نهادهای صنفی روزنامه‌نگاران خواستار آزادی ویدا ربانی شدند

یکشنبه, 16ام آذر, 1399
اندازه قلم متن

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران خواستار تعیین تکلیف سریع ویدا ربانی و دسترسی او به وکیل شده است. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران نیز خواستار آزادی این روزنامه‌نگار شده که هم‌اکنون در اوین در اعتضاب غذا به‌سر می‌برد.

    
Iran Teheran | Journalistin Vida Rabbani wurde festgenommenهیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران در نشست روز یکشنبه ۱۶ آذر (۶ دسامبر) خود با بررسی وضعیت ویدا ربانی، روزنامه‌نگار زندانی در اوین، خواستار “تعیین تکلیف سریع و قانونی و دسترسی فوری به وکیل” برای این روزنامه‌نگار شد.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران گفته اطلاعات کافی درباره دلیل یا دلایل بازداشت خانم ربانی منتشر نشده و هیات مدیره انجمن انتظار دارد در این خصوص اطلاعاتی متقن، از جمله دلایل بازداشت از سوی نهادهای مربوط منتشر شود.

بنابر گزارش‌ها، ویدا ربانی، روزنامه‌نگار شاغل در هفته‌نامه “صدا” و عضو حزب “اتحاد ملت ایران”، روز یک‌شنبه دوم آذر۱۳۹۹ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

وبسایت “خبرنگاری جرم نیست” نوشته است «ویدا ربانی در اعتراض به بازداشتی که آن را غیرقانونی می‌داند، از روز دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ دست به اعتصاب غذا زده است و حالا شرایط جسمانی مناسبی ندارد.»

گفته می‌شود این خبرنگار روز جمعه ۱۴ آذر در گفت‌وگویی تلفنی با خانواده‌اش، از گذشت پنج روز از اعتصاب غذای خود خبر داده است.

وبسایت “خبرنگاری جرم نیست” هم‌چنین نوشته است «دلیل بازداشت و اتهام ویدا ربانی هنوز مشخص نیست. با این‌حال، به نظر می‌رسد نوشته‌های او در فضای مجازی بهانه‌ بازداشتش بوده است. این روزنامه‌نگار در اکانت‌های شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی نسبت به حوادثی مثل اعتراضات مردمی آبان ۱۳۹۸ واکنش نشان داده و به نقد رفتار حکومت با معترضان پرداخته بود.»

چند روز پیش فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران نیز در واکنشی به بازداشت ویدا ربانی، خواستار آزادی فوری او شد.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ)، در این زمینه گفت: «ما دستگیری ویدا ربانی و آزار و اذیت سیستماتیک کارکنان رسانه‌ها از سوی رژیم ایران را محکوم می‌کنیم.»

بلانگر در ادامه افزود: «این یک نمونه دیگر از چگونگی سوءاستفاده حکومت ایران از سیستم حقوقی برای سرکوب صداهای انتقادی در کشور است.»

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران به نقل از نزدیکان ویدا ربانی، دلیل بازداشت او را “به اشتراک‌گذاری توییت‌هایی پیرامون حوادث آبان ۱۳۹۸ همزمان با سالگرد این اعتراضات” اعلام کرده است.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.