افزایش فشارها بر برادران افکاری برای تن دادن به اعتراف اجباری

چهارشنبه, 15ام اردیبهشت, 1400
اندازه قلم متن
 

استان‌وایر
گزارش‌ها از تشدید فشارها بر وحید و حبیب افکاری از طریق تداوم حبس آن‌ها در سلول انفرادی و ممانعت از اطلاع‌رسانی توسط این دو زندانی از شرایط زندان به خانواده برای تن دادن به اعتراف اجباری حکایت دارند.

رادیو زمانه به نقل از یک منبع مطلع نزدیک به خانواده افکاری خبر داده است که وحید و حبیب افکاری در حال حاضر از دسترسی به تلفن، داشتن حق ملاقات هفتگی با وکیل و خانواده و همچنین رسیدگی پزشکی محروم هستند.

حبیب و وحید افکاری دو برادر  نوید افکاری از معترضان اعتراضات مرداد سال ۱۳۹۷ هستند که صبح روز ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ به اتهام قتل حسن ترکمان، کارمند حراست سازمان آب و فاضلاب استان فارس اعدام شد.

وحید افکاری ۳۷ ساله است و به اتهام معاونت در محاربه به ۲۵ سال زندان، به اتهام معاونت در قتل به ۲۵ سال زندان و به اتهام توهین به رهبری به دو سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

حبیب افکاری نیز با اتهامات مشابه به ۲۷ سال و سه ماه حبس و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

این دو زندانی سیاسی در پی اجرای حکم نوید افکاری که علیرغم واکنش‌های بین‌المللی در داخل و خارج از ایران به اجرا درآمد در سلول انفرادی نگهداری می‌شوند تا امکان افشای جزییات بیشتری از پرونده خود را نداشته باشند.

پیش از این وحید افکاری با انتشار یک فایل صوتی از زندان عادل‌آباد شیراز بر «بیگناهی» خود و برادرانش و  نبودن مدارک و مستندات کافی در پرونده برای اثبات اتهاماتی که به آن‌ها نسبت داده شده تاکید کرده و گفته بود: ««[نهادهای امنیتی] برای اینکه نشان بدهند امنیت را برقرار کرده‌اند انسان‌های بی‌گناه را دستگیر می‌کنند، بدون مدرک آنها را محاکمه می‌کنند و حق زندگی را از آنها می‌گیرند و اعدام می‌کنند. من امروز به عنوان یک انسان قرن بیست و یکمی نمی‌دانم چه‌طور می‌توانم از خودم دفاع کنم؟ من هیچ راهی جز منطق و قانون ندارم… من بی‌گناهم.»

خانواده افکاری در پی اعدام نوید و بازداشت طولانی مدت وحید و حبیب همواره تحت فشار نهادهای امنیتی بوده‌اند اما بصورت مستمر درباره آن‌چه بر آن‌ها رفته است اطلاع‌رسانی کرده‌اند.

سعید افکاری یکی دیگر از برادران افکاری اول اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ با انتشار یک توییت در حساب کاربری خود از برگزاری جلسه بازپرسی در پی شکایت دو بردارش که ماه‌هاست در انفرادی به‌ سر می‌برند، خبر داد و این جلسه را «صوری» توصیف کرد.

او گفت که ۲۲۸ روز پس از شکایت برادرانش بابت «انفرادی»، «ضرب و شتم» و «تهدید به قتل توسط دو نفر از مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی»، یک جلسه بازپرسی «صوری» تنها با حضور وحید افکاری تشکیل شده است.

بنا بر گزارشی که در رادیو زمانه منتشر شده این دو نفر خود را معرفی نکرده و نگفته‌اند از کدام نهاد امنیتی یا قضایی آمده‌اند اما خانواده افکاری این تهدیدات را « برآیند تصمیم حکومت جمهوری اسلامی درباره وحید و حبیب افکاری» می‌دانند.

منبع نزدیک به خانواده افکاری همچنین گفته است نهادهای امنیتی در هراس از حمایت‌های مردمی ایجاد شده برادران افکاری را به قتل تهدید کرده و از سوی دیگر با وعده آزادی تلاش کرده‌اند آن‌ها را به همکاری و اعتراف اجباری ترغیب کنند: «از یک طرف وحید را تهدید کرده‌اند که او را خواهند کشت. از طرف دیگر گفته‌اند کافی‌ست با ما همکاری کنی تا خیلی زود آزاد شوی و شرایط زندگی راحت و حتی شرایط خروج از کشور را برایت فراهم کنیم. وحید در پاسخ به آنها گفته من شرافتم را نمی‌فروشم.»

به گفته این منبع مطلع خانواده افکاری طی هفت ماه گذشته از همه مراجع قضایی مرتبط و مستقر در استان فارس وضعیت فرزندانشان را پیگیری کرده‌اند: «مسئولان زندان، رئیس کل دادگستری و قضات مرتبط با پرونده وحید و حبیب گفته‌اند دستور از بالا آمده و پیگیری پرونده وحید و حبیب افکاری در حوزه اختیاراتشان نیست.»

ماموران امنیتی از وحید افکاری خواسته‌اند در برابر دوربین علیه خود اعتراف اجباری کند که آن‌ها قتل را انجام داده‌اند اما هیچ مدرکی از خود بر جای نگذاشته‌اند.

به ‌گفته این منبع مطلع، نهادهای امنیتی و مراجع قضایی قصد دارند با اخذ این اعترافات، اعدام نوید افکاری را که حتی تا امروز مدرکی علیه او وجود ندارد توجیه کنند


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.