گزارشی از هفتمین روز اعتراضات گسترده خوزستان؛ گسترش اعتراضات به دیگر استان ها

پنجشنبه, 31ام تیر, 1400
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – اعتراضات گسترده مردم خوزستان نسبت به بی آبی و فقدان مدیریت آب در هفتمین روز خود ادامه داشت و شهروندان در شهرهای مختلف این استان از جمله در رامشیر، سوسنگرد، شیبان، الهایی، اهواز، مسجدسلیمان، بهبهان، بندرماهشهر دست به تجمعات اعتراضی زدند. همچنین شهروندان در یزدان شهر اصفهان و بندرگناوه واقع در استان بوشهر در حمایت از مردم خوزستان تجمعاتی اعتراضی برپا کردند.

بر اساس گزارشات دریافتی تجمع شهروندان در بهبهان، با حضور نیروهای نظامی، ضرب و شتم معترضین و بعضا شلیک گاز اشک آور به سوی آنان همراه بوده است. تجمعات مردمی در اعتراض به بی آبی، بی توجهی مسئولان و فقدان مدیریت آب در استان خوزستان از شب پنجشنبه ۲۴ تیرماه آغاز شده و تاکنون به دستکم ۲۸ شهر گسترش یافته است. بنا بر اعلام منابع محلی شماری از شهروندان در جریان اعتراضات زخمی شده اند و طی روزهای اخیر کشته شدن سه شهروند معترض و یک مامور نیروی انتظامی در جریان اعتراضات، توسط مقامات استانی تائید شده است. همچنین بنابر اعلام منابع محلی شماری از شهروندان در جریان اعتراضات روزهای اخیر بازداشت شده اند که تاکنون هویت ۱۸ تن از آنها احراز شده است. اعمال خشونت و سرکوب مردم معترض استان خوزستان در کنار بی توجهی به خواسته های مردم این استان واکنش های متعدد اقشار مختلف جامعه را در پی داشت که در این گزارش به تعدادی از آنان نیز پرداخته شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۳۰ تیرماه۱۴۰۰، تجمعات اعتراضی شهروندان خوزستان نسبت به فقدان مدیریت آب و بحران بی آبی دستکم در ۸ شهر برای هفتمین روز متوالی ادامه داشت. همچنین شهروندان در یزدان شهر اصفهان و بندرگناوه واقع در استان بوشهر در حمایت از مردم خوزستان تجمعاتی اعتراضی برپا کردند.

مردم معترض در شهرهای رامشیر، سوسنگرد، شیبان، الهایی، اهواز، مسجدسلیمان، بهبهان، بندرماهشهر با راهپیمایی در خیابان های این شهرها و سر دادن شعارهایی اعتراض خود را نسبت به این موضوع نشان دادند.

یک شهروند ساکن بهبهان در تماس با هرانا از قطعی تلفن های همراه شهروندان این شهر از صبح امروز خبر داد و عنوان کرد: نیروهای نظامی در شماری از مناطق این شهر از جمله فلکه جوانمردی به فلکه بانک ملی، فلکه شیراز به بانک ملی، مسجد بردی به بانک ملی، فلکه معلم به بانک ملی، با قرار دادن مانع هایی بتونی قصد دارند که از شکل گیری اعتراضات مردم این شهر جلوگیری کنند. این موانع تردد شهروندان را با مشکلاتی مواجه کرده است. علاوه بر این نیروهای نظامی در همه مناطق ذکر شده به صورت پر تعداد حضور دارند.

بر اساس گزارشات رسیده به دست هرانا، نیروهای امنیتی در فلکه محسنی شهرستان بهبهان با مردم معترض درگیر شده و آنها را با باتوم مورد ضرب و شتم قرار دادند. نیروهای مذکور همچنین در میان اجتماع شهروندان گاز اشک آور پرتاب کردند.

همچنین یک منبع مطلع از خرمشهر به هرانا گفت: نهادهای امنیتی به شماری از شاعران و نویسندگان خوزستانی تماس گرفته و آنها را تحت فشار قرار داده و تهدید کردند که مطلبی در خصوص این وقایع در شبکه های اجتماعی ننویسند.

یک شهروند دیگر از شهر ایذه در گفتگو با هرانا اعلام کرد: فضای شهر به شدت امنیتی است و ماموران با تجهیزات نظامی در خیابان ها مستقر شده اند و باعث ایجاد رعب و وحشت بین شهروندان این شهر شدند.

