عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت ۲۱ زندانی مبتلا به کرونا در زندان قرچک ورامین

چهارشنبه, 27ام اسفند, 1399
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – پس از ابتلای صبا کردافشاری فعال مدنی زندانی به ویروس کرونا، امروز چهارشنبه ۲۷ اسفندماه، ابتلای ۲۰ زندانی دیگر در بند ۶ زندان قرچک ورامین ازجمله مریم ابراهیم وند، نویسنده و کارگردان سینما به این ویروس توسط بهداری زندان تایید شد. این زندانیان اکنون بدون رسیدگی پزشکی در این بند بسر می‌برند. اوایل هفته جاری هرانا در گزارشی از بروز علائم مشکوک ابتلا به کرونا در بسیاری از زندانیان بند ۶ زندان قرچک ورامین خبر داده بود. این امر در پی ضعف مدیریت و انتقال مستقیم زندانیان جدید الورود بدون رعایت غربالگری، فاصله‌گذاری اجتماعی و طی کردن دوره قرنطینه، به بهانه کمبود فضا، به بند صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پس از ابتلای صبا کردافشاری، فعال مدنی زندانی به ویروس کرونا، امروز چهارشنبه ۲۷ اسفندماه ۱۳۹۹، ابتلای ۲۰ زندانی دیگر در بند ۶ زندان قرچک ورامین ازجمله مریم ابراهیم وند، نویسنده و کارگردان سینما به این ویروس توسط بهداری این زندان تایید شد.

این زندانیان اکنون بدون رسیدگی پزشکی در این بند بسر می‌برند. به علاوه تاکنون هیچ اقدامی برای قرنطینه زندانیان بیمار صورت نگرفته است. اوایل هفته جاری هرانا در گزارشی از بروز علائم مشکوک ابتلا به کرونا در بسیاری از زندانیان بند ۶ زندان قرچک ورامین خبر داده بود. این امر در پی ضعف مدیریت و انتقال مستقیم زندانیان جدید الورود بدون رعایت غربالگری، فاصله‌گذاری اجتماعی و طی کردن دوره قرنطینه، به بهانه کمبود فضا، به بند صورت گرفته است.

به گفته یک منبع مطلع سطح اکسیژن خون صبا کردافشاری به زیر ۷۰ درصد رسیده و از درد شدید در قفسه سینه رنج می‌برد. این منبع مطلع در خصوص وضعیت خانم کردافشاری افزود: «به دلیل کاهش اکسیژن خون صبا تاکنون چند بار زیر اکسیژن رفته است. همچنین در پی کاهش شدید فشار خون و برای جلوگیری از به کما رفتن، به او دارویی تزریق کرده‌اند.»

علاوه بر این افراد، شمار دیگری از زندانیان محبوس در بند ۶ زندان قرچک ورامین نیز با علائم مشکوک ابتلا به کرونا از جمله تب، درد قفسه سینه و سرفه خشک مواجه هستند و تاکنون از آنان تست کرونا گرفته نشده است.

گفته می‌شود که روزانه دستکم سه ورودی جدید بدون رعایت غربالگری، فاصله‌گذاری اجتماعی و طی کردن دوره قرنطینه، مستقیما به بند ۶ منتقل می‌شوند. از میان این افراد برخی پس از یک روز تا یک هفته با تودیع قرار آزاد می‌شوند. از سوی دیگر اقلام بهداشتی همچون ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده نیز در اختیار زندانیان قرار داده نمی‌شود. به علاوه تغذیه نامناسب، نبود امکانات بهداشتی و پزشکی لازم و تراکم بالای جمعیت در بند، سلامت زندانیان را در معرض خطر قرار داده است. هم اکنون حدود ۱۰۰ زندانی در بند ۶ زندان قرچک ورامین به سر می‌برند.

مردادماه امسال سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد نسخه‌هایی از چهار نامه را رویت کرده که از طرف مقامات سازمان زندان‌ها که زیر نظر قوۀ قضانیه فعالیت می‌کند، به وزارت بهداشت نوشته شده و زنگ خطر را درباره کمبود شدید تجهیزات حفاظتی شخصی، مواد ضدعفونی کننده و تجهیزات و لوازم پزشکی کلیدی به صدا درآورده است. وزارت بهداشت این درخواست‌ها را بی‌پاسخ گذاشته و زندان‌های ایران همچنان در مقابل شیوع بیماری‌های واگیردار به شکلی فاجعه‌باری فاقد تجهیزات الزامی است.

این درحالی است که اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها، فروردین امسال در خصوص حفظ سلامت زندانیان مدعی شد که “ایران باید به عنوان مبتکر حمایت از حقوق زندانیان در دنیا شناخته شود”.

هرانا پیشتر در مهرماه سال جاری طی گزارشی به شرح وضعیت زندانیان سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین، پس از شیوع ویروس کرونا پرداخت و نسبت به احتمال شیوع کرونا در میان زندانیان محبوس در این زندان هشدار داده بود.

تصویری از صغری خدادادی، سرپرست زندان قرچک ورامین

تصویری از صغری خدادادی، سرپرست زندان قرچک ورامین

پس از روی کار آمدن صغری خدادادی، سرپرست جدید این زندان فشارها و محدودیت‌ها بر زندانیان سیاسی به شکل گسترده‌ای افزایش پیدا کرده است.

برای شناخت بهتر زندان قرچک ورامین به گزارش پیشین هرانا در خصوص این زندان به این لینک رجوع شود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.