آمار رسمی کرونا در ایران؛ قربانیان کرونای انگلیسی به سه نفر رسید، ۶۲ قربانی و ۷۳۹۰ مبتلای جدید

محمد حاجی‌صفری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفته است یک زن ۴۵ ساله که به ویروس جهش‌یافته کرونا موسوم به کرونای انگلیسی مبتلا شده بود، جان خود را از دست داده است.

در روزهای اخیر، همزمان با افزایش آمار مبتلایان به کرونا در ایران، مقامات درمانی کشور از خیز دوباره کرونا به دلیل شیوع ویروس جهش‌یافته در کشور هشدار می‌دهند.

روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت، از شناسایی ۱۲ بیمار مبتلا به کرونای جهش‌یافته و مرگ دو شهروند بر اثر این ویروس در کشور خبر داده بود.

محمد طالب‌پور، رئیس بیمارستان سینای تهران روز یک‌شنبه، ۲۶ بهمن ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفته است: «خطر انتشار ویروس جهش‌یافته ۵ برابر و مرگ‌و میر آن سه برابر بیشتر است که در واقع ۱۵ برابر خطر بالاتر خواهد رفت.»

در تازه‌ترین آمار رسمی مربوط به شیوع کرونا در ایران، سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز یک‌شنبه، ۲۶ بهمن،‌ اعلام کرد که در شبانه‌روز گذشته ۶۲ نفر در کشور بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌ و حدود هفت ‌هزار و ۴۰۰ بیمار جدید شناسایی شده‌اند.

به این ترتیب آمار رسمی مجموع بیماران کووید ۱۹ در ایران به یک میلیون و ۵۱۸ هزار و ۲۶۳ نفر رسید و شمار جان‌باختگان به ۵۹ هزار نفر نزدیک شد.

همچنین، به گفته سیما سادات لاری، حدود سه هزار و ۷۰۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند.

درستی آمار کرونا در ایران همواره مورد تردید جدی است و مقام‌های سازمان نظام پزشکی می‌گویند آمار واقعی مرگ و میر ناشی از کرونا، ۳ تا ۴ برابر آماری است که وزارت بهداشت اعلام کرده است.

به گفته خانم لاری در حال حاضر ۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۷۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

بر اساس این گزارش تمامی شهرستان‌های قرمز در استان خوزستان واقع شده‌اند.

از: رادیو فردا

*****

افزایش هشدارها درباره شیوع کرونای انگلیسی؛ «آی‌سی‌یو بیمارستان‌ها در حال پر شدن است»

در ادامه هشدارهای متعدد مقام‌های بهداشت و درمان ایران درباره گسترش شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا موسوم به کرونای انگلیسی، حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گفته است بخش آی‌سی‌یو بیمارستان‌ها «در حال پر شدن» است و «افزایش بیماران کرونا در بیمارستان ها شروع شد».

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران، نیز روز یک‌شنبه، ۲۶ بهمن گفته است «تاکنون فقط ۷ مورد ابتلا به کرونای انگلیسی در استان تهران شناسایی شده اند».

روز گذشته سعید نمکیَ، وزیر بهداشت ایران از شناسایی ۱۲ بیمار مبتلا به کرونای جهش‌یافته خبر داده بود ولی مشخص نیست که آمار تهران را هم لحاظ کرده بود یا خیر.

مسئولان وزارت بهداشت به طور معمول از ارائه آمارهای تفکیکی شیوع کرونا در ایران خودداری می‌کنند.

آقای نمکی همچنین امروز در جمع خبرنگاران با انتقاد از «بی‌تفاوتی و ساده‌انگاری» درباره کرونا گفته است حتی اگر ویروس جهش‌یافته «ما را گرفتار نکند»، انتظار می‌رود که در ماه اسفند «خیز جدید» بیماری را ببینیم.

او از «عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی» به عنوان عامل اصلی شیوع بیشتر کرونا نام برده و گفته است وزارت بهداشت قصد دارد در رنگ‌بندی مناطق که نشان‌دهنده شیوع کرونا در شهرهای مختلف ایران است، تجدیدنظر کند.

در همین حال، فرید نجفی، معاون تحقیقات وزارت بهداشت هم گفته است «مطالعه ما در این زمینه خیلی کم است» و آمار ابتلا و مرگ و میر مربوط به شیوع کرونای انگلیسی «ممکن است خیلی بالاتر» باشد.

او تاکید کرده «هیچ عددی را فعلا نمی‌توانم بگوییم» و تعداد دقیق معلوم نیست.

در اظهارنظری دیگر، مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفته است «امکانات تشخیصی برای تمامی موارد مشکوک به ویروس جهش یافته انگلیسی را در کشور نداریم».

او تاکید کرده است که «هزینه مطالعه ژنتیکی» در زمینه کرونای انگلیسی «خیلی بالاست» و به همین دلیل امکان بررسی «همه موارد مشکوک» وجود ندارد.

آقای مردانی بدون ارائه آمار خاصی گفته است که در شهر تهران «موارد ابتلای شدید به بیماری افزایش یافته است».

بر اساس برآوردهای سازمان بهداشت جهانی، کسانی که به نوع جدید ویروس کرونا مبتلا می‌شوند به طور متوسط آن را به ۱.۵ نفر انتقال می‌دهند، حال آن که این میزان در مورد ویروس قبلی کرونا ۱.۱ نفر بود.

مسئولان وزارت بهداشت از روز ۱۶ دی ماه امسال ورود نمونه جهش‌یافته ویروس کرونا به ایران را تایید کرده و می‌گویند تاکنون دو نفر در تهران و شهرستان آبیک به علت ابتلا به کرونای انگلیسی جان باخته‌اند.

از: رادیو فردا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل