نتایج پژوهش: تلاش ایران برای تأثیرگذاری در سیاست داخلی بریتانیا «تشدید شده است»

دوشنبه, 17ام خرداد, 1400
اندازه قلم متن

نتایج پژوهش یک اتاق فکر بریتانیایی نشان می‌دهد جمهوری اسلامی با استفاده از وب‌سایت‌ها و انتشار اطلاعات دروغین سعی در مداخله و تأثیرگذاری در سیاست‌های بریتانیا دارد و این تلاش‌ها «شدیدتر و پیچیده‌تر» شده است.

انجمن هِنری جکسون با انتشار گزارشی می‌گوید تلاش ایران بیشتر متمرکز بر تحریک و تشویق اسکاتلندی‌ها برای جدایی از بریتانیا و ضربه بر اتحاد این کشور است.

این گزارش می‌افزاید عملیات‌های سایبری ایران بصورت فزاینده‌ای پیچیده و حرفه‌ای شده است.

پیشتر نیز این اندیشکده در ۱۳ اردیبشهت گزارش داده بود ایران از طریق انتشار اطلاعات گمراه‌کننده در تلاش برای تأثیر در نتایج انتخابات پارلمانی اسکاتلند به نفع احزاب استقلال‌طلب از بریتانیا است.

انجمن هِنری جکسون گزارش داده بود که متخصصان سایبری وابسته به رژیم ایران در صدد هدف قرار دادن رای‌دهندگان در اسکاتلند با حساب‌های کاربری جعلی در شبکه‌های اجتماعی ماندن فیس‌بوک و توئیتر هستند.

اکنون این انجمن یافته‌های جدیدی از ابعاد تلاش‌های سایبری جمهوری اسلامی برای ضربه زدن بر اتحاد بریتانیا منتشر کرده است.

پاول استات، نویسنده این گزارش با اشاره به ادامه‌دار بودن کوشش جمهوری اسلامی برای مداخله در انتخابات بریتانیا گفته‌است جمهوری اسلامی باید در کنار روسیه به عنوان یک «تهدید ردیف اول» برای بریتانیا دیده شود.

این گزارش ۶۰ صفحه‌ای که محصول پژوهش‌های انجمن هنری جکسون است و در سایت اینترنتی این اندیشکده منتشر شده، می‌افزاید ایران در کنار تلاش‌های سایبری همچنین در صدد ایجاد روابط با سیاستمداران حامی استقلال اسکاتلند از بریتانیا است: «جمهوری اسلامی همچنین در بریتانیا تلاش‌هایی برای تقویت و توسعه برخی اهداف خود، از جمله حملات به اسرائیل و سوریه انجام می‌دهد و در همین راستا در میان سیاستمداران و جامعه دانشگاهی و مذهبی بریتانیا دنبال ایجاد ارتباطات است.»

آقای اسکات می‌گوید ایران همچنین درصدد تضعیف همبستگی مردم بریتانیا و گسترش خوانش خاص جمهوری اسلامی از شیعی‌گری در نهادهای بریتانیایی است.

به‌گفته وی، رژیم ایران دولت متخاصمی برای بریتانیا است و شهروندان بریتانیایی را در زندان‌های ایران گروگان گرفته و درصدد باج‌خواهی است.

ایران طی سال‌های گذشته چندین شهروند دوتابعیتی و خارجی، از جمله نازنین زاغری و انوشه آشوری را که ایرانی-بریتانیایی هستند، بازداشت کرده و در برخی موارد، با زندانیان ایرانی در همان کشورها یا کشورهای دیگر مبادله کرده‌است.

در مورد خاص خانم زاغری تاکنون مقامات ایران تلویحاً آزادی وی را به آزاد شدن ۴۰۰ میلیون پوند بدهی بریتانیا به ایران گره زده‌اند، موضوعی که همسر خانم زاغری و برخی مقامات بریتانیا نیز بارها به آن اشاره کرده‌اند.

این بدهی مربوط به قرارداد ایران و بریتانیا در دهه ۱۹۷۰ میلادی برای تحویل ۱۵۰۰ تانک چیفتن و ۲۵۰ خودروی زرهی به طرف ایرانی است.

انجمن هِنری جکسون می‌گوید تلاش‌های جمهوری اسلامی بر جدایی اسکاتلند از بریتانیا به سال ۲۰۱۳، یک سال پیش از همه‌پرسی استقلال اسکاتلند برمی‌گردد.

بر اساس این گزارش، گفته می‌شود صدا و سیمای ایران پشت استفاده از حساب‌های کاربری جعلی برای مداخله در سیاست داخلی بریتانیا است. در جریان انتخابات نیز فیس‌بوک گزارش داده بود حساب‌های کاربری ایرانی را که دربارهٔ استقلال اسکاتلند مطالبی منتشر کرده بود، مسدود کرده است.

فیس‌بوک گفته بود ۴۴۶ حساب کاربری ایرانی که بریتانیا، عراق، افغانستان و اسرائیل را هدف قرار داده بود، مسدود نموده‌است.

این اندیشکده در ادامه گفته است نشانه‌ای از اینکه تلاش های ایران برای مداخله در بریتانیا نتیجه‌ای داده، دیده نمی‌شود، اما این نوع تلاش‌های جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته تشدید شده است.

با استفاده از گزارش‌های انجمن هنری جکسون، رادیو فردا / د.خ / پ.پ

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.