کرونا، اسرائیل و تئوری توطئه: پخش ویروس «کار دولت یهود است»

چهارشنبه, 2ام مهر, 1399
اندازه قلم متن

هر موضوع و بحرانی می‌تواند برای بخش‌هایی از جمهوری اسلامی مواد لازم ساخت یک تئوری تازه درباره اسرائیل باشد. همه‌گیری ویروس کرونا در جهان، از بهترین این سوژه‌هاست.

هر موضوع و بحرانی می‌تواند برای بخش‌هایی از جمهوری اسلامی مواد لازم ساخت یک تئوری تازه درباره اسرائیل باشد. همه‌گیری ویروس کرونا در جهان، از بهترین این سوژه‌هاست.

ویروسی که هنوز ابعاد ناشناخته‌‌ای دارد، در جوامع مذهبی و سنتی مانند اسرائیل و ایران، به توطئه و دسیسه پیوند زده می‌شود و اگر باعث محدودیت‌هایی در به جا آوردن آیین‌های مذهبی شود، زمینه پذیرش هم پیدا می‌کند.

***

در حالی که برخی از جوامع بنیادگرای مذهبی در اسرائیل در هفته‌های اول همه‌گیری ویروس کرونا به مقررات قرنطینه دولتی در منع تجمع و در نتیجه تعطیلی برخی از آیین‌های مذهبی تن نمی‌دادند، در ایران نظام حاکم بر کشور به فکر ارتباط دادن کرونا و دولت یهودی اسرائیل بود. رسانه‌های وابسته به حکومت، اشغال شبکه‌های خبری با ویروس کرونا و درگیری افکار عمومی در بیشتر کشورها را فرصتی برای دولت اسرائیل جهت گسترش شهرک‌سازی و پیشروی در اشغال سرزمین‌های فلسطینی معرفی کردند.

«سایت خبری تسنیم»، وابسته به «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی»، با جستجو و کنار هم قرار دادن هر آن‌چه که می‌توان آن را توطئه درباره همه‌گیری کرونا دانست، ویروس کرونا را منافعی برای اسرائیل خوانده است: «گسترش ویروس کرونا گرچه برای رژیم صهیونیستی بحران‌های فزاینده‌ای را رقم زده است، اما در برخی موارد به پیشبرد رویکردهای افراط‌‌گرایانه در سرزمین‌های اشغالی و افزایش سرکوب و تهدید فلسطینیان و پیشبرد روند عادی‌سازی روابط با رژیم‌های عربی کمک کرده است.»

اما دامنه توطئه‌پنداری‌ها درباره اسرائیل و ویروس کرونا فراتر از این است، تا جایی که تسنیم «گزارش‌های عربی» را منبع خبری معرفی کرده است که بر مبنای آن اسرائیل مسئول انتشار ویروس کرونا معرفی شده است: «اطلاعات موجود در این مقالات نشان می‌دهد که اسرائیل واکسن این ویروس را در اختیار دارد و از آن‌جا که تمامی دنیا نیازمند این واکسن است، رژیم صهیونیستی تلاش دارد با قربانی کردن صدها هزار نفر سود سرشاری را به جیب بزند.»

در گزارش‌هایی که رسانه‌های حکومتی ایران درباره اسرائیل و ویروس کرونا منتشر کرده‌اند، برخی از نظریه‌های توطئه برجسته شده‌اند و سپس به عنوان داده‌های واقعی برای خواننده ایرانی تنظیم شده‌‌اند: «برخی نظریه‌ها معتقدند که اسرائیل و یهودیان در پشت پرده شیوع ویروس کرونا نقش دارند تا بتوانند به این ترتیب تعداد ساکنان دنیا را کاهش دهند و سود فراوانی را با تولید واکسن این بیماری به جیب بزنند.»

چنین گزارش‌هایی حتی در خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی هم منتشر می‌شوند. در یکی از این گزارش‌ها، یهودیان ارتدکس در کنار مخالفان حکومت «بشار اسد» در سوریه دارای موضع و دیدگاه واحدی درباره ویروس کرونا معرفی شده‌اند: «صهیونیست‌های افراطی و تروریست‌های حاضر در سوریه اعتقادی [به] این بیماری و کشنده بودن آن ندارند.»

یکی از ویژگی‌های چنین گزارش‌هایی جعل ادعا و نسبت دادن آن به منابع معتبر یا حتی منابعی است که اصولا وجود خارجی ندارند و صرفا زاییده تخیل و ذهن نویسندگان است. این نقل‌قول‌های جعلی و بی‌اعتبار مثل «گزارش‌های عربی و عبری»، «آکادمی مطالعات امنیت داخلی اسرائیل» و «مرکز قدس» با برخی از گزارش‌های واقعی مخلوط می‌شوند و سپس داده‌هایی متشکل از واقعیت و جعل آماده می‌شوند و شکل ظاهری آن‌ها را باورپذیر می‌کنند: «وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرده که این اخبار را با نگرانی زیاد دنبال کرده و دستوراتی را به سفارت‌های اسرائیل در دنیا مبنی بر رصد این اطلاعات و پیگیری آن صادر کرده است. اسرائیلی‌ها تلاش دارند قوانین بین‌المللی را برای جلوگیری از انتشار چنین مطالبی دستکاری کنند. علاوه بر این که تلاش دارند از پتانسیل شبکه‌های اجتماعی برای جلوگیری از انتشار این اخبار استفاده کنند و تا جای ممکن صفحات مربوط به گروه‌هایی که چنین اخباری را منتشر می‌کنند در فضای مجازی مسدود کنند.»

