دولت افغانستان از اقدام شورای شهر پاریس برای بزرگداشت از احمد شاه مسعود استقبال کرد

شنبه, 18ام بهمن, 1399
اندازه قلم متن

افغانستان

کشته شدن مسعود برای طرفداران و مخالفانش خبرساز ترین مرگ سال‌های اخیر افغانستان بود

وزارت امور خارجه افغانستان از تصمیم شورای شهر پاریس برای بزرگداشت از احمدشاه مسعود، فرمانده جبهه ضد طالبان استقبال کرده است.

در خبرنامه منتشر شده از سوی این وزارت آمده که “اقدام شورای شهر پاریس برای نصب لوح یادبود از شهید احمد شاه مسعود در ناحیه هشتم آن شهر، که با رای همه اعضای آن شورا اتخاذ شده است، نمایان‌گر عمق مناسبات دوستانه میان افغانستان و فرانسه است.”

دو روز پیش شهرداری پاریس اعلام کرد که قرار است لوح/ پلاک یادبود احمدشاه مسعود، را در ناحیه هشتم این شهر نصب کند. شورای شهر پاریس به اجرای چنین طرحی رای تایید داده است.

معاون شهرداری پاریس در توییترش نوشت: “۲۰ سال پس از ترور او، پاریس، نخستین شهر در جهان است که افتخار دارد از این مبارزِ صلح که برای آزادی افغانستان علیه جهالت و بنیادگرایی رزمید، ارج‌گزاری می‌کند.”

وزارت خارجه افغانستان گفته “به این باور است که بزرگداشت از شخصیت‌های ملی همچون قهرمان ملی افغانستان از سوی کشورهای دوست، نه‌تنها پیوندهای دوستانه میان ملت‌ها را تعمیق می‌بخشد، بل سبب گسترش اتفاق و همبستگی میان ملل جهان در راستای مبارزه مشترک‌ علیه تروریزم، تأمین صلح و ثبات و پاسداری از ارزش‌های مدرن و جهان‌شمول بشری، می‌شود.”

رد شدن از پست Twitter, 1

پایان پست Twitter, 1

اعلام این خبر واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است. چند روز پیش عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در ملاقات با دیوید مارتینون، سفیر فرانسه در کابل از اقدام شهرداری پاریس برای نام‌گذاری محله‌ای به نام آقای مسعود، قدردانی کرد.

آقای عبدالله همچنین در صفحه فیسبوک خود نوشته بود که “ارج‌‌گذاری از جنبه‌های صلح‌جویانه‌ زندگی قهرمان ملی در حالی‌که تلاش‌ها برای تامین صلح در کشور جریان دارد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.”

افغانستان
 
توضیح تصویر،

آقای عبدالله گفت که در ملاقات با دیوید مارتینون، سفیر جمهوری فرانسه در کابل از اقدام شهرداری پاریس برای نام‌گذاری محله‌ای به نام آقای مسعود، قدردانی کرده است

 

احمدشاه مسعود (۱۳۳۲-۱۳۸۰) از فرماندهان نظامی مجاهدین و وزیر دفاع پیشین افغانستان بود. او یکی از مهمترین فرماندهان مجاهدین افغانستان در جریان جنگ علیه اشغال این کشور از سوی نیروهای اتحاد جماهیر شوروی بود.

مقاومت نیروهای مسعود در پنجشیر و دیگر نقاط افغانستان علیه ارتش سرخ به او شهرت جهانی بخشید و در داخل افغانستان نیز از محبوبیت گسترده برخوردار شد.

احمدشاه مسعود همچنین در جریان جنگ‌های داخلی افغانستان (۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶) نقش مهم داشت و عملکرد او در این زمان از سوی مخالفنش به شدت مورد انتقاد قرار دارد.

او در این زمان فرماندهی نیروهای دولت به رهبری برهان‌الدین ربانی را به عهد داشت و در نتیجه این جنگ‌ها که میان دولت آقای ربانی و دیگر احزاب جهادی به وقوع پیوست، بخش‌های عمده شهر کابل تخریب شد و هزارها نفر کشته شدند.

پس از سقوط کابل بدست نیروهای طالبان، آقای مسعود جبهه وسیعی را در شمال افغانستان برای مقاومت علیه طالبان به وجود آورد و تا زمان کشته شدن “مهمترین چهره مقاومت” علیه این گروه بود.

آقای مسعود در ۱۸سنبله ۱۳۸۰ (۹ سپتامبر ۲۰۰۱) دو روز پیش از وقوع حملات یازدهم سپتامبر در نیویورک و واشنگتن، در حمله انتحاری دو مهاجم عرب کشته شد.

بعدها دولت افغانستان به او لقب قهرمان ملی” را داد، روز کشته شدن او را “روز شهید” و تعطیل رسمی اعلام کرد و یک چهار راه در شهر کابل نیز به یاد او نامگذاری شده است.

از: بی بی سی

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.