خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی خواستار فشار بیشتر کانادا بر ایران شدند

یکشنبه, 28ام شهریور, 1400
اندازه قلم متن

تظاهرات در تورنتو کانادا برای دادخواهی در مورد ساقط کردن هواپیمای مسافربری توسط سپاه پاسداران. عکس از آرشیو

خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲ که توسط پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد از رهبران سیاسی کانادا خواستند تا در پیگیری این حادثه «به حقیقت و عدالت» پایبند باشند.

روزنامه «اتاوا سیتیزن» روز شنبه ۲۷ شهریور با انتشار گزارشی در این باره نوشت که انجمن خانواده‌های جان‌باختگان این پرواز بر خواسته خود از اداره پلیس کانادا مبنی بر آغاز تحقیقات جنایی جهت شناسایی مجرمان واقعی این حادثه تأکید کرده است.

این خانواده‌ها همچنین بار دیگر خواستار آن شدند که دولت کانادا از طریق دیوان بین‌المللی دادگستری و سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی به جمهوری اسلامی برای همکاری در تحقیقات فشار بیاورد.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های قربانیان پرواز پی‌اس ۷۵۲، به روزنامه «اتاوا سیتیزن» گفت: «مأیوس‌کننده است که در انتخابات کانادا هیچ اشاره‌ای به پرواز پی‌اس ۷۵۲ نشد».

بیشتر در این باره:

صدور قرار منع تعقیب برای «مقصرین و عاملین اصلی» سرنگونی هواپیمای اوکراینی

آقای اسماعیلیون، دندانپزشک ساکن ایالت انتاریو که همسر و دخترش را در پرواز پی‌اس ۷۵۲ از دست داده است، می‌گوید: «احساس می‌کنم ما را به حال خود رها کرده‌اند».

او می‌افزاید انجمن خانواده‌های قربانیان این پرواز در طول مبارزات انتخاباتی کانادا «به تمام رهبران احزاب سیاسی نامه نوشت، اما هیچ پاسخ معناداری دریافت نکرد».

انجمن خانواده‌های قربانیان پرواز روز شنبه بار دیگر از دولت فدرال کانادا خواست تا قانون مگنیتسکی را علیه مقامات ایرانی که در سقوط هواپیما نقش داشته‌اند وضع کند.

«تحریم‌های هدفمند مگنیتسکی» اشاره به قانونی دارد که سال ۹۲ توسط دولت آمریکا تصویب شد و به یاد سرگئی مگنیتسکی وکیل ضدفساد روس نامگذاری شده است و ناقضان حقوق بشر را هدف تحریم قرار می‌دهد.

هواپیمای مسافربری اوکراینی بامداد ۱۸ دی سال ۹۸ به فاصله کوتاهی پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی تهران در پی شلیک دو موشک توسط پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲ روز هشتم شهریور ماه با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به صدور قرار منع تعقیب برای «مقصرین و عاملین اصلی» سرنگونی این پرواز، اعلام کرد که تنها «یک دادگاه بی‌طرف بین‌المللی» صلاحیت رسیدگی به این «کشتار دسته‌جمعی» را داراست.

براساس ابلاغیه دادسرای نظامی تهران که ۶۰۰ روز بعد از سرنگونی هواپیما در اختیار خانواده‌های شاکی در ایران قرار گرفت، برای شورای عالی امنیت ملی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شبکه‌ یکپارچه‌ پدافند، سیستم پدافند غیرعامل، نیروی هوافضای سپاه، سازمان هواپیمایی کشوری «قرار منع تعقیب» صادر شده است.

رادیو فردا 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.