غزاله شارمهد خواستار تلاش دولت آلمان برای آزادی پدرش شد

پنجشنبه, 6ام آذر, 1399
اندازه قلم متن

خطر اعدام جمشید شارمهد، شهروند دوتابعیتی ایرانی-آلمانی را تهدید می‌کند. او که در ماه اوت در دوبی ربوده شد یکی از اعضای گروه “تندر” و انجمن پادشاهی ایران است. ایران شارمهد را به فعالیت تروریستی متهم کرده است.   

جمشید شارمهد، سخنگوی گروه تندر

جمشید شارمهد، سخنگوی گروه تندر

جمشید شارمهد در ماه اوت (مرداد) در مسیر خود به مقصد هند به علت شیوع کرونا ناگزیر به اقامت چند روزه در فرودگاه دوبی می‌شود. فرزندان جمشید شارمهد، غزاله و شایان به خبرنگاران گفته‌اند که شماری از ماموران امنیتی جمهوری اسلامی، پدرشان را در جریان یک عملیات پیچیده از فرودگاه دوبی می‌ربایند و به ایران منتقل می‌کنند.

غزاله شارمهد در گفت‌وگو با خبرنگار “اشپیگل” ضمن توضیحاتی در باره پدرش، از مسئولان دولت آلمان درخواست کرده است که همه تلاش خود را برای آزادی جمشید شارمهد به کار گیرند. شارمهد به موازات تابعیت ایران، شهروند آلمان به شمار می‌آید.

غزاله شارمهد به خبرنگار “اشپیگل” گفته است که در دو ماه نخست پس از ربوده شدن پدرش از او بی اطلاع بوده‌اند. گفته می‌شود که تا کنون سه بار جمشید شارمهد امکان تماس تلفنی با فرزندان خود را داشته است. نخستین بار آن به روز ۲۳ سپتامبر مربوط می‌شود.

هر تماس تلفنی تنها چند دقیقه بوده و زیر نظارت بازجو صورت گرفته است. غزاله شارمهد گفته است که آن‌ها پچ‌پچ ماموران را از پشت تلفن شنیده‌اند که به پدرش می‌گفتند چه باید بگوید.

اتهام جمشید شارمهد

مقامات قضایی جمهوری اسلامی مدعی شده‌اند که جمشید شارمهد در انفجار سال ۲۰۰۸ مسجد سیدالشهدا در شیراز دست داشته است. در جریان آن انفجار ۱۴ نفر کشته و ۲۱۵ نفر مجروح شدند.

غزاله شارمهد در پاسخ به پرسش خبرنگار “اشپیگل” گفته است که این اتهامات ساختگی بوده و جمهوری اسلامی برای پیشبرد سیاست‌های خود معمولا با چنین برچسب‌هایی سعی می‌کند مخالفان خود را سرکوب کند.

جمشید شارمهد عضو گروه “تندر” و همچنین عضو “انجمن پادشاهی ایران” بوده است. غزاله شارمهد به حمله سایبری به سایت این گروه (تندر) اشاره کرده و گفته است که پدرش سال‌ها در این سایت و همچنین در رسانه‌ها علیه جمهوری اسلامی فعالیت داشته و علت ربودن او نیز فعالیت‌های سیاسی او بوده است.

خبرنگار “اشپیگل” با اشاره به اقرار جمشید شارمهد در تلویزیون دولتی ایران نظر دختر او را جویا می‌شود. غزاله شارمهد می‌گوید که گرفتن اقرار زیر شکنجه در جمهوری اسلامی پدیده جدیدی نیست.

غزاله شارمهد همچنین اشاره کرده است که گروه “تندر” گروهی است نامتمرکز و رهبر مشخصی ندارد. در این بین، پدر او سخنگوی این گروه بوده است و فرود فولادوند، بینان گذار آن. دختر جمشید شارمهد  از مفقودالاثر بودن فرود فولادوند یاد کرده که از  سال ۲۰۰۷ به این سو اطلاعی از او در دست نیست.

درخواست از دولت آلمان

غزاله شارمهد می‌گوید گرچه جمهوری اسلامی تابعیت مضاعف شهروندان خود را نمی‌پذیرد، اما از آنجا که پدرش در یک کشور ثالث ربوده شده، پیگیری وضعیت این شهروند آلمانی از سوی دولت آلمان الزامی است.

او او افزوده که با مسئولان وزارت امورخارجه آلمان تماس گرفته و از آن‌ها درخواست کرده تا در راستای آزادی پدرش تلاش کنند.

غزاله شارمهد همچنین به نامه‌ای اشاره کرده که از سوی امید نوری‌پور، عضو کارگروه سیاست خارجی حزب سبزها به مقامات آلمان نوشته شده است.

غزاله شارمهد در پاسخ به این پرسش که آیا پیگیری مستقل حقوقی وضعیت پدرش در ایران ممکن است یا خیر، می‌گوید که در ایران وکلای مستقل وجود دارند، اما آن‌ها نیز همچون نسرین ستوده، به علت دفاع از موکلان خود به زندان می‌افتند.

خبرنگار “اشپیگل” در انتهای گفت‌وگوی خود با دختر جمشید شارمهد، نظر او را درباره تاثیر انتخاب جو بایدن بر سرنوشت پدرش می‌پرسد. غزاله شارمهد در پاسخ می‌گوید از آنجا که پدرش تابعیت آلمانی دارد، آزادی او موضوع تلاش دولت آلمان است و ارتباطی با رویکرد دولت آمریکا ندارد.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.