کانون نویسندگان ایران با اشاره به روز جهانی زن: حجاب اجباری نماد تبعیض سیستماتیک است

دوشنبه, 18ام اسفند, 1399
اندازه قلم متن

کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای که درباره ۸ مارس، روز جهانی زن، صادر کرده است، حجاب اجباری در ایران را نماد «تبعیض سیستماتیک» دانسته است.

در این بیانیه با اشاره به مشکلات متعدد زنان در ایران، به سیاست‌هایی چون «ایجاد محدودیت برای فعالیت‌های هنری زنان و اعمال سانسور مضاعف بر آثار ادبی و هنری آنها» اشاره شده و آمده است که کانون نویسندگان ایران همواره «مخالفت صریح» خود با چنین رویکردهایی را اعلام کرده است.

کانون نویسندگان ایران همچنین با اشاره به تاریخ مبارزه ایران در چهار دهه اخیر،‌ نوشته است جنبش زنان در ایران، « هربار پس از سرکوب، نیرومندتر از پیش بر پاخاسته، شانه راست کرده و در صفوفی فشرده‌تر به پیش رفته است».

هشتم مارس، برابر با هجدهم اسفند، روز جهانی زن است. زنان در جمهوری اسلامی ایران، چند دهه است که برای رفع تبعیض‌های جنسیتی تلاش می‌کنند و بسیاری از فعالان زن در این مسیر، حکم محکومیت گرفته‌اند و برخی در حال حاضر در زندان به سر می‌برند.

حکومت ایران در چهار دهه اخیر با اعمال محدودیت برای زنان ایرانی از حجاب اجباری تا منع خواندن آواز و منع حضور در ورزشگاه‌ها و همچنین بسیاری از حقوق شهروندی، کوشیده است که حداکثر تسلط خود را بر مناسبات اجتماعی و فعالیت‌های زنان حفظ کند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.