ادامه اعتراض‌ها به کشتار سوخت‌بران؛ «اعزام نیروهای سرکوبگر به سیستان‌وبلوچستان»

جمعه, 8ام اسفند, 1399
اندازه قلم متن

مقام‌های پاکستان ادعای ایران مبنی‌بر شلیک نیروهای مرزبانی آن کشور به سوخت‌بران را رد کردند

چهار روز پس از تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران در پاسگاه مرزی شمسر نزدیک شهرستان سراوان استان سیستان‌وبلوچستان به‌سمت گروهی از سوخت‌بران و کشته‌شدن دست‌کم ۱۰ نفر از آنان، اعتراض‌ها به این کشتار در برخی از شهرهای سیستان‌وبلوچستان ادامه دارد. 

منابع محلی از فضای امنیتی شدید در شهرهایی مختلف، استقرار گسترده نیروهای امنیتی و یگان ویژه و در مواردی تیراندازی به‌سوی معترضان خبر می‌دهند. 

حبیب‌الله سربازی، مدیر کمپین فعالین بلوچ، بامداد جمعه هشتم اسفندماه، در حساب توییتر خود از دریافت گزارش‌هایی مبنی‌بر استفاده از نیروهای فاطمیون برای سرکوب اعتراض‌ها در زاهدان خبر داده است.

همچنین دیگر گزارش‌های غیررسمی، از اعزام خودروهای یگان ویژه و ضدشورش از استان‌های دیگر، ازجمله کرمان و اصفهان، به شهرهای سیستان‌وبلوچستان خبر می‌دهند.

با وجود آن‌که به‌دلیل ادامه قطع اینترنت در بسیاری از نقاط استان سیستان‌وبلوچستان، خبرهای مربوط به اعتراض‌ها با تأخیر منتشر می‌شود، اما بنابر گزارش‌ها، شامگاه پنجشنبه در مناطقی از زاهدان، چابهار، میرجاوه، سراوان، سوران، پسکوه و شهر پلان دشتیاری معترضان در خیابان‌ها حضور داشتند و با توجه به آنچه در ویدیوهای منتشرشده قابل مشاهده است، درمواردی راه‌‌ها را بسته بودند. در ویدئویی مربوط به شامکاه پنجشنبه، دیده می‌شود که معترضان در شهر سوران یک کیوسک نیروی انتظامی را آتش زده‌اند. 

 سازمان «دیده‌بان حقوق بشر» روز پنجشنبه، هفتم اسفندماه، با صدور بیانیه‌ای از مقام‌های ایران خواست که موضوع تیراندازی چهارم اسفند در مرز سراوان به‌سوی سوخت‌بران را به‌شکل شفاف  مورد تحقیق و تفحص قرار دهند. 

تارا سپهری‌فر، پژوهشگر ایران در این سازمان، گفت:«مقام‌ها باید افراد مسئول را بازخواست کنند، به‌شکلی مناسب به قربانیان خسارت بپردازند و ضمانت کنند که مأموران مرزی بیشترین احتیاط ممکن را برای احترام به حق حیات و دیگر حقوق بشر به خرج دهند.»

حساب فارسی وزارت خارجه آمریکا در توییتر نیز شامگاه پنج‌شنبه در واکنش به کشتار سوخت‌‌بران و اعتراض‌های پیامد آن، از گزارش‌های مربوط به «قطع اینترنت و خشونت دولتی علیه سوخت‌بران و معترضان در استان سیستان‌و‌بلوچستان ایران» ابراز نگرانی کرد. 

ازسوی دیگر، صبح روز پنجشنبه، استانداری سیستان‌و بلوچستان برای بررسی حوادث چند روز گذشته، نشستی با سران طوایف، معتمدان و امام جمعه شهرها برگزار کرد که در آن احمدعلی موهبتی، استاندار، علیرضا بی‌نیاز، جانشین نماینده ولی‌فقیه در استان، محمد کرمی، فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق کشور و تعداد دیگری از مقام‌های امنیتی استان حضور داشتند.   

به گزارش خبرگزاری فارس، استاندار سیستان‌وبلوچستان در این نشست گفت:«اخبار جعلی رسانه‌های معاند عده‌ای را تحت تاثیر قرار داد و باعث شد دست به تحرکاتی بزنند».

او افزود: «نوع فضاسازی در رسانه‌های بیگانه در حوادث اخیر سیستان و بلوچستان به‌گونه‌ای بود که انگار یک قتل عامی اتفاق افتاده، درحالی‌که از سه نفری که در این حادثه کشته شدند، دو نفر در پاکستان و تنها یک نفر در ایران بوده است.»

 استاندار سیستان و بلوچستان در حالی از «سه کشته» سخن گفته که شاهدان عینی از دست‌کم ۱۰ کشته و بیش از ۲۰ زخمی در تیراندازی سراوان خبر داده‌اند. 

فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق کشور نیز گفت: «هر خونی ریخته می‌شود مقصرش آن کسانی هستند که بدون اطلاع، اطلاعیه می‌دهند زیرا نرفته‌اند موضوع را دقیق بررسی کنند.»

محمدهادی مرعشی،‌ معاون امنیتی-انتظامی استانداری سیستان‌وبلوچستان پنجم اسفندماه، تیراندازی به تجمع سوخت‌بران را به مأموران پاکستانی نسبت‌ داده و گفته بود «یک کشته و چهار مجروح» میان جمعیتی بودند که به ایران وارد شدند. او افزوده بود که در ایران نیز «به‌دلیل هجوم به‌سمت پاسگاه، تیراندازی صورت می‌گیرد» و تعدادی مجروح می‌شوند.

به گفته او، یک نفر هم در بیمارستان جان خود را از دست می‌دهد و درنهایت، «دو نفر در این حادثه جان خود را از دست داده و شش نفر زخمی شده‌اند».

این درحالی است که علاوه‌بر شاهدان عینی ایرانی، یکی از مجروحان این حادثه که در بیمارستانی در کویته بستری است، روز پنجشنبه ، هفتم اسفندماه، به روزنامه «داون» (Dawn) پاکستان گفته است که «شلیک‌های پی‌درپی ازسوی ایست بازرسی مرزی ایران» آغاز شده است. 

عرفان قارشین، کمیسر بخش مکران در منطقه خاران استان بلوچستان پاکستان، نیز در گفت‌وگو با «رادیوفردا» هرگونه تیراندازی نیروهای مرزی پاکستان به سوخت‌بران را رد کرده است. 

براساس گزارش روزنامه «داون»، مقام‌های ارشد پاکستانی، ازجمله عبدالرزاق ساسولی، معاون کمیسر پنجگور، اعلام کرده است که مقام‌های ایرانی یک جسد و یک فرد زخمی پاکستانی را به مقام‌های محلی پاکستان تحویل داده‌اند. 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در واکنش به آنچه «برخی اخبار منتشرشده در رسانه‌های پاکستان درباره چگونگی وقوع درگیری‌های اولیه با قاچاقچیان سوخت در مرز مشترک ایران و پاکستان» خواند، گفت که «مقام‌های صلاحیت‌دار و مسئول» در جمهوری اسلامی ایران درحال بررسی موضوع‌اند و «با توجه به تحویل جسد یک ایرانی طی صورتجلسه مشترک ازسوی پاکستان به ایران، این موضوع توسط مرزبانان درجه یک در دو کشور در دست بررسی است» و براساس نتایج گزارش آن‌ها، «اقدامات لازم توسط نیروهای مرزبانی در مرزهای مشترک و وزارت امور خارجه به عمل خواهد آمد».

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.