همسر احمدرضا جلالی، پزشک دوتابعیتی زندانی در ایران:‌ دیگر هیچ امیدی ندارم

جمعه, 7ام آذر, 1399
اندازه قلم متن

احمدرضا جلالی، پزشک ایرانی-سوئدی محکوم به اعدام در ایران

احمدرضا جلالی، پزشک ایرانی-سوئدی محکوم به اعدام در ایران

پس از انتشار اخباری درباره احتمال اجرای قریب الوقوع حکم اعدام احمدرضا جلالی، پزشک ایرانی-سوئدی زندانی در ایران، همسر آقای جلالی در گفت‌و‌گو با صدای آمریکا نسبت به در خطر بودن جان شوهرش ابراز نگرانی کرد.

ویدا مهران‌نیا، همسر احمدرضا جلالی، در گفت‌و‌گو با صدای آمریکا ضمن اشاره به خطرناک بودن وضعیت این پزشک و پژوهشگر زندانی در ایران، گفت: «دیوان عالی حکم اعدام را صادر کرده، و ما نمی‌دانیم این حکم بر چه اساس و چه مبنایی صادر شده است. اما در حال حاضر احساس می‌کنم جان احمدرضا در خطر است.»

خانم مهران‌نیا به صدای آمریکا گفت، که آقای جلالی در آخرین تماس آنها به او اطلاع داده است که روز سه شنبه ۴ آذر، پس از انتقال به دادسرای انقلاب به او اعلام شده که قرار است به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شود و طی روزهای آینده نیز برای اجرای حکم به زندان رجایی شهر کرج برده خواهد شد.

همسر این پزشک و پژوهشگر زندانی در ایران می‌گوید، هاله موسویان وکیل آقای جلالی نیز پس از شنیدن خبر انتقال موکلش به بند ۲۰۹ زندان اوین با مراجعه به دادسرای انقلاب متوجه شد که حکم اعدام تایید شده است؛ حکم اعدامی که به گفته ویدا مهران‌نیا، درخواست اعاده دادرسی آن پس از یکسال، یعنی از سال ۱۳۹۸ تاکنون، همچنان بی‌پاسخ مانده است.

همسر احمدرضا جلالی به صدای آمریکا گفت که به آقای جلالی گفته شده است: «دولت سوئد و دولت‌های اروپایی پیگیر پرونده تو نبوده‌اند. ما  زمان کافی داده بودیم که دولت‌ها بتوانند مشکل تو را حل کنند؛ ولی تا الان مشکل تو حل نشده است.» خانم مهران‌نیا نیز در واکنش به این گفته‌ها می‌گوید: «ما ‌دقیقا نمی‌دانیم منظور مقامات ایران چه بوده است و چه هدفی در پیش دارند. متاسفانه احمدرضا قربانی روابط ایران و اروپا شده است.»

ویدا مهران‌نیا با اشاره به تماس روز گذشته وزیر امور خارجه سوئد با همتای ایرانی خود و در خواست لغو حکم اعدام آقای جلالی به صدای آمریکا گفت:‌ «مقامات ایران یا می‌خواهند تبادلی صورت بگیرد و یا از طریق روابط دیپلماتیک این مسئله حل شود. تبادل زندانی یکی از کارهایی است که ایران در چند سال اخیر با آمریکا انجام داده و ممکن است در اروپا هم بخواهند این کار را انجام دهند. من امیدوارم مقامات اروپایی به هر طریقی که شده، چه از راه تبادل زندانی و چه هر چیز دیگر، زندگی احمدرضا را نجات دهند.»

«احمدرضا جلالی» در کنار همسر خود «ویدا مهران‌نیا»
در واکنش به احتمال اعدام قریب الوقوع احمدرضا جلالی، پزشک ایرانی-سوئدی زندانی در ایران؛ سوئد خواستار توقف اجرای این حکم شد
در پی انتشار اخباری درباره احتمال اجرای قریب الوقوع اعدام احمدرضا جلالی، پزشک ایرانی-سوئدی زندانی در ایران، وزیر امور خارجه سوئد از درخواست آن کشور از ایران برای توقف اجرای این شهروند دوتابعیتی خبر داد.

در همین حال ۱۴۹ تن از برندگان جایزه نوبل از سراسر جهان روز سه‌شنبه ۴ آذر ماه، با امضای نامه‌ای از آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خواستند احمدرضا جلالی را آزاد کند تا او بتواند به خانه و زندگی‌اش بازگردد. لازم به ذکر است، این اولین بار نیست که برندگان جایزه نوبل با ارسال نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی خواستار دخالت او در پرونده آقای جلالی و آزادی این پزشک زندانی شده‌اند.

خانم مهران‌نیا به صدای آمریکا می‌گوید: «دیگر هیچ امیدی ندارم و نمی‌دانم چه خواهد شد. … احمدرضا چندین سال در ایران محقق نمونه شناخته شده بود و حقش نیست مقامات ایرانی به هر دلیل احمدرضا را قربانی کنند.هیچ دلیل محکمه‌پسندی علیه احمدرضا وجود ندارد و از جمهوری اسلامی می‌خواهیم حکم احمدرضا را لغو و او را آزاد کنند.»

احمدرضا جلالی در سال ۹۵ وقتی برای دیدن خانواده‌اش از سوئد به ایران رفته بود، بازداشت شد. او سپس توسط دادگاه انقلاب ایران به اتهام انتقال اطلاعات محرمانه به موساد در اوج فعالیت برنامه هسته‌ای ایران، به مجازات اعدام محکوم شد. دیوان عالی نیز درخواست بازبینی این حکم را ظرف کمتر از یک ساعت رد کرد.

پیشتر همسر این پزشک زندانی در پی بی‌خبری از وضعیت پرونده احمدرضا جلالی به صدای آمریکا گفته بود که اکثر قریب به اتفاق مقامات قضایی و حتی مراجع امنیتی کاملا از بیگناهی او و اشتباه بودن حکم اعدام صادر شده مطمئن هستند، ولی کسی حاضر نیست این اشتباه را اعلام ‌و جبران ظلم کند.

احمدرضا جلالی، پزشک ایرانی-سوئدی محکوم به اعدام در ایران
یکسال و نیم از اعتراض احمدرضا جلالی پزشک زندانی به حکم اعدام گذشت؛ کسی پاسخگو نیست
همسر احمدرضا جلالی، پزشک ایرانی-سوئدی زندانی در ایران، می‌گوید که علیرغم ارائه مدارک کاملا دقیق و غیرقابل انکار مبنی بر بیگناهی همسرش متاسفانه کسی پاسخگوی حکم غیرعادلانه صادر شده برای او نیست و او کماکان در معرض خطر اعدام است.

رژیم ایران در چند سال اخیر بازداشت شهروندان خارجی و دو تابعیتی را تشدید کرده است. وزارت خارجه ایالات متحده بارها بازداشت بی‌دلیل و خودسرانه شهروندان آمریکا و کشورهای دیگر، از جمله ایرانیان دوتابعیتی، توسط رژیم جمهوری اسلامی را محکوم کرده و خواستار آزادی بلافاصله و بی قید و شرط آنها شده است.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.