شرکت ملی گاز: عراق شش میلیارد دلار بابت گاز به ایران بدهکار است

سه شنبه, 9ام دی, 1399
اندازه قلم متن

شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد سه میلیارد دلار از مجموع شش میلیارد دلار پول مربوط به صادرات گاز به عراق در بانکی در این کشور بلوکه شده و مابقی هم پرداخت نشده است.

این شرکت روز سه‌شنبه ۹ دی‌ماه با صدور اطلاعیه‌ای اشاره کرد وزارت برق عراق بابت واردات گاز، بیش از پنج میلیارد دلار بدهکار است. شرکت ملی گاز همچنین می‌گوید عراق در ارتباط با «جرائم قراردادی» یک میلیارد دلار دیگر نیز به ایران بدهکاری دارد.

بنا بر این اطلاعیه، سه میلیارد دلار از این بدهی در بانک عراقی تی‌بی‌آی مسدود شده و غیرقابل استفاده است. در ادامه اشاره شده که زمان پرداخت دو میلیارد دلار دیگر نیز سر رسیده که هنوز پرداخت نشده است.

در بخشی دیگر از این اطلاعیه شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده طرف ایرانی «از هیچ منفعتی برخوردار نشده » و پس از اخطارهای مکرر در این زمینه «طبق مفاد قرارداد» اقدام به کاهش مقدار گاز صادراتی به عراق کرده است.

پیشتر وزارت برق عراق هشدار داده بود به دلیل کاهش صادرات گاز ایران به این کشور،‌ شهرهای آن از جمله بغداد با خطر قطع برق مواجه شده‌اند.

احمد موسی، سخنگوی این وزارتخانه، گفت قرار است رضا اردکانیان،‌ وزیر نیروی ایران، روز سه‌شنبه به بغداد سفر کند و موضوع بدهی‌های گازی را مورد گفت‌وگو قرار دهد.

روز دوشنبه نیز سعید خطیب‌زاده،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران،‌ در پاسخ به سوالی در این زمینه گفته بود: «مقامات مسئول در خصوص این موضوعات صحبت می‌کنند. این زیبایی جامعه ایران است که تنوع و تکثر اظهار نظرات کارشناسی وجود دارد و جلوی آن گرفته نمی‌شود.»

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.