شهروندی از آبادان نیز به با گلایه از حضور نیروهای نظامی در این شهر به هرانا گفت: در شب عید قربان که از اعیاد اصلی مردم این منطقه است، حضور نیروهای امنیتی در سطح شهر اگر باعث حس ترس و وحشت بین اهالی شهر نباشد مسلما باعث ایجاد حس امنیت نیست.

یک شهروند ساکن سوسنگرد گفت: نیروهای امنیتی با ماشین های زرهی آب پاش ضد شورش در این شهر مستقر شده اند. مگر ما شورشگر هستیم که آنها دست به چنین اقدامی زدند؟ به جای آنکه به شهروندان آبرسانی کنند میخواهند ماشین آب پاش را بر علیه مردم معترض استفاده کنند.

بر اساس گزارشاتی که هرانا از شهروندان ساکن خوزستان دریافت کرده، اینترنت در شهرهای مسجدسلیمان، اهواز، حمیدیه و سوسنگرد با اختلال جدی مواجه شده است. یک شهروند اهل دزفول در این راستا به هرانا گفت: اینترنت خط همراه اول در شهرهای دزفول و اندیمشک از حدود ساعت ۵ عصر امروز قطع شده است و اینترنت وای فای خانگی نیز به شدت با کاهش سرعت مواجه شده است.

همچنین حسن نبوتی، فرمانداری ایذه، بدون ذکر هویت، کشته شدن یک شهروند در جریان اعتراضات شب گذشته مردم ایذه بر اثر تیراندازی را تائید کرد و مدعی شد که این شهروند “به دست افراد ناشناس هدف تیراندازی قرار گرفته است.” وی مدعی شد که در جریان اعتراضات شب گذشته ایذه ۱۴ نفر از پرسنل نیروی انتظامی نیز زخمی شدند. از سوی دیگر پلیس ایران طی بیانیه‌ای از مرگ یکی از ماموران این نهاد با هویت ضرغام پرست در بندر ماهشهر خبر داد.

تجمعات مردمی در اعتراض به قطع آب و عدم دسترسی شهروندان به آب آشامیدنی از شب پنجشنبه ۲۴ تیرماه آغاز شده و با احتساب شهروند ایذه ای و مامور نیروی انتظامی جانباخته  تاکنون تعداد کشته شدگان تایید شده توسط مقامات استانی در جریان این اعتراضات چهار تن است. منابع محلی هویت دو تن از این افراد را  مصطفی نعیماوی ۳۰ ساله از اهالی شادگان، قاسم ناصری (خضیری)، حدودا ۱۷ ساله از اهالی منطقه کوت عبدالله اهواز  اعلام کرده اند. با اینحال منابع محلی تعداد افراد جان باخته را حداقل دو برابر این آمار میدانند اما هرانا تا این لحظه قادر به تایید صحت آن نیست و موضوع را تحت بررسی دارد.

از سوی دیگر بنابر اعلام منابع محلی شماری از شهروندان در جریان اعتراضات بازداشت شده اند که تاکنون هویت ۱۸ تن آنها احراز شده است. بر این اساس ۸ تن در اهواز با اسامی علی کعب الحائی، محمد صخراوی، باسم حیدری، حسن سعیدی، عباس سواری، عامر زهیری، حمود چنانی، حمود شموسی، ۵ تن در شوش با هویت خالد مزرعه، على مزرعه، قاسم مزرعه، فیصل مزرعه، عیسی مزرعه و ۵ شهروند در خرمشهر به نام های منصور سلیمانى فرزند یابر، دارم سلیمانى فرزند حاصود، عبدالرضا سلیمانى فرزند یابر، یارالله سلیمانى و فرزندش على سلیمانى توسط ماموران امنیتی بازداشت شده اند. همچنین برخی گزارشات حاکی از بازداشت گسترده شهروندان در شهر رامشیر بوده است. برخی منابع محلی تعداد این شهروندان را حدود ۳۰ تن عنوان کرده اند که این موضوع نیز توسط هرانا تحت بررسی قرار دارد.

هرچند احتمال می رود تعداد بازداشت شدگان بسیار بیشتر از این تعداد بوده باشد با این حال به دلیل عدم اجازه فعالیت به نهادهای مدافع حقوق بشر توسط حکومیت ایران و همچنین عدم شفاف سازی نهادهای رسمی دولتی در رابطه با این موضوع تعداد دقیق بازداشت شدگان مشخص نیست.

