بازداشت دو شهروند کُرد پس از امتناع از حضور در دادگاه غیرعلنی

سه شنبه, 9ام دی, 1399
اندازه قلم متن

استان‌وایر- «فریده ویسی» و «سیروس عباسی»، دو شهروند اهل دهگلان در استان کردستان که چندی پیش با انتشار ویدیویی اعلام کرده بودند تنها به شرطی در دادگاه حاضر خواهند شد که دادگاه آن‌ها علنی باشد، بازداشت و به دادگاه منتقل شدند.

سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» با اعلام این خبر نوشته است: «روز سه‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۹ سیروس عباسی و همسرش فریده ویسی توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت و به دادگاه عمومی و انقلاب دهگلان و از آن‌جا به سنندج منتقل شدند.»

حکم جلب این دو شهروند پس از آن که دو بار به دادگاه انقلاب سنندج احضار شده بودند اما حضور نیافتند، توسط قاضی «سعیدی» در شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج صادر شده است.

گزارش شده است که این دو فعال مدنی پس از محاکمه، آزاد شدند.

فریده ویسی روز شنبه دهم آبان ١٣٩٩ با انتشار ویدیویی در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد همراه با همسرش، سیروس عباسی از حضور در دادگاه خودداری کرده است.

ویسی در این ویدیو گفت: «من با اعمال فشار ناچار شدم در مقابل دوربین به کارهایی که نکردم، اعتراف کنم و علیه خودم شهادت دهم.»

وی تاکید کرد که طی اعتراف تلویزیونی بارها مجبور شده است که یک جمله را تکرار کند تا فیلمی که کارشناسانشان تایید می‌کنند، ضبط و منتشر شود.

سیروس عباسی و همسرش فریده ویسی در آذرماه سال ۱۳۹۸ پس از حمله نیروهای اداره اطلاعات شهر دهگلان به محل کارشان، «مرکز علمی و آموزشی زانست»، بازداشت شدند.

این دو شهروند دهگلانی پس از چند ماه، با قرار وثیقه ٢٠٠ میلیون تومانی به شکل موقت و تا زمان برگزاری جلسه دادگاه آزاد شدند.

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.