از فین کاشان تا چهل‌ستون اصفهان؛ آثار تاریخی همه ایران در یک باغ

جمعه, 21ام خرداد, 1400
اندازه قلم متن
 ماکت قره کلیسا
 
 ماکت باغ فین
 
 ماکت چهل ستون اصفهان
 
 باغ موزه هنر ایرانی
 
 ماکت میدان آزادی
 
 باغ موزه هنر ایرانی
 

تهران- سارا ولی‌نژاد، شهروندخبرنگار

از «چهل‌ستون» اصفهان تا «باغ فین» کاشان، از «شمس‌العماره» تهران تا «قره‌کلیسا» آذربایجان، از «مقبره دانیال‌نبی» شوش تا «گنبد سلطانیه» زنجان، همه این بناهای تاریخی کنار هم در  یک باغ بزرگ و مصفا قرار گرفته‌اند؛ باغی در شمال شرق تهران که «باغ موزه هنر ایرانی» نام گرفته و آثار تاریخی و مشهور تمام ایران را در ابعاد کوچک کنار هم جمع کرده است.

***

شهرت عمده این باغ به خاطر وجود ماکت‌های ساخته شده درخشانی از آثار تاریخی و باستانی ایران در آن است. محوطه این باغ در سال ۱۳۸۴ بازسازی شد و سپس مراکز فروش صنایع دستی و محصولات فرهنگی و هنری و یک کافه جذاب با باندهای متنوع موسیقی در تعطیلات نیز به آن اضافه شدند. حالا هم پاتوق خیلی از مردم تهران، به ویژه اهالی شمال و شرق تهران در عصرهای روزهای تعطیل است. این باغ که با نام «باغ سپهبد» نیز شناخته می‌شود، باغ موزه هنر ایرانی نام دارد.

باغ موزه‌ها مکان‌ها یا در واقع باغ‌هایی هستند که در کنار فضای سبز و باصفایشان، آثاری تاریخی یا هنری هم در معرض نمایش عموم قرار می‌دهند. هنرمندان در این باغ تمام تلاش خود را کرده‌اند تا پیشینه تاریخی و فرهنگی ایران را در قالب نمادهایی از جاذبه‌های گردش‌گری کشور گرد هم آورند. بنابراین، این مکان هم یک باغ ایرانی زیبا است و هم یک موزه از آثار هنری هنرمندان کشور.

«سهراب» ۲۹ ساله، یکی از بازدیدکنندگان باغ موزه هنر ایرانی می‌گوید: «راستش ما بچه محله هستیم و خیلی با هم خاطره داریم. این جا همیشه برای من جای جذابی بوده است. از وقتی یادم می‌آید، این باغ در اختیار “خانه سینما” بود. سال ۱۳۸۶ به شکل باغ موزه درآمد و خلاصه نوجوانی و اوایل دوران جوانی ما در این جا گذشته است.»

او این طور صحبت‌هایش را ادامه می‌دهد: «ماکت‌های دست‌ساز جاذبه‌های گردش‌گری ایران فوق‌العاده است و هیچ‌وقت برای من تکراری نمی‌شوند. ضمن این‌که عظمت باغ هم برای ما که در آپارتمان بزرگ شده‌ایم، همیشه هیجان‌انگیز بوده و هست.»

سهراب با لبخند می‌گوید: «بزرگ‌ترین ایراد این جا این است که کافی‌شاپ مجموعه خیلی گران است. اما حالش خوب است و حال و هوای‌مان را عوض می‌کند.»
او معتقد است: «مثل باغ موزه هنر ایرانی، باید حداقل در هر منطقه شهرداری یک دانه باشد. حالا که نیست، واقعا هزینه‌های این جا و جاهای معدود این چنینی باید طوری باشند که برای مردم تمام نقاط شهر قابل استفاده باشند.»

از ماکت‌هایی که در این مجموعه کار شده است، می‌توان به ماکت‌های برج «گنبد قابوس»، «هشت بهشت»، عمارت‌های چهل‌ستون و شمس‌العماره، باغ فین کاشان، «سی‌وسه پل»، «کاروان‌سرای مهیار»، «نقش رستم» و برج‌های «آزادی» و «میلاد» تهران اشاره کرد.

«گلاب» دانشجوی رشته هنرهای تجسمی است و با دقت ماکت‌ها را ورانداز می‌کند: «بسیاری از این ماکت‌ها در دوران محمدرضا پهلوی برای شرکت در جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی در ایتالیا ساخته شده‌اند و ایرانی نیستند. اما در کنار همین آثار ارزشمند بتونی و جذاب، آثار حجمی بسیار جذابی هم از هنرمندان برجسته ایرانی در باغ موزه هنر ایرانی قرار دارند که نه تنها برای مردم و بازدیدکنندگان از باغ موزه جذاب هستند بلکه به عنوان نمونه کار و الگوهای جذابی برای افرادی مثل من و دیگر هم رشته‌‌‌ای‌هایم به شمار می‌روند.»

او در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: «البته تمام تعریف و لذت من از باغ موزه هنر ایرانی به ماکت‌ها و علایق شخصی‌ام مربوط نمی‌شود؛ مثلا الان باغ موزه پر از گل لاله است و چشم هر بیننده‌‌ای را فارغ از جنبه شناختی و سبقه تاریخی محیط، نوازش می‌دهد.»

باغ موزه هنر ایرانی قبل از انقلاب یک ویلای شخصی متعلق به همسر سپهبد «امیر احمدی» به نام «توران توفیقی» بود که بعد از انقلاب به «توران مهاجر اسلامی» تغییر نام داد. این باغ را بعد از انقلاب تغییر کاربری دادند و از حالت باغ شخصی به پارک عمومی تبدیل شد.

«هامون» دانشجوی گرافیک است. او در مورد باغ موزه هنر ایرانی می‌گوید: «این جا پاتوق من و رفقایم است. سکوت فوق‌العاده‌‌ای دارد. هم وقتی می‌خواهیم طرح بزنیم این‌جا گزینه خوبی است، هم برای تفریح خیلی لذت‌بخش است.»

او در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: «ویژگی دیگر باغ‌موزه، باندهای موسیقی باحالی هستند که معمولا جمعه‌ها عصر به کافی‌شاپ می‌آیند. قشنگ دل‌گیری جمعه را برای کسانی که در باغ‌موزه هستند، از بین می‌برند؛ بچه‌های گم‌نام و مستعد که پر از ذوق هستند و متاسفانه و بی‌عدالتی باعث شده است کنسرت‌هایشان در کافی‌شاپ برگزار شود.»

او برگزاری کلاس‌های آموزش تخصصی هنر معاصر و صنایع دستی در این مکان را یکی دیگر از جذابیت‌های این باغ‌موزه می‌داند و می‌گوید: «فضای کلاس‌ها نیز با مضمون کلاس‌ها و آموزش هم‌خوانی دارد. فکرش را بکنید، ترکیب پنجره‌های چوبی با گل‌های شمعدانی و حوض‌های فیروزه‌‌ای وسط باغ‌موزه، لذت یادگیری را برای هنرجویان بیشتر می‌کند.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.