تجمع شبانه مردم سربندر در اعتراض به خسارات گسترده سیلاب به خانه‌ها و کسب‌وکارها

جمعه, 14ام آذر, 1399
اندازه قلم متن

شماری از مردم سربندر در استان خوزستان شامگاه پنج‌شنبه در تجمعی به آب‌گرفتگی گسترده پس از باران در محلات و خیابان‌ها و ورود سیلاب به منازل خود اعتراض کردند و خواستار جبران خسارت‌های ناشی از سیلاب به منازل و کسب و کارهای خود شدند.

این تجمع اعتراضی در حالی برگزار شد که به گفته فرماندار ماهشهر در جریان سیل و آب‌گرفتگی طی پنج روز گذشته، دست‌کم پنج هزار واحد مسکونی آسیب‌دیده از آب‌گرفتگی در شهرستان ماهشهر شناسایی شده‌اند.

مردم سربندر در جریان این تجمع که در منطقه بلوکی‌ها، منطقه‌ای که با گذشت پنج روز از بارندگی‌ها همچنان در گیر آب‌گرفتکی معابر و خانه‌هاست، شعارهایی علیه شهردار و شورای شهر و نماینده شهر خود در مجلس سر دادند.

«شورای شهر حیا کن، سربندر را رها کن» و «شهردار باید گم بشه» از جمله شعارهای معترضان در جریان تجمع شامگاه پنج‌شنبه در سربندر بود.

در جریان تجمع اعتراضی مردم سربندر در استان خوزستان، حبیب آقاجری نماینده ماهشهر، بندر امام، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی، برای دقایقی با خودرو در میان معترضان حاضر شد اما پس از آنکه خود را «مسئول» وضع پیش آمده ندانست، مورد اعتراض مردم قرار گرفت.

این نماینده مجلس وقتی مورد اعتراض شماری از مردم از جمله یکی از زنان قرار گرفت که می‌گفت «خانه‌ام زیر آب رفته است» و خواهان جوابگویی او به عنوان یکی از «مسئولان» شد، گفت من مسئول نیستم، شورای شهر و شهردار مسئول هستند.

مردم معترض سربندر در پاسخ به این سخنان حبیب آقاجاری، نماینده مجلس، خطاب به او گفتند که «اگر تو مسئول نیستی بگذار شهردار بیاید»، و عده‌ای هم از او می‌پرسیدند که «خسارت ما چه می‌شود.»

در جریان بارندگی پنج روز پیش، بخش گسترده‌ای از ماهشهر، سربندر، شهرک جراحی و همچنین شهرهای اهواز، رامشیر و امیدیه به زیر آب رفت و سیلاب در بسیاری از مناطق وارد خانه‌های مردم شد.

منابع محلی گزارش دادند که تعدادی از خانه‌ها از جمله در شهرک جراحی بر اثر آبگرفتگی فروریخته است و خانه‌های بسیاری نیز دچار خسارات شده است. علاوه بر این وسائل الکتریکی و الکترونیکی و همچنین لوازم خانگی مردم در این شهرها سوخته یا دچار آسیب و تخریب شده است.

علاوه بر منازل، ویدیوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد وقوع سیل در سربند، جراحی و دیگر مناطق ماهشهر علاوه بر آب‌گرفتگی خانه‌ها و معابر، به بسیاری از کسب‌وکارها از جمله فروشگاه‌ها نیز آسیب‌زده است.

 

محسن بیرانوند، فرماندار ماهشهر، روز پنج‌شنبه سیزدهم آذر ماه گفت که «بر اساس برآوردها تاکنون پنج هزار منزل در شهرهای ماهشهر، بندرامام [سربندر] و شهر چمران [شهر جراحی] که دچار خسارت ناشی از سیلاب شده‌اند، شناسایی شده‌اند.

او گفت که منطقه بلوکی‌ها در سربندر همچنان دچار آب‌گرفتگی است و در سایر مناطق این شهر و شهر جراحی آب تخلیه شده است.

بیرانوند همچنین گفت که خسارات به منازل مردم باید جبران شود اما درباره نحوه پرداخت خسارت به مردم آسیب دیده از سیلاب، گفت که طی  تماس استاندار خوزستان با سازمان برنامه‌وبودجه، این سازمان بنیاد مسکن را مکلف به بررسی و برآورد خسارت‌ها کرده تا تسهیلات قرض‌الحسنه و کمک‌های بلاعوض به مردم آسیب‌دیده از این آب‌گرفتگی‌ها پرداخت شود.

این درحالی است که غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان روز پنج‌شنبه در جلسه‌ای مجازی با حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی و وزیر نیرو مجموع خانه‌های خسارت دیده از سیلاب اخیر در همه شهرهای این استان را ۲۵۰ تا ۳۰۰ خانه اعلام کرد و گفت: «در بارش‌های سال گذشته در خوزستان حدود سه هزار خانه درگیر آبگرفتگی شدند، امسال هنوز برآرود دقیقی انجام نشده اما حداکثر حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ خانه درگیر آب گرفتگی شده‌اند».

استاندار خوزستان همچنین گفت که در شهر اهواز مناطق «منبع آب، کیانشهر، پادادشهر و شهرک دانشگاه» پس از ساعت‌ها خالی از آب شدند اما دو منطقه کمپلو و کوی علوی همچنان گرفتار آبگرفتگی هستند.

 شریعتی همچنین گفت که جمع‌آوری آب‌های سطحی بر اساس قانون، وظیفه شهرداری‎ها است و از بحث فاضلاب مجزا است و جمع‌آوری آب‌های سطح اهواز حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که اقدام خاصی نیز در این زمینه تاکنون صورت نگرفته است.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.