منوچهر بختیاری: اصلاح‌طلب و اصولگرا در قتل جوانان ما شریک هستند و کارگردان هر دو رهبر نظام است

دوشنبه, 11ام اسفند, 1399
اندازه قلم متن

– منوچهر بختیاری پدر پویا بختیاری در نشست اینترنتی روز جمعه ۲۶ فوریه ۲۰۲۱ «اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران» به میزبانی دکتر سعید گنجی و کامرون خوانساری‌نیا به چند پرسش پاسخ داد.
– سارا اکرمی محقق، نویسنده و مترجم جوان ایرانی- کانادایی که مطالب زیادی در روزنامه‌های کانادایی و آمریکایی نوشته است، در این برنامه ترجمه سخنان منوچهر بختیاری را بر عهده داشت.
– پویا با شرکت در این اعتراضات یک مستندساز شد. فیلم‌نامه را خودش نوشت. کارگردانی را خودش کرد. بازی را خودش کرد. فیلمبرداری را خودش کرد. قبل از جان باختن می‌گفت بابا، در ایران باید یک رنسانسی ایجاد کنیم تا بتوانیم این خرافاتی که مُلاها در این چند سال در ایران ایجاد کردند، این خرافات و خزعبلات را از بین ببریم. او با خون خودش در ایران این رنسانس را ایجاد کرد و شد «پسر ایران»؛ نماد و سمبل ایران.»
– من تمام نظرات پویا را تحت عنوان دادخواهی مطرح می‌کنم؛ همه اینهایی که می‌گویم همه نظر پویاست.

کیهان لندن – «اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران» (نوفدی) روز جمعه ۲۶ فوریه ۲۰۲۱ برابر با ۸ اسفند ۱۳۹۹ در کنفرانسی اینترنتی میزبان منوچهر بختیاری پدر پویا بختیاری از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸ بود.

پویا بختیاری روز ۲۵ آبان در سن ۲۷ سالگی در مهرشهر کرج به دلیل اصابت گلوله مأموران امنیتی به مغزش کشته شد. منوچهر بختیاری و همسر سابق وی، ناهید شیربیشه، و دیگر افراد خانواده منوچهر بختیاری از نخستین روز پس از درگذشت پویا به دادخواهی برای فرزندشان برخاستند.

اعضای خانواده بختیاری بارها توسط نیروهای امنیتی تهدید و بازداشت شدند. منوچهر بختیاری و برادرش مهرداد بختیاری زمستان گذشته در حالی که در بازداشت نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات بودند توسط نیروهای وزارت اطلاعات به مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی برده شدند و از آنها فیلم و عکس تهیه شد تا بعدها برای تخریب آنها استفاده شود.

منوچهر بختیاری همچنین در خردادماه امسال نیز در جزیره کیش بازداشت شد و پنج ماه توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران انقلابی و نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت بود. برادرش مهرداد نیز برای دومین‌ بار طی سال گذشته در پاییز امسال و چند روز مانده به مراسم سالگرد کشته شدن پویا بازداشت و بیش از دو ماه در زندان «رجایی‌شهر» کرج زندانی بود.

منوچهر بختیاری در نشست اینترنتی روز جمعه ۲۶ فوریه ۲۰۲۱ «اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران» به میزبانی دکتر سعید گنجی و کامرون خوانساری‌نیا به چند پرسش پاسخ داد.

دکتر سعید گنجی در ابتدای این نشست گفت: «امروز یک پدر را دعوت کردیم. یک پدر که پسر خودش را در اعتراضات آبان ۹۸ از دست داد. جمهوری اسلامی بیش از هزار معترض را کشت. یکی از این معترضان پسر جوان شگفت‌آوری به اسم پویا بختیاری بود که جوانی‌اش و آینده روشنش توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی نابود شد. اتهام او این بود که در اعتراضاتی که به آن باور داشت شرکت کرده و خواستار آزادی بود. پویا به سمبل اعتراضات و پایداری تبدیل شد.»

سعید گنجی با اشاره به اینکه منوچهر بختیاری پدر پویا نیز از سال گذشته تا کنون بازداشت و بازجویی شده گفت: «این خیلی هولناک است که آقای بختیاری می‌گوید با ارزش‌ترین دارایی‌اش را از دست داده و دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد. این شاید بتواند یک تلنگر برای دنیای غرب باشد تا سیاست‌های این چند دهه‌ی خود را تغییر دهد.»

سارا اکرمی محقق، نویسنده و مترجم جوان ایرانی- کانادایی که مطالب زیادی در روزنامه‌های کانادایی و آمریکایی نوشته است، در این برنامه ترجمه سخنان منوچهر بختیاری را بر عهده داشت.

در ادامه کامرون خوانساری نیا مدیر سیاست‌گذاری «اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران» با سپاس از منوچهر بختیاری و ابراز امیدواری نسبت به اینکه او در فعالیت‌هایش برای دادخواهی خون پویا موفق باشد، از وی خواست درباره پسرش پویا برای مخاطبان توضیح دهد.

منوچهر بختیاری گفت: «پویای من ۲۷ سالش بود. ۲۷ ساله بود که در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در یک اعتراض مسالمیت آمیز شرکت کرد و هدف گلوله نیروهای امنیتی رژیم جمهوری اسلامی قرار گرفت و و متأسفانه در اعتراضات مسالمت‌آمیز جمجمه‌اش را متلاشی کردند. پویا مهندس برق الکترونیک و مسلط به زبان انگلیسی بود. اهل شعر و ادب بود. نگاه پویا یک نگاه متضاد [با شرایط] بود؛ گیاهخوار بود. عاشق ایران و تاریخ ایران بود. وقتی در اعتراضات شرکت کرد. چند واژه، چند گل‌واژه به یادگار گذاشت از جمله «من هم پسر کسی هستم»، «من هم پدر دارم». می‌خواست این را به مردمش بگوید که یعنی من ریشه دارم. من تاریخ دارم. پویا با شرکت در این اعتراضات یک مستندساز شد. فیلم‌نامه را خودش نوشت. کارگردانی را خودش کرد. بازی را خودش کرد. فیلمبرداری را خودش کرد. قبل از جان باختن می‌گفت بابا، در ایران باید یک رنسانسی ایجاد کنیم تا بتوانیم این خرافاتی که مُلاها در این چند سال در ایران ایجاد کردند، این خرافات و خزعبلات را از بین ببریم. او با خون خودش در ایران این رنسانس را ایجاد کرد و شد «پسر ایران»؛ نماد و سمبل ایران.»

منوچهر بختیاری در ادامه گفت: «اما روزی نیست که منتظر صدای پشت در خانه نباشیم که پویا بیاید. که صدا بزند من آمدم. ولی او نمی‌آید. او راهی را رفته که هر ایرانی نمی‌تواند برود؛ او سرباز کوروش بود. او شاگرد فردوسی بود. او می‌گفت چو ایران نباشد تن من مباد. او راهش را انتخاب کرد و به مقصد رسید و امروز وظیفه تک تک ما ایرانی‌هاست که راه او را ادامه دهیم. و من به‌ عنوان پدر راه او را انتخاب کردم و فریاد زدم بختیاری جان می‌دهد اما میهن و پرچم و ناموس نمی‌دهد. من به عنوان پدر جانباخته‌ی راه وطن به ‌عنوان دادخواه فرزندم دادخواه تمام جانباختگانی هستم که در طول ۴۲ سال توسط حکومت ملایان به قتل رسیده‌اند. دادخواه منافع ملی، دادخواه وجب به وجب خاک کشور و دادخواه تمام بیدادگری‌های یک رژیم فاسد و تبهکار هستم که چهار دهه است مردم بزرگ سرزمین ما را به اسارت گرفته و حاصل آن جر فقر و بدبختی و فلاکت و ضلالت برای مردم ایران نیست. بعد از قتل پویا من دادخواهی را شروع کردم. راهی که پویا اعلام کرد را ادامه دادم. من سال ۱۳۹۹ خورشیدی را سال برتری علم بر خرافات نامیدم.»

منوچهر بختیاری در پاسخ به این پرسش که «خیلی‌ها می‌گویند آبان ۹۸ به خاطر افزایش قیمت بنزین بود اما شما می‌گویید پویا به خاطر چیز دیگری رفت و اعتراض کرد؛ نظر شما در مورد این نظر چیست؟» گفت: «پویا در راه آزادی کشور و جستجوی رفاه و آسایش ملت بود. من تمام نظرات پویا را تحت عنوان دادخواهی مطرح می‌کنم؛ همه اینهایی که می‌گویم همه نظر پویاست. من روز «قدس» را منحل کردم و آن را روز آشتی و صلح و مهر و دوستی و همبستگی بین ملت‌ها نامیدم. من پرچم شیر و خورشید نماد ملی و تاریخی ملت را بعد از ۴۳ سال بر فراز آسمان ایرانزمین و خلیج همیشه فارس ایران برافراشتم. من به ‌عنوان پدر دادخواه فرزندم و دادخواه ملت ایران به رئیس جمهور آمریکا و سازمان ملل متحد و سازمان حقوق بشر نامه نوشتم. من اولین ایرانی بودم که داخل کشور و حکومت خفقان ملاها عکس شاهزاده رضا پهلوی را [در اینستاگرام] پُست کردم و بابت همدردی ایشان سپاسگزاری کردم و همچنین از وزیر خارجه آمریکا جناب آقای پمپئو در پست اینستاگرام خود تشکر کردم. به خاطر این تصویر و مطالبی که منتشر کردم ده‌ها صفحه بازجویی پر کردم. من روز ۲۲ بهمن روز پیروزی جشن ملاها را روز عزای عمومی اعلام کردم.»

