییه رسیدگی مجددی به پرونده‌ی فرزندانمان بشود و اظهارات آنها در مورد بدرفتاری و نحوه‌ی گرفتن اقرار مورد توجه و بررسی قرار بگیرد و عدالت رعایت شود، هنوز مایوس نیستیم و تا زمان تعیین تکلیف امیدواریم که رعایت حقوق اولیه و انسانی آنها بشود”.

حسین افکاری و بهیه نامجو در بخش دیگری از نامه خود مجددا تکرار کرده‌اند که فرزندانشان “در جریان بازجویی‌ها برای اخذ اعتراف بارها مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته‌اند”.

این سه برادر در جریان اعتراض‌های مرداد ماه ۱۳۹۷ بازداشت شده‌اند.

دستگاه قضائی ایران متهم است که با این پرونده “ناعادلانه” برخورد کرده و “با شکنجه‌های سنگین” برادران افکاری را به اعتراف علیه یکدیگر مجبور کرده تا جایی که یکی از آنها در زندان دست به خودکشی زده است.

چندی پیش نوید و وحید افکاری در دو فایل صوتی جداگانه از زندان شیراز، با رد اتهامات خود و تاکید بر اینکه اقرار آنها تحت شکنجه بوده، ابعاد بیشتری از روند قضایی‌شان را توضیح داده و از وکلای دادگستری درخواست کمک کردند.

برنامه ۲۰:۳۰ تلویزیون ایران هم که با نهادهای امنیتی ارتباط نزدیک دارد، فیلمی را پخش کرده که در آن ماموران امنیتی نوید افکاری را به محل قتل برده‌اند تا “اعتراف کند” چطور مقتول را “کشته است.”

در این فیلم برای رد ادعای شکنجه به صحبت‌های حمیدرضا جمشیدی اردکانی، وکیل تسخیری که قوه قضاییه برای متهمان گرفته بود، استناد می‌شود. اما بابک پاک‌نیا، وکیل دادگستری در ایران در توییترش نوشته که نوید افکاری در جریان دادرسی خود از آقای جمشیدی اردکانی شکایت کرده بود.

حسن یونسی، وکیل برادران افکاری هم می‌گوید که اعتراف‌ها تحت شکنجه گرفته شده است و برادران افکاری در طول بازجویی و حتی دادگاه کوتاهی که داشته‌اند، به وکیل خود دسترسی نداشته‌اند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.