استفاده از عبارت‌هایی همچون «تلاش اسرائیل برای دستکاری قوانین بین‌المللی برای جلوگیری از انتشار این اخبار» کاملا گمراه‌کننده است. شبکه‌های اجتماعی قوانین خود را در برابر انتشار اخبار جعلی سختگیرانه‌تر کرده‌اند و در دوره همه‌گیری ویروس کرونا، خصوصا در هفته اول آن که اخبار غلط و قلابی در نبود اطلاعات عمومی فراگیر درباره بیماری کووید-۱۹ می‌توانست جان افراد را به خطر اندازد، محدودیت‌هایی در شیوه ارسال مطالب اعمال کردند. اعمال این محدودیت‌ها به تلاش اسرائیل برای «دستکاری قوانین بین‌المللی» ربطی ندارد.

با این همه تسنیم در گزارش خود می‌گوید: «اخبار و اطلاعات درباره گسترش ویروس کرونا توسط اسرائیل تا جایی گسترش پیدا کرده که کاربران فضای مجازی ویروس کرونا را ویروس یهودی نام‌گذاری کردند. وزارت خارجه اسرائیل در حال حاضر تلاش دارد با همکاری سایت‌های اجتماعی فیس‌بوک، توییتر، تلگرام و سایت یوتیوب جلوی انتشار گسترده اخبار و اطلاعات مربوط به این موضوع را بگیرد.»

تسنیم در یکی از گزارش‌های خود «مرکز قدس» را به عنوان منبع معرفی می‌کند و از قول این منبع که وجود خارجی ندارد، نقل می‌کند که همه‌گیری ویروس کرونا باعث شده است همکاری متوقف‌شده تشکیلات خودگردان فلسطین و دولت اسرائیل پس از طرح صلح «دونالد ترامپ» از سر گرفته شود: «این مراکز هشدار داده‌‌اند که عدم وجود این همکاری باعث گسترش ویروس در سرزمین‌های اشغالی می‌شود.»

رسانه‌های جمهوری اسلامی برخی از تئوری‌های توطئه مطرح‌شده از سوی دیگران را هم ترجمه و منتشر می‌کنند. «خبرگزاری قرآنی» به نقل از «تاج‌الدین الهلالی»، رییس مرکز «افتای استرالیا»، همه‌گیری ویروس کرونا را ناشی از عملکرد دولت اسرائیل خوانده است: «این ویروس کوچکی که دنیا را فلج کرده، ناشی از جنایات و فسادی است که صهیونیسم در فلسطین و دولت‌های ظالم در یمن و غارتگرهای ستمگر در سوریه ایجاد کرده‌اند.» وی گفته است «اگر دنیا شاهد پیروان‌ حقیقی حضرت موسی و حضرت عیسی در کشورهای ستمگر بود، هرگز این بلا بر مردم نازل نمی‌شد و این ویروس برای آگاهی ما از این همه فساد به وجود آمده است.»

اما تئوری‌بافی‌های توطئه‌اندیش منحصر به گزارش رسانه‌های حکومتی نیست. افراد با نام و نشان مشخص هم از تولیدکنندگان تئوری توطئه درباره کرونا و اسرائیل هستند. «عارف ابراهیمی» با رتبه حوزوی «حجت الاسلام» پژوهشگر «حوزه علمیه قم»، در مقاله‌‌ای در «سایت رسا» گفته است که اسرائیل «در سایه شیوع ویروس کرونا، درصدد تصرف “مسجد الاقصی”، بازداشت و ترور رهبران دینی و سیاسی فلسطینی و اجرای معامله شوم قرن است.»

نویسنده می‌گوید «در زمانی که جهان با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و مسلمانان به توصیه مسئولان بهداشتی مسجد الاقصی را بسته اعلام کرده‌اند… پس این تعرض‌ها چه معنایی دارد؟ جواب واضح است که رژیم صهیونیستی با این اقدامات در پی اجرای نرم اهداف پشت پرده؛ یعنی تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی بین مسلمانان و یهودیان است.»
در مطالبی که درباره اسرائیل و ویروس کرونا از سوی رسانه‌های حکومتی ایران منتشر شده است، هر بار که آمار ابتلا به بیماری در اسرائیل بالا رفته، نشانه ناکارآمدی دولت آن کشور اعلام شده و هر زمان که دولت اسرائیل تلاش کرده است با اعمال محدودیت مانع گسترش ویروس شود، موضوع به توطئه جدیدی از سوی دولت یهود نسبت داده شده است.

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.