طی پنج روز اخیر، شهروندان معترض دستکم در ۲۸ شهر از جمله بهبهان، رامهرمز، ایذه، شاوور، کرخه، چمران، کوت سید نعیم، شوش، اهواز، آبادان، حمیدیه، بستان، سوسنگرد، بندرماهشهر، خرمشهر، شادگان، کوت عبدالله، ملاثانی، هویزه، ابوحمیظه ویس و مشهد، اقدام به برگزاری تجمعات اعتراضی کرده‌اند و در برخی از ویدئوهای منتشر شده صدای تیراندازی به گوش میرسد.

نقشه پراکندگی اعتراضات هفت روز اخیر استان خوزستان، به تفکیک شهر محل وقوعنقشه پراکندگی اعتراضات هفت روز اخیر استان خوزستان، به تفکیک شهر محل وقوع

اعمال خشونت و سرکوب مردم معترض خوزستان واکنش های متعدد اقشار مختلف جامعه را در پی داشت.

گوهر خیر اندیش، بیژن بنفشه خواه، امیر مهدی ژوله، محمد بحرانی، آناهیتا درگاهی، اشکان خطیبی، نوید محمدزاده، بازیگران سینما، حسین کعبی و بهروز رهبری‌فر مربیان فوتبال، بزرگمهر حسین‌پور کاریکاتوریست و کارگردان انیمیشن، مهراب قاسم خانی، نویسنده، یغما گلرویی شاعر و ترانه‌سرا، روح الله حجازی، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس، منیژه حکمت، کارگردان، امیر عظیمی خواننده و سامان سالور، کارگردان با انتشار تصاویری در صفحه های شخصی خود از مردم خوزستان حمایت کرده و خواهان توجه مسئولان به مشکلات آنان شدند.

همچنین حامد بهداد طی انتشار متنی در صفحه اینستاگرام خود گفت: مردم خوزستان آب معدنی لازم ندارند، آنها می‌توانند جمع شوند و کل آب معدنی کشور را خریداری کنند. مردم خوزستان نیازمند یا ناتوان نیستند. آنها جمع شدند تا از حقوق خودشان و تمام مردم ایران دفاع کنند. جمع شدند تا بفهمانند که خشک شدن جلگه خوزستان کل فلات ایران را نابود می کند”

احمدرضا عابدزاده ملی پوش سابق تیم ملی فوتبال ایران نیز با انتشار تصویری در صفحه اینستاگرام خود در حمایت از مردم خوزستان نوشت: “مردم خوزستان آب ندارند، به داد این مردم برسید”

در این راستا بازیکنان تیم فوتبال صنعت نفت آبادان پیش از شروع دیدار با مس رفسنجان، با در دست داشتن پلاکاردی اعتراض خودشان را نسبت به شرایط خوزستان و کم آبی در این استان نشان دادند.

رشید مظاهری، دروازه‌بان تیم فوتبال استقلال هم با انتشار یک ویدئو در صفحه اینستاگرام خود به اعتراضات خوزستان واکنش نشان داد. مظاهری در این ویدئو که اشاره به اعتراضات صلح‌آمیز شهروندان دارد و از تیراندازی به مردم انتقاد می‌کند، نوشت: “ممد نیستی ببینی، خونت بی‌ثمر گشت.”

حسین علیزاده، موسیقیدان سرشناس، در پیامی اینستاگرامی ضمن حمایت از اعتراضات مردم خوزستان نوشت: «آب، یا خون؟ مردم خون‌گرم خوزستان آب می‌خواهند، نه خون! مردم جان بر کف وطن آب می‌خواهند نه خون! بشنو!/صدای قلب ایران می‌تپد، در جان ایران.»

خانه سینما ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعتراض به شرایط بحرانی استان خوزستان، خواستار رسیدگی مسئولان مربوطه به وضعیت مذکور شد. در بخشی از این بیانیه آمده است: خوزستان بدون شک طی یکصد سال گذشته بخش بزرگی از هزینه‌های مالی و جانی کشورمان بخصوص در دوران جنگ را جانانه پرداخته است شایسته نیست که مردمانش و پیکرش اینگونه زخم خورده رها شوند. تا دیرتر از این نشده انجام دهید آنچه باید.

