خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی: رئیسی باید در فهرست تحریم‌ها بماند

سه شنبه, 1ام تیر, 1400
اندازه قلم متن

استان‌وایر –  انجمن خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی اعلام کرد که ابراهیم رئیسی از «عاملین و آمرین» سرنگونی پرواز ۷۵۲ است. این انجمن طی بیانیه‌ای خواستار تلاش برای باقی‌ماندن وی در فهرست تحریم‌های بین‌المللی شد.

این انجمن طی بیانیه ای با عنوان «راه عدالت از همبستگی می‌گذرد»، تاکید کرده که آقای رئیسی باید پاسخ‌گوی مسئولیتش در جنایت پرواز۷۵۲ و جنایات دیگرش در چهار دهه‌ گذشته در ایران باشد.در بخشی از این بیانیه آمده است: «فردی که به عنوان رئیس‌جمهور معرفی شده است از عاملین و آمرین کشتار پرواز ۷۵۲ ست. او در شب هجدهم دی ماه از اعضای اصلی شورای عالی امنیت ملی بوده است که دستور به باز گذاشتن آسمان ایران دادند و همچنین، تحقیقات مخفیانه و غیرمنصفانه در زیرمجموعه‌ او صورت گرفته است که هیچکس از جزئیات آن باخبر نیست».

انجمن خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی تاکید کرده که نباید اجازه داده شود ابراهیم رئیسی از لیست تحریم‌های بین‌المللی خارج شود و خواستار افزودن نام او در لیست افراد تحت تحریم کشور کانادا و کشورهای دیگر شد.

ابراهیم رئیسی یکی از اعضای گروه چهار نفره «هیئت مرگ» بود که دستور اعدام هزاران زندانی سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ را صادر کرد.

هواپیمای اوکراینی پرواز تهران – کی‌یف، صبح ۱۸ دی ۱۳۹۸ با شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران در تهران سرنگون شد. ۱۷۶ سرنشین این هواپیما جان خود را از دست دادند. مقامات جمهوری اسلامی در ابتدا ساقط کردن پرواز را انکار کردند اما در نهایت با انتشار شواهد و اسناد از سوی دیگر کشورها، سرنگونی هواپیما را «خطای انسانی» عنوان کردند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.