تجمع سراسری بازنشستگان در آستانه نوروز؛ شعار علیه ظلم و گرانی

یکشنبه, 24ام اسفند, 1399
اندازه قلم متن

با نزدیک شدن به پایان سال، اعتراضات سراسری بازنشستگان تامین اجتماعی در ایران هم‌زمان با اعتصاب‌های پراکنده کارگری در شهرهای مختلف کشور همچنان ادامه دارد؛ تجمع‌کنندگان عدم پرداخت حقوق کافی و گرانی‌ها را در شعارهایشان مورد اعتراض قرار دادند. 

بر اساس تصاویری که روز یکشنبه ۲۴ اسفندماه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، بازنشستگان تامین اجتماعی در تهران و شهرهایی از جمله تبریز، کرج، اصفهان، رشت، اردبیل،‌ شوشتر، کرمانشاه، اهواز و اراک به دلیل عدم تحقق مطالبات خود در مقابل ساختمان‌های تامین اجتماعی دست به تجمع زدند. 

در فیلم‌های انتشاریافته معترضان شعارهایی از جمله «دولت خیانت می‌کند، مجلس حمایت می‌کند»، «یا حجت‌بن‌الحسن، ریشه ظلمو بکن»، «گرانی تورم، بلای جان مردم» و «تا حقمونو نگیریم،‌ آروم نمی‌نشینیم» سر دادند.

بازنشستگان تامین اجتماعی از جمله اقشاری هستند که به صورت مرتب هر هفته تجمع‌های سراسری در اعتراض به عدم پرداخت حقوق یکسان برگزار کرده‌اند. برخی مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله نمایندگان مجلس تفاوت بسیار میان درآمد کارگران و هزینه‌های معیشتی را تایید می‌کنند.

تجمع‌کنندگان خواستار ابطال ماده ۶۹ تامین اجتماعی،‌ افزایش حقوق سالانه، درمان رایگان و همسان‌سازی پرداخت‌های خود با سایر بازنشستگان کشوری و لشکری هستند.

هفته گذشته و طی تجمع این بازنشستگان در پی حمله ماموران انتظامی و امنیتی تعدادی از معترضان از جمله کامیار فکور، فعال کارگری، با ضرب و شتم بازداشت شدند.

همزمان با این تجمعات یکشنبه اخباری نیز از تجمعات و اعتصاب‌های پراکنده کارگری از شهرهای مختلف کشور گزارش شده است.

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) نوشته از روز شنبه شماری از کارگران کارخانه‌ ایران مایع تبریز دست به تجمع و اعتراض در محیط این کارخانه زده‌اند. آن‌ها این تجمع را در مخالفت با تصمیم کارفرما برای تعطیلی کارخانه و از دست دادن امنیت شغلی خود برگزار کرده‌اند.

ویدیوهایی هم از تجمع اعتراضی کارگران و استادکاران ساختمانی سقز در کردستان منتشر شده که به نبود سهمیه بیمه معترض هستند.

اعتصاب و اعتراضات کارگری و بازنشستگان همزمان با آن صورت می‌گیرد که گزارش رسانه‌های دولتی ایران و اظهارات مقام‌های رسمی تایید می‌کند که با کاهش قدرت خرید مردم سفره نوروزی و معیشتی آن‌ها با کاهش حجم قابل توجه مواجه شده است.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به دریافتی پایین حقوق‌ کارمندان، کارگران و اقشار آسیب‌پذیر گفته است: «به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، نسبت به مدت مشابه سال گذشته دست کم ۳۵ درصد کاهش تقاضای مواد غذایی را شاهد هستیم.»

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.