سه مرد بزرگ تاریخ معاصر ما!

دوشنبه, 9ام فروردین, 1400
اندازه قلم متن

#قائم_مقام_فراهانی
وقتی به صدارت رسید دستِ مفت خوران را از خزانه ی دولت کوتاه کرد،قائم مقام از حقوق شاه و درباریان کاست و حقوق های بی مورد روحانیون را حذف کرد، شعار او این بود: دولت، سرباز میخواهد، نه دعاگو!
او در تبریز صنایع نو و معادن را راه اندازی کرد و دانشجویانی به اروپا اعزام کرد… لیکن در آخر با ت*ح*ریک امام جمعه ی تهران، میرزا مهدی که از سفیر روس رشوه گرفته بود و در بسیج افکار عمومی مردم بر علیه ی قائم مقام نقش داشت، قائم مقام را در باغ نگارستان خفه کردند!

#امیر_کبیر
امیرکبیر آموزش و پرورش اروپایی را می پسندید و دارالفنون را تاسیس کرد که معلمانی از اروپا به کودکان ایرانی تعلیم دهند.
امیر با خرافات مذهبی جنگید، بسط نشینی ها و قمه زنی ها را ممنوع کرد و فرمان به اصلاح روضه خوانی ها داد…
دیوانخانه ی عدالت را برای اصلاح محضر شرع بوجود آورد، خویشاوند سالاری در پست و مقام را ملغی کرد، قصد محدود کردن قدرت شاه را داشت و اعزام دانشجو به خارج برای فهم پیشرفت های جدید را لازم میدانست.
او شکنجه را ممنوع کرد و تاسیس روزنامه ها را خواستار شد…
امام جمعه ی وقت تهران، میرزا ابوالقاسم، امیرکبیر را فردی ملحد و کافر دانست و مردم بر علیه ی وی شروع به شایع پراکنی کردند سرانجام، پس از تنها دو سال صدراعظمی، وی را به پاس خدماتش در کاشان به قتل رساندند!

دکتر_محمد_مصدق
او اولین ایرانی بود که دکترای حقوق گرفت، مصدق تحصیل کرده ی سوئیس بود و از مدرنیته آگاهی کافی داشت. وی بانی دموکراتیک شدن ایران، محدود شدن قدرت شاه، ملی شدن نفت و شیلات، آزادی بیان و مطبوعات بود…
اما آیت ا… کاشانی، روحانی معروف آن زمان با او مخالفت و قواعد وی را غربی و غیر شرعی دانست مردم (کودتاچیان) در روز ۲۸ مرداد فریاد مرگ بر مصدق سردادند و دولت او را ساقط کردند و در نهایت در غربت احمدآباد جان سپرد!
بیسوادی فرهنگی و عوام زدگی بلای جان مردم ایران است، همه ی پریشانی ها و گناهان را به گ*ردن استعمار خارجی انداختن غفلت از ناتوانی های داخلی و تبرئه ی عوامل حقیقیه عقب افتادگی هاست!

از: تک رمان

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

یک نظر

  1. کسى که وصیت کند نجف یا کربلا دافنش کنند بیشتر مذهبش مهمتر از میهنش هست قائم مقام فراهانى 🙏 مصدق🙏 امیر کبیر بى خودى کبیرش کردن چاپلوس پدر زنش که همون قاتلش ناصرالدین شاه بود عرضه داشت امیر نظام بود تمام ارتش زیر دستش بود بهتر از هرکس میدانست این شاه چه بورطتى هست