واکنش کمیته بین‌المللی المپیک و اتحادیه جهانی کشتی به اعدام نوید افکاری؛ ناراحت، غمگین و ناامیدیم

یکشنبه, 23ام شهریور, 1399
اندازه قلم متن
پیام یونسی‌پور

 اعدام نوید افکاری به غیر از واکنش‌های گسترده کاربران فضای مجازی با واکنش‌ نهادهای مهم ورزشی مثل «کمیته بین‌المللی المپیک» و «اتحادیه جهانی کشتی» رو‌به‌رو شده است

«نوید افکاری» را بدون آن‌که با خانواده‌اش دیدار کند، بدون آن‌که فرصت وداع با خانواده‌اش را پیدا کند، پای چوبه دار بردند. صبح‌گاه روز ۲۲شهریور۱۳۹۹، کشتی‌گیر شیرازی که به اتهام قتل و حضور در اعتراضات سراسری مرداد سال ۱۳۹۷ به دو بار اعدام محکوم شده بود، اعدام شد. اعدام نوید افکاری به غیر از واکنش‌های گسترده کاربران فضای مجازی با واکنش‌ نهادهای مهم ورزشی مثل «کمیته بین‌المللی المپیک» و «اتحادیه جهانی کشتی» رو‌به‌رو شده است.

***

این نخستین بار است که کمیته بین‌المللی المپیک، به صورت رسمی در مورد اعدام یک ورزشکار در گوشه‌ای از دنیا واکنش نشان می‌دهد. جمهوری اسلامی موفق شده است رکوردهایی تازه از خود ثبت کند.

در بیانیه‌ای که ساعاتی پس از تایید خبر اعدام نوید افکاری روی سایت رسمی IOC قرار گرفت، می‌خوانیم: «اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر ایرانی، در ایران خبر بسیار ناراحت‌کننده‌ای است. کمیته بین‌المللی المپیک امروز از این خبر در شوک و حیرت فرو رفت. در این هفته آقای “توماس باخ”، رییس IOC، به صورت مستقیم با رهبر و رییس‌جمهور ایران نامه‌نگاری کرد و ضمن احترام گذاشتن به حاکمیت و استقلال ایران، برای نوید افکاری خواهان بخشش و رحمت شد. این اما ناراحت‌کننده است که ما برای جلب رضایت ورزشکاران سراسر جهان و تمام فعالیت‌هایی که IOC و اتحادیه جهانی کشتی با کمیته المپیک ایران و فدراسیون کشتی ایران انجام دادیم، به هدف‌مان نرسیدیم. فکر ما با خانواده و دوستان نوید افکاری است.»

آقای لالوویچ، رییس اتحادیه جهانی کشتی، اعدام کشتی‌گیر شیرازی را «ناامیدکننده» خواند

ایران باید هفته جاری در «دادگاه حکمیت ورزش» از استقلال ورزش خود مقابل حاکمیت دفاع کند. این دادگاهی است که دادگاه حکمیت ورزش (CAS) برای شکایت «فدراسیون جودو ایران» از «فدراسیون جهانی جودو» و حکم تعلیق ایران تشکیل خواهد داد. این دادگاه در سرنوشت ورزش ایران تاثیرگذار خواهد بود.

پیش از این مدیران کمیته بین‌المللی المپیک خبر داده بودند که IOC نقشی تاثیرگذار در دادگاه CAS و رای آن خواهد داشت.

حالا در فاصله‌ای کوتاه تا برگزاری این دادگاه، کمیته بین‌المللی المپیک از رفتار مقامات دولتی و ورزشی ایران ابراز ناامیدی کرده است.

«رسول خادم»، رییس سابق «فدراسیون کشتی ایران»، اسفند سال ۱۳۹۸ به دلیل آن‌چه «ناتوانی مقابل عزم بین‌المللی برای تعلیق ورزش ایران» خوانده بود از ریاست فدراسیون کشتی استعفا داد.

رییس وقت فدراسیون کشتی ایران مدعی شده بود که شخص «توماس باخ»، رییس کمیته بین‌المللی المپیک، به فدراسیون‌های جهانی دستور داده است مقابل دخالت‌های سیاست ایران در ورزش این کشور ایستادگی کنند.

حالا نه تنها کمیته بین‌المللی المپیک با چشم‌هایی غضب‌آلود به ایران نگاه می‌کند که حتی «نناد لالوویچ»، مهم‌ترین حامی کشتی ایران، هم نسبت به اعدام نوید افکاری واکنش نشان داده است.

آقای لالوویچ، رییس اتحادیه جهانی کشتی، اعدام کشتی‌گیر شیرازی را «ناامیدکننده» خواند.

همچنین سایت رسمی اتحادیه جهانی کشتی در بیانیه‌ای نوشت: «این بسیار ناراحت‌کننده است که خواسته ورزشکاران در سراسر جهان و همه فعالیت‌هایی که ما در پشت صحنه برای نجات نوید با کمیته بین‌‌المللی المپیک مقابل کمیته المپیک ایران و فدراسیون کشتی این کشور انجام دادیم به سرانجام نرسیدند. این خبر ویران‌گر است و کل جامعه کشتی در سوگ مرگ او سوگواری خواهند کرد.»

در خط پایانی این بیانیه، دقیقا از آخرین عبارتی استفاده شده است که کمیته بین‌المللی المپیک از آن بهره برد: «فکر ما با خانواده و دوستان نوید افکاری است.»

اعدام نوید افکاری، با واکنش‌هایی تند از سوی بالاترین نهادهای ورزشی جهان روبه‌رو شده است.

هم‌زمان برخی از کاربران توییتر از هشتگ #BanIRanSports به معنی «تعلیق ورزش ایران» استفاده کردند. پیش از این «اتحادیه جهانی ورزشکاران» تهدید کرده بود که در صورت اجرایی شدن حکم اعدام نوید افکاری، تمامی تلاش خود را برای متقاعد کردن کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون‌های جهانی، برای تعلیق ورزش ایران انجام خواهد داد.

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.