گرانی افسارگسیخته و افزایش ارزش دلار از یک به ۳۲ هزار تومان؛ ده سال است که دولت ایران یارانه نقدی به مردم را ثابت نگه داشته است

جمعه, 25ام مهر, 1399
اندازه قلم متن

In this Thursday, Sept. ۶, ۲۰۱۸, photo, Kiana Ismaili, ۲۶, left, shops with her mother at a kitchenware shop ahead of her…

رقم یارانه‌های نقدی پرداختی به مردم از ۱۰ سال پیش تاکنون حتی یک ریال هم افزایش پیدا نکرده است. (آرشیو)

در شرایطی که سقوط آزاد ارزش پول ملی ایران همچنان ادامه دارد و بنا به برخی گزارش‌ها قیمت هر دلار آمریکا به مرز ۳۲ هزار تومان نزدیک شده است، نه تنها از مدیریت بحران اقتصادی توسط مسئولان جمهوری اسلامی خبری نیست، بلکه رقم یارانه‌های نقدی پرداختی به مردم از ۱۰ سال پیش تاکنون حتی یک ریال هم افزایش پیدا نکرده است.

وضعیت اسفناک اقتصادی در ایران روز به روز بیشتر در اقشار مختلف جامعه خودنمایی می‌کند و با هر بار کاهش ارزش ریال در ایران، قیمت کالاهای ضروری افزایش می‌یابد. مردم ایران، که تا همین چندی پیش نگران بالا رفتن قیمت خودرو و مسکن بودند، حالا دیگر دغدغه تهیه اساسی‌ترین کالاها همچون مواد غذایی یا تامین هزینه‌های روزانه خانواده‌هایشان را دارند.

براساس آخرین آمارهای منتشر شده از وبسایت های اعلام نرخ ارز، این هفته هر دلار آمریکا در بازار آزاد ارز تهران به ۳۲ هزار تومان رسید و نرخ ارزهای دیگر، از جمله یورو و درهم، نیز افزایش پیدا کرد.

در همین حال روند لگام‌گسیخته افزایش قیمت کالاهای اساسی همچنان ادامه دارد. برای نمونه قیمت برنج ایرانی مهرماه امسال به کیلویی ۳۵ هزارتومان رسید و به این ترتیب رکورد تازه‌ای به جا گذاشت. روند گرانی در قیمت گوشت و مرغ هم مثل گذشته ادامه دارد و قیمت مرغ به کیلویی ۲۰ هزار تومان در بازار رسیده است. حتی لبنیات هم در ایران از گرانی جان سالم بدر نبرده و گزارش‌ها حاکی است که لبنیات در ۶ ماه ابتدایی سال جاری طلایه‌دار گرانی‌ها بوده است. از جمله  پنیر پاستوریزه ۵۰۰ گرمی در شهریورماه بیش از ۱۴ هزارتومان نرخ گذاری شد.

با این شرایط شمار خانواده‌های ایرانی که به زیر خط فقر سقوط می‌کنند روز‌به‌روز افزایش می‌یابد. براساس آمار رسمی  درآمد کمتر از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان زیر خط فقر محسوب می‌شود. این در حالی است که درآمد اکثر کارگران بسیار کمتر از این رقم است. بنابر گفته یکی از فعالان کارگری در ایران، کارگران با حقوق یک‌ماهه خود تنها می‌توانند نیاز نیمی از روزهای یک ماه را برآورده سازند.

یارانه‌های دولتی در جیب مردم چقدر ارزش دارد؟

اما دولت به رغم این گرانی‌های افسارگسیخته و وضع اسفبار معیشت بخش بزرگی از مردم، با گذشت ۱۰ سال از زمان آغاز پرداخت یارانه‌ها به مردم، همچنان به واریز یارانه‌های ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی ادامه می‌دهد. یارانه نقدی نخستین بار در آذر ۱۳۸۹، یعنی زمانی که قیمت هر دلار در ایران هزار تومان بود، به حساب خانوارها واریز شد.

اکنون، پس از ۱۰ سال که قیمت دلار آمریکا به بیش از ۳۲ هزار تومان رسیده، رقم این یارانه‌ها تغییری نکرده است. به عبارت دیگر، ارزش دلاری یارانه‌ها که زمانی حدودا ۴۵ دلار آمریکا بود، اکنون به کمتر از یک و نیم دلار کاهش یافته است.

دلار ده سال اخیر ۸۹ تا ۹۹
کاهش شدید ارزش پول ملی ایران در ده سال اخیر موجب شده ارزش هر دلار ۱۰۴۴ تومانی به ۳۲ هزار تومان برسد.

براساس گزارش رسانه‌های داخل ایران هر نفر در دی ماه ۱۳۸۹ می توانست با ۴۵ هزار و۵۰۰ تومان حدود ۲.۵ کیلوگرم گوشت گوسفندی خریداری کند که این رقم در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ به ۴۰۰ گرم کاهش یافت و این روند در سال جاری نیز نزولی بوده است.

در چنین شرایطی، و در حالی که بحران کرونا نیز مصائب مردم ایران را دوچندان کرده است، رژیم حاکم بر ایران اعلام کرده است افرادی که ماسک نمی‌زنند را شناسایی و جریمه می‌کند و در صورت پرداخت نشدن دوهفته‌ای این جریمه، مبلغ مورد نظر را از یارانه‌های این افراد کم خواهد کرد.

آمریکا می‌گوید جمهوری اسلامی ثروت کشور خود را به جای مردم، صرف حمایت از گروه های تروریستی و بی ثبات سازی در خاورمیانه می‌کند.

ایالات متحده همچنین بارها فساد مالی نهادینه و غارت دارایی‌های خدادادی ایران توسط وابستگان رژیم حاکم بر این کشور را محکوم کرده و آنها را از جمله عوامل اصلی مشکلات اقتصادی و مالی ایران دانسته است. از جمله چندی پیش مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در چند توئیت درباره مقام‌های جمهوری اسلامی گفته بود که آنها به جای کمک به مردم درگیر فساد شده‌اند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، اخیرا تاکید کرده است که «تحریم‌های ما علیه رژیم و مقام‌های فاسد آن که از ثروت مردم ایران برای دامن زدن به مقاصد افراطی و انقلابی خود استفاده می‌کنند و مصائب فراوانی در خاورمیانه و ورای آن به بار می‌آورند، تنظیم می‌شود.»

آقای پمپئو اضافه کرد که ایالات متحده همچنان در کنار مردم ایران، که قربانیان دیرینه چپاولگری رژیم هستند، می‌ماند.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.