بیش از ۳۳۰ تن از سینماگران، نویسندگان و فعالان فرهنگی و هنری امروز چهارشنبه ۳۰ تیرماه، طی بیانیه‌ای کوتاه با مردم معترض استان خوزستان اعلام همبستگی کرده‌اند. مسعود کیمیایی، جعفر پناهی، محمد رسول‌اف، عبدالرضا کاهانی، بهمن قبادی، محمد شیروانی، مهناز محمدی، مصطفی آل‌احمد، علی مصفا، بهتاش صناعی‌ها، مریم مقدم، حمید پورآذری، عزیزالله حمیدنژاد، حمید نعمت‌الله، نگار جواهریان و مهتاب کرامتی تعدادی از امضاکنندگان این بیانیه هستند. طی روزهای اخیر شهروندان معترض استان خوزستان در اعتراض به فقدان مدیریت منابع آبی و بحران تامین آب در این استان اقدام به برگزاری تجمعات اعتراضی کرده‌اند.

کانون صنفی معلمان تهران هم با انتشار بیانیه ای ضمن اعتراض به سرکوب شهروندان معترض در استان خوزستان، بی‌کفایتی مسئولان و تصمیم گیران ارشد و سال‌ها سیاست‌ گذاری‌های مرکز محور و غلط در حوزه های آب، خاک و محیط زیست را عامل اصلی فقر روزافزون و اعتراض مردم این استان عنوان کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: “کانون صنفی معلمان تهران از مطالبات مشروع مردم خوزستان حمایت کرده و به حاکمیت هشدار می دهد که با ادامه سرکوب و کشتار مردم بی‌دفاع و لجاجت بر ادامه سیاست ‌های غلط گذشته، بیش از پیش، مشروعیت خود را در پیشگاه ملت ایران از دست خواهد داد و بی شک مسئولیت خون‌های ریخته شده و فلاکت امروز مردم ایران متوجه سردمداران و تصمیم گیران اصلی نظام ج.ا است.”

از سوی دیگر کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه ای با اشاره به اعتراضات مردم خوزستان و اعتصاب کارگران، بر خواسته های بر حق آنان تاکید و سرکوب اعتراض‌ها و اعتصاب‌های مردم را محکوم کرد. در بخشی از این بیانیه با گلایه از سیاست های اعمال سانسور در رسانه های رسمی کشور آمده است “سیاست سانسور سال‌هاست راه تنفس فرهنگ، دانش، اقتصاد، محیط زیست و در یک کلام راه تنفس زندگی متمدنانه را بسته است؛ سیاستی که با سرپوش گذاشتن بر زشتی و پلیدی، و انکار فساد و رانت‌خواری، و در سایه‌ی استبداد مطلق، به آن‌ها مجال رشد سرطانی می‌دهد؛ سیاستی که واقعیت را سانسور می‌کند، با این گمان باطل که حقیقت هرگز از پرده برون نخواهد افتاد.

نقشه پراکندگی اعتراضات هفت روز اخیر استان خوزستان، به تفکیک تاریخ وقوعنقشه پراکندگی اعتراضات هفت روز اخیر استان خوزستان، به تفکیک تاریخ وقوع

بعلاوه جمعی از فعالان سیاسی، اجتماعی، صنفی و حقوق بشری با انتشار بیانیه ای ضمن ابراز همدردی و همراهی با هموطنان خوزستانی و تسلیت به خانواده های کشته شدگان اعتراضات اخیر، سیاست سرکوب مردم خوزستان را محکوم کرده و بر لزوم توقف و خاتمه اعمال خشونت علیه اهالی خوزستان تاکید کردند. در بخشی از این بیانیه با گلایه از فقدان مطبوعات و رسانه های آزاد و محرومیت از احزاب و تشکل های مستقل و منتقد، آمده است: هشدارهای کارشناسان درباره بروز و ظهور بحران های زیست محیطی کشور سال ها نادیده گرفته شد و تنها پاسخ نظام حکمرانی به اعتراضات صاحب نظران از جمله فعالان زیست محیطی وارد اوردن اتهام سیاه نمایی؛ تبلیغ علیه نظام یا جاسوسی برای بیگانگان بوده است. بودجه های میلیاردی و سرمایه های ملی به دالان های پیچیده امنیتی، نظامی و قضایی و تقویت تکنولوژی سرکوب تخصیص داده شده است

مدتی است که مردم استان خوزستان به دلیل بی آبی در وضعیت وخیم قرار دارند. برخی از نمایندگان مجلس، مقامات و کارشناسان علت بحران بی آبی خوزستان را انتقال آب از این استان به دیگر استانها و سد سازی های غیر اصولی، عنوان کرده اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.