به مناسبت درگذشت حسن لباسچی

دوشنبه, 10ام خرداد, 1400
اندازه قلم متن

با نهایت تاسف و تاثٌر از درگذشت دوست عزیزمان آقای حسن لباسچی در سن ۸۶ سالګی در برګلی از ایالت ګالیفرنیا در آمریکا آگاهی یافتیم. حسن لباسچی از رهروان قدیم نهضت ملی ایران و از پیروان راه مصدق و از پیشقدمان نهضت دانشجوئی ایران در خارج از کشور بود.

 لباسچی زندگی سیاسی خود را در دوران دبیرستان و زمان حکومت ملی دکتر مصدق در حزب نیروی سوم از احزاب ملی و طرفدار راه مصدق آغاز نمود. سپس به آمریکا رفت و تحصیلات عالیه خود را در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی به پایان رساند. او مبارزه در خارج از کشور برای آزادی و دمکراسی در ایران را در سالهای دانشجوئی در آمریکا شروع نمود.

حسن لباسچی را فعالین نهضت ملی ایران وآنهائیکه در مبارزات دانشجوئی در خارج از کشور و نیز در مبارزات داخل کشور شرکت داشته اند بخوبی می شناسند. ما در این معرفی کوتاه کوشش مینمائیم که جوانان ایرانی این شخصیت مبارز و ثابت قدم در راه آزادی و دمکراسی برای ایران را بهتر بشناسند.

حسن لباسچی از پیشقراولان نهضت دانشجوئی ایران در خارج از کشور و همواره از مبارزین نهضت ملی ایران و زمانی از فعالین جبهه ملی ایران در داخل کشور، همواره با نهایت پشتکار در راهی که قدم برداشته بود کوشا و صمیمی بود.

او در دوران زندگی سیاسی و اجتماعی طولانی وبا ارزش و اعتبار خویش منشاء خدمات بزرگی برای مردم ایران و نهضت ملی ایران گردید. در خارج از کشور او از بنیانگذاران سازمان دانشجویان ایرانی در آمریکا و خارج از کشور بود و بارها ریاست سازمان و ریاست کنگره های آن در آمریکا را به عهده داشت. سپس او از بنیان گذاران کنفدراسیون جهانی دانشجویان و محصلین ایرانی گردید.

 او همراه دکتر علی شایگان و فعالین دیگر، جبهه ملی ایران در آمریکا را در اوایل سالهای ۶۰ میلادی بنا نهادند. حسن لباسچی همچنین در ایالت کالیفرنیا به گسترش و فعالیت های سازمان جبهه ملی ایران در کنار فعالیت در سازمان دانشجوئی همت گماشت.

او در زمان انقلاب به ایران بازگشت و در کوششهای آغازین فعالیت مجدد جبهه ملی ایران شرکت جست و به عضویت هیات اجرائی جبهه ملی چهارم انتخاب گردید و به کوشش و مبارزه برای آزادیخواهی و استقرار دمکراسی و حکومت ملی در ایران و پس از باز گشت به آمریکا تا پایان عمر پرارزش و گرانقدرش ادامه داد.

حسن لباسچی همواره شخصیتی با ارزش و خدمتگزار به مردم و کشور بود و مورد احترام دوستان و آشنایان و همه آنهائی که او را می شناختند و مبارزین نهضت ملی ایران قرار داشت.

این ضایعه ناگوار را به خانواده محترم لباسچی، دوستانش و مبارزین نهضت ملی ایران تسلیت می گوئیم.

 

 یادش گرامی باد.

 

۳۰ ماه مه ۲۰۲۱

بهروز آذرنوش، عباس آقایی، داریوش احمدی، اردوان ارشاد، حسین اسدی، حسن اعتمادی، کورش اعتمادی، بیژن افتخاری، علی افشاری، کورش افطسی، محمد اقتداری، بابک امیر خسروی، عبدالکریم انواری، بهروز برومند، پرویز بهادر، داوید پارسیان، حمید حسینی، هرمز خیلتاش، ناصر دارابی، محمد داوری، مهرداد درویش پور،  مرتضی رحیمی، ریموند رخشانی،  فضل الله روحانی، مهدی زمانی، هادی زمانی، منصور سحرخیز، رضا شاه حسینی، لیلی شایگان، مریم شایگان هیستینگز، فرخ شهابی، داریوش شیروانی، منوچهر صالحی، جعفر صدیق، باقر صمصامی، خسرو صمیمی، هرمز صمیمی،  مهرداد عمادی، داود غلام آزاد، فرهاد فراست، روزبه فراهانی‌پور، فرهاد فرجاد، کامبیز قاِئم مقام، محسن قائم مقام، فرهنگ قاسمی، خسرو قدیری، مسعود کاظم زاده، سعید کاظمی، کاظم کردوانی، عزیز کرملو، علی گوشه، بهمن مبشری، علیرضا محسنی، صادق محمودی، صادق مسرت، بهروز معظمی، رضا معقول، حسین منتظر حقیقی، محمدعلی مهرآسا، فریده مهمنش،  همایون مهمنش، حسین میر جوادی، محسن نژاد، منوچهر واثق نوری 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها: ,

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.