جو بایدن در نخستین سخنان خود پس از اعلام پیروزی مردم آمریکا را به یگانگی و کنگرۀ این کشور را به همکاری فراخواند

یکشنبه, 18ام آبان, 1399
اندازه قلم متن

ار اف ای

جو بایدن، رئیس جمهوری برگزیدۀ ایالات متحد آمریکا، در نخستین سخنان خود پس از پیروزی در انتخابات ـ ویلمینگتون در ایالت دلاور، شنبه شب ٧ نوامبر ٢٠٢٠

جو بایدن، رئیس جمهوری برگزیدۀ ایالات متحد آمریکا، در نخستین سخنان خود پس از پیروزی در انتخابات ـ ویلمینگتون در ایالت دلاور، شنبه شب ٧ نوامبر ٢٠٢٠ AP – Andrew Harnik

جو بایدن، رئیس جمهوری برگزیدۀ ایالات متحد آمریکا، شنبه شب ٧ نوامبر، در نخستین سخنان خود پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، با تاکید بر یکپارچگی کشور، مردم را به یگانگی و کنگره را به همکاری با دولت خود فرا خواند و گفت زمان «درمان» آمریکا فرارسیده است. او که در برابر ستاد انتخاباتی خود در ویلمینگتون در ایالت دلاور سخن می‌گفت، هر چند به دیدگاه و برنامه خود به کوتاهی اشاره کرد، اما فراوان بر لزوم کنار گذاشتن «شکاف‌ها» و «اهریمنی انگاشتن» رقبای سیاسی تاکید کرد.

جو بایدن در نخستین سخنان خود پس از پیروزی یکبار دیگر خواستار «درمان روح آمریکا» شد و با اشارۀ آشکار به رفتار دونالد ترامپ که چند ساعت پیش از آن با ارسال یک توئیت خود را پیروز انتخابات خوانده بود، گفت «مردم آمریکا حرف خود را زد» و با «٧۴ میلیون رای که در تاریخ این کشور بیسابقه است، این پیروزی را آفرید». او این چنین به دونالد ترامپ یادآوری کرد که کار تمام شده است و تلاش‌های او برای ایجاد دشواری در راه انتقال آرام قدرت فاقد پایگاه مشروع است.

رئیس جمهوری برگزیدۀ آمریکا پیروزی خود در انتخابات را «پیروزی مردم» دانست و گفت «امروز در تمام شهرها و حتی در سراسر جهان، امید به آینده» دوباره جان گرفته است. او خود را «فروتن» خواند، و با اشاره به رنگ ویژۀ دو حزب دموکرات و جمهوری خواه، تاکید کرد که او «کشور را قرمز و آبی» نمی‌بیند و برای «شکاف انداختن و فصل کردن» نیامده است. او گفت «آمریکا یک ملت واحد است و دولت من روح این کشور را درمان خواهد کرد».

جو بایدن خواستار یگانگی میان همگان شد، زیرا بگفتۀ او این «خواست میلیون‌ها آمریکائی» است. او گفت سرخوردگی کسانی را که به ترامپ رای داده‌اند، بخوبی درک می‌کند، زیرا او خود نیز در گذشته چند بار شکست خورده است، اما «اینک دیگر زمان آن رسیده که باید کینه را کنار گذاشت، زیرا ما همه اهل یک کشور هستیم».

او کنگرۀ آمریکا را به همکاری با خود فرا خواند و گفت او با چنین روحیه‌ای کار خواهد کرد، زیرا به عنوان رئیس جمهوری برگزیده چنین ماموریتی دارد.

جو بایدن به تاریخ این کشور اشاره کرد و گفت «ما همیشه توانسته‌ایم هیجان‌ها را کنار بگذاریم و دوباره گردهم آئیم». او در این زمینه از چهار رئیس جمهوری پیش از خود، «ابراهام لینکُن، تئودور روزولت، جان اف. کندی و باراک اوباما» یاد کرد تا این چنین نشان دهد که تبار سیاسی خود را چگونه می‌بیند.

او در سخنان خود به برنامۀ خویش به کوتاهی اشاره کرد و با برشمردن لزوم مقابله با ویروس کرونا، برقراری بیمۀ سلامتی، تامین امنیت، حفظ محیط زیست، محافظت از دموکراسی، فراهم آورن فرصت‌های ترقی و شکوفائی برای همه و رونق اقتصادی یادآوری نمود که اهداف ملموس و گسترده‌ای پیش رو دارد. او گفت که دوشنبۀ آینده یک هیئت علمی و کارشناسی برای تدارک طرح مقابله با شیوع بیماری کووید منصوب خواهد کرد تا از ٢١ ژانویه، نخستین روز کار خود، مبارزه در این زمینه را به اجرا گذارد. او بار دیگر از آمریکائیانی که بر اثر شیوع این ویروس جان خود را از دست داده‌اند یاد کرد و خواستار تسلی بازماندگان شد و وعده داد همۀ امکانات را برای مقابله با این بیماری به کار گیرد. اوگفت «با یگانگی کاری نیست که از انجام آن برنیائیم».

جو بایدن گفت «همیشه اندیشیده‌ام که آمریکا را می‌توان در یک کلمه تعریف کرد و آن فرصت برای همگان است» و وعده داد که این فرصت را برای همه فراهم آورد.

کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری آینده، که پیش از جو بایدن به صحنه آمد، در سخنان خود این فرصت را با اشاره به موقعیت خویش ملموس ساخت و گفت «جو بایدن به رغم همۀ مشکلات» با گزینش او را به عنوان معاون رئیس جمهوری به همه زنان و همۀ دختربچه‌های امروز یادآوری می کند که در آمریکا این «فرصت» وجود دارد.

او با کنایه آشکار از رفتار دونالد ترامپ گفت رای دهندگان با گزینش جو بایدن به بازگشت «امید، حقیقت، علم و نزاکت» رای داده‌اند.

دونالد ترامپ که کاخ سفید را برای بازی گلف ترک کرده بود، پیش از بازگشت در یک توئیت خود را با کسب «٧١ میلیون رای قانونی، پیروز این انتخابات» دانست و نوشت «روند قضائی تازه آغاز شده است».

با این حال، بگفتۀ منابع آگاه تا کنون چند مورد ارجاع شده به دستگاه قضائی به جائی نرسیده است و دادگاه‌ها در نبود اسناد و شواهد مکفی تقاضای لغو برگه‌های رای را رد کرده‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.