۴۴ تجمع اعتراضی مزدبگیران در ۹ روز: معوقات مزدی، بلاتکلیفی و عدم امنیت شغلی

دوشنبه, 29ام شهریور, 1400
اندازه قلم متن

استان وایر- در ۹ روز منتهی به ۲۸ شهریورماه، دست کم چهل و چهار تجمع اعتراضی از سوی کارگران  و معلمان در سراسر کشور برگزار شده است. در این مدت استان خوزستان با هشت تجمع و معلمان با چهارده تجمع سراسری، بیشترین اعتراض را به خود اختصاص داده‌اند.

قانون مشاغل سخت و زیان‌آور را اجرا کنید

پرستاران مراکز درمانی تامین اجتماعی از سرپرست جدید سازمان تامین اجتماعی خواستند که برای بازنشستگی زودتر از موعد پرستاران با ۲۰ سال سابقه بیمه پردازی، قانون استفساریه اصلاحیه تبصره (۲) الحاقی به ماده (۷۶) قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۸۰ را به اجرا بگذارد. بر اساس این استفساریه امضای «غلامعلی حداد عادل» رئیس مجلس وقت را دارد، کارگران شاغل در مشاغل سخت و زیان‌آور و کارگرانی که بدون میل و اراده موقتاً کار خود را از دست می‌دهند ولی در ادامه کار، در همان کارگاه یا کارگاه‌های مشابه شاغل در مشاغل سخت و زیان‌آور مشغول می‌شوند، مشمول بازنشستگی زودتر از موعد با ۲۰ سال بیمه‌پردازی متوالی و ۲۵ سال به صورت متناوب می‌شوند.

پیمانکاران را حذف کنید

کارگران سیروحرکت راه‌آهن که تحت مسئولیت پیمانکاران با عناوین شغلی«لوکوموتیوران»، «سوزن‌بانان»،«پست بازدید»،«رئیس قطار»،«مامور بازدید فنی قطار»،«مامور علائم» و «مانورچی» اشتغال دارند از شرایط کار و نحوه پرداخت مطالبات رضایت ندارند. دست‌کم ۱۰ تا ۱۲ هزار کارگر در واحد سیر و حرکت و ناوگان راه‌آهن سراسر کشور زیر نظر یک یا چند پیمانکار واحد مشغول کارند و همواره بخشی از مطالبات مزدی آن‌ها توسط پیمانکاران پرداخت نