طعنه آیت‌الله خامنه‌ای به دولت برای وضعیتی که خود مقصر آن است

چهارشنبه, 23ام مهر, 1399
اندازه قلم متن

فرامرز داور

حساب توییتر فارسی آیت‌الله «علی خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی، اظهاراتی از او را منتشر کرده است که طعنه مستقیم به «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور، است

حسن روحانی قبول دارد وضعیت اقتصادی ایرانیان دشوار شده است و به تعبیر او کشور به دلیل تحریم‌ها «شرایط جنگی» دارد، اما گفته است که دولت او در این وضعیت بی‌تقصیر است

حساب توییتر فارسی آیت‌الله «علی خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی، اظهاراتی از او را منتشر کرده است که طعنه مستقیم به «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور، است.

توییتر فارسی خامنه‌ای نوشته است: «در برخی از بخش‌های اقتصادی کشور، توان مدیریتی ضعیف است. مدیریت‌ها باید قوی و فعال و خسته‌نشو باشند. هر جا ما با این خصوصیات مدیریتی یعنی خستگی‌ناپذیری و فعال و بانشاط مواجه بودیم، دیدیم که کار پیشرفت کرده و هر جا که این نبوده، مشکلات پیش آمده.»

آیت‌الله خامنه‌ای قدرت کامل را در ایران در اختیار دارد و بر این اساس سیاست‌های داخلی و خارجی این کشور را تعیین می‌کند. دولت و سایر ارکان حکومت بازوهای اجرای خواسته‌های او هستند. این سیاست‌ها در منطقه خاورمیانه حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی عمدتا شیعه هستند که ایالات متحده از آن‌ها به عنوان «رفتار بی‌ثبات‌کننده» جمهوری اسلامی یاد می‌کند.

آمریکا با هدف تغییر رفتار جمهوری اسلامی‌، تحریم‌های شدید و بی‌سابقه‌ای را علیه نظام جمهوری اسلامی اعمال کرده تا آیت‌الله خامنه‌ای را وادار به تجدید نظر در سیاست‌های منطقه‌ای‌اش کند. این تحریم‌ها تقریبا تمام شریان‌های درآمد و روزنه‌های مالی جمهوری اسلامی را مسدود کرده و درآمدهای ایران را از ۱۰۰ میلیارد دلار در سال به کمتر از ۸ میلیارد دلار رسانده‌اند.

این وضعیت باعث شده است که ارزش ریال، واحد پول ملی ایران، پی در پی سقوط کند، تورم کم‌سابقه‌ای در این کشور برقرار شود و البته بخش‌های مختلف اقتصادی، شامل تولیدی، صنعتی و‌ خدماتی ایران خسارت گسترده‌ای ببیند. «اسحاق جهانگیری»، معاون اول رئیس‌جمهور ایران، گفته است که تحریم‌های آمریکا لطمه‌‌ای عظیم به صنایع وارد کرده و «بیژن زنگنه»، وزیر نفت، گفته است حتی در زمان جنگ هشت‌ساله با عراق چنین وضعیت سختی وجود نداشته است.

حسن روحانی قبول دارد وضعیت اقتصادی ایرانیان دشوار شده است و به تعبیر او کشور به دلیل تحریم‌ها «شرایط جنگی» دارد، اما گفته است که دولت او در این وضعیت بی‌تقصیر است و نشانی مقصر اوضاع کنونی «واشنگتن، کاخ سفید است» که کنایه از «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکاست. آیت‌الله خامنه‌ای دولت را از هر گونه مذاکره با ایالات متحده منع کرده و حتی اجازه نداده است که دولت کمک‌های پیشنهادی آمریکا برای بهبود وضعیت بحرانی شیوع ویروس کرونا را بپذیرد.

به بیان دیگر سیاست‌های آیت‌الله خامنه‌ای منجر به تحریم‌های آمریکا شده، اما او مانع تلاش احتمالی دولت برای کاهش تحریم‌ها و کم کردن رنج و آلام مردم ایران شده است. در حالی که عموم ایرانیان آیت‌الله خامنه‌ای را عامل این وضعیت می‌دانند، اما دولت روحانی نه تنها رهبر جمهوری اسلامی را پاسخ‌گو و مسئول اوضاع نمی‌داند بلکه همسو با خواسته وی، آمریکا را محکوم و آیت‌الله خامنه‌‌ای را مبرا می‌کند.

آیت‌الله خامنه‌ای این تلاش دولت در تبرئه خود را هم قبول ندارد بلکه با عباراتی طعنه‌آمیز و سنگین، دولت «خسته» را عامل وضعیت بحران اقتصادی و وخامت معیشت مردم ایران می‌خواند و دیگران را در جایگاه پاسخ‌گویی اعمالی می‌نشاند که او به آن‌ها حکم کرده و با اهرم‌های امنیتی و قضایی چاره‌ای دیگر جز اطاعت برایشان باقی نگذاشته است.

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.