پدر پویا بختیاری افزود: «من در کشور و حکومت خفقان ملاها با رادیو اسرائیل مصاحبه کردم و خط قرمز ملاها را زیر پا گذاشتم و اعلام کردم بین دو ملت اسرائیل و ایران در درازای تاریخ هرگز دشمنی و نفرت و کینه نبوده و در کنار هم با مهر و دوستی و صلح و آشتی زندگی کرده‌اند. به‌عنوان پدر جانباخته راه میهن پویا بختیاری خواستار و خواهان برقراری ارتباط، مهر و دوستی و عشق بین این دو ملت هستم و از همه آزادیخواهان بین‌المللی می‌خواهم این پل اتصال بین این دو ملت را فراهم کنند. تا فرزندان ابرهیم و فرزندان کوروش در صلح و سعادت دوباره در کنار هم زندگی کنند.»

منوچهر بختیاری در پاسخ به اینکه «پیام شما برای رسانه های بین‌المللی که امروز در مورد ایران صحبت می کنند و مسائل ایران را پوشش می‌دهند چیست؟» گفت: «از رسانه‌های بین‌المللی می‌خواهم که صدای فریاد مردم یران را منعکس کنند. سکوت و خاموشی رسانه‌های بین‌المللی در مقابل خیزش‌های مردم ایران در چشم ما محکوم است. بجای انعکاس خبرهای دروغین حکومت اسلامی صدای مردم ایران باشند. رژیم در ایران جنازه‌ای است که توسط مذاکره و مماشات کشورهای غربی به جنایت و فساد علیه مردم ایران ادامه می‌دهد و مردم این را نخواهند بخشید. از تمام رسانه‌ها و شبکه‌های بین‌المللی می‌خواهم بلندگوی ملت ایران باشند.»

یکی از خبرنگاران حاضر در نشست از منوچهر بختیاری پرسید که «پس از انتخاب بایدن ما می‌بینیم که رئیس جمهور آمریکا اولویت خودش را قرار داده به بازگشت به برجام و نه مسئله نقض حقوق بشر در ایران پیام شما به رئیس جمهور آمریکا در پیوند با این مسئله چه هست؟»

او در پاسخ گفت: «من در نامه‌ای به ایشان انتخاب ایشان را تبریک گفتم و از دولتمردان و مسئولان آمریکا می‌خواهم که با حکومت رژیم ملاها به هیچ عنوان مماشات نکنند. آنها پسر مرا کشته‌اند؛ آنها جمجمه پسر مرا متلاشی کرده‌اند. پای هیچگونه مذاکره‌ای ننشینند. به صدای فریاد مردم ایران و کشتار و جنایات رژیم در این مدت ۴۲ سال توجه کنند. هرگونه مماشات و مذاکره با رژیم ملایان علیه مردم ایران محسوب می‌شود. هرگونه کمک مالی به این رژیم خیانت به ملت ایران است.»

پرسش پایانی از منوچهر بختیاری درباره هواداران اصلاح‌طلبان در خارج از کشور بود: «پیام شما به ایرانیان خارج از کشور چیست مخصوصاً آن عده از ایرانیانی که معتقدند اصلاح‌طلبان بهتر است که در حکومت باشند و می‌گویند رژیم از طریق اصلاحات درست می‌شود…» منوچهر بختیاری در پاسخ گفت: «من از هموطنان عزیزی که خارج کشور هستند می‌خواهم بلندگوی ما باشند همدلی و هم‌فکری داشته باشند. اصلاح‌طلب و اصولگرا هر دو جزو حکومت ملاها هستند و در قتل جوانان ما و پویای من و جوانان دیگر شریک هستند. اصلاح‌طلب و اصولگرا بازیگرند. هیچ فرقی نمی‌کند. کارگردان هر دو ولایت فقیه است. کارگردان رهبر انقلابشان است. اینها آمده‌اند برای نابودی ایران و کشتار جوانان ایران. ما مردم ایران خواهان یک حکومت سکولار هستیم که در آن مذهب نقشی نداشته باشد. الان حکومت چه اصلاح‌طلب باشد و چه اصولگرا، هموطن بهایی و زرتشتی و یهودی و سنی من هیچکدام نقشی در این حکومت ندارند. یک وزیر یهودی و زرتشتی و بهایی و حتا شیعه‌ای که به ولایت فقیه باور نداشته باشد نداریم. مردم ایران اصولگرا و اصلاح‌طلب را یکی می‌دانند. هر دو آمده‌اند برای خالی کردن جیب مردم. من از آقای بایدن می‌خواهم که با اینها مذاکره نکند. چون مردم این حکومت را قبول ندارند. این حکومت مردمی نیست. انتخابات جمهوری اسلامی انتخابات فرمایشی است.»

از: گویا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

یک نظر

  1. چپ و راست در جمهوری اسلامی یکی هستند فقط راست ها قدرتشان زیادتره چون رهبر راستیه
    حکومت جمهوری ایران که جبهه ملی هم خواهان آن است میتواند یک حکومت مردمی باشد با پرچم سه رنگ فاقد آرم