منابع اسرائیلی: حملات یک‌شنبه شب به نیروهای ایران در حومه دمشق، پاسخ حمله به کشتی اسرائیلی بود

دوشنبه, 11ام اسفند, 1399
اندازه قلم متن

همزمان با گزارش خبرگزاری دولتی سوریه در مورد حمله هوایی اسرائیل به حومه دمشق، منابع اسرائیلی گفتند که این حملات مواضع نیروهای تحت حمایت ایران را هدف قرار داده و پاسخ حمله به کشتی اسرائیلی در دریای عمان است.

رسانه‌های دولتی سوریه شامگاه یک‌شنبه، دهم اسفند ماه گزارش دادند که پدافند هوایی این کشور در جریان حملات حمله انجام شده از طرف اسرائیل به دمشق فعال شده‌است.

خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، افزود که این حملات هوایی ساعت ده و شانزده دقیقه شامگاه یک‌شنبه از فراز بلندی‌های جولان انجام شد و برخی از اهداف در حومه دمشق را هدف قرار دادند و پدافند هوایی سوریه تعدادی از موشک‌های شلیک شده در این حمله هوایی را رهگیری کردند.

دیدبان حقوق بشر سوریه اما گفت که موشک‌های اسرائیلی به اهداف خود در منطقه سیده زینب، واقع در حومه جنوبی دمشق، اصابت کرده است که شبه نظامیان حزب‌الله لبنان و حرکت نجبا و همچنین نیروهای سپاه پاسداران و در آن مستقر هستند

همزمان یک منبع نظامی به شبکه تلویزیونی کان اسرائیل گفت که حمله هوایی شامگاه یک‌شنبه به اهدافی در حومه دمشق، نیروهای تحت حمایت ایران در سوریه را هدف قرار داد و پاسخی بود به حمله پنج‌شنبه گذشته به یک کشتی اسرائیلی در دریای عمان است.

کشتی هلیوس ری متعلق به شرکت کشتیرانی ری واقع در تل‌آویو پنج‌شنبه شب،هفتم اسفند ماه، پس از تخلیه محموله‌های خودرویی از اروپا در بنادر بحرین و امارات، از بندر دمام عربستان سعودی عازم سنگاپور بود که دچار انفجار شد.

پس از آن بود که بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، گفت که «ارزیابی‌‌های اولیه نشان می‌دهد ایران مسئول انفجار در این کشتی است.» آویو کوخاوی، رییس ستاد کل ارتش اسرائیل، نیز گفت که ایران مسئول انفجار کشتی متعلق به این کشور در دریای عمان است. او گفت: «این اتفاق یادآوری کرد که ایران فقط یک تهدید هسته‌ای نیست و فعالیت‌های تروریستی خود را علیه اهداف غیرنظامی انجام می‌دهد.»

دنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، هم روز شنبه نهم اسفند ماه گفت: «ایران به تحریک اسرائیل ادامه می‌دهد و حمله به کشتی اسرائیلی در دریای عمان شاهدی است بر این امر. » او تاکید کرد که «ما ساکت نمی‌مانیم. ایران برای هرگونه اقدام خشونت‌آمیز علیه اسرائیل بهای سنگینی خواهد پرداخت.»

در ایران اما اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری اسلامی، در واکنش به موضع اسرائیل مبنی بر دست داشتن ایران در حمله به یک کشتی اسرائیلی، گفت که امروز در سطح منطقه‌ای و بین المللی هر اتفاقی بیفتد انگشت اتهام را متوجه ایران می کنند و باید در این خصوص بیش از گذشته حساسیت داشت.

این درحالی است که روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای منتشر می‌شود، در شماره یک‌شنبه ۱۰ اسفند ما، به صراحت اعلام کرد انفجار یک کشتی اسرائیلی در دریای عمان نتیجه حمله نیروهای تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران است و آن را پاسخ حمله آمریکا و اسرائیل به پایگاه‌های شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه، توصیف کرد.

کیهان همچنین درباره حمله هفته گذشته ارتش آمریکا با دستور جو بایدن به پایگاه‌های شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در سوریه، نوشت: «فرماندهی نظامی آمریکا با این حمله در معرض انتقام سخت قرار می‌گیرد و باید منتظر باشد تا دست انتقام دامن آن را بگیرد.»

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، پس از حمله ارتش آمریکا به پایگاه‌های شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در شرق سوریه، گفت که این حمله بر اساس حق «دفاع از خود» انجام شده و به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داد که مواظب باشند چون نمی‌توانند از پیامد اقدامات خود علیه شرکا، مردم و منافع آمریکا مصون بمانند.

در همین حال، مارک وارنر سناتور دموکرات روز یک‌شنبه در مصاحبه با فاکس‌نیوز حمله ارتش آمریکا به مواضع نیروهای تحت حمایت ایران در سوریه را واکنشی مناسب دانست و تاکید کرد که «ایران در حال آزمایش دولت جدید آمریکاست، وقتی گروه‌های نیابتی‌‌اش، آمریکایی‌ها را در عراق را به خطر می‌اندازند، باید اقدامات تنبیهی» انجام شود.

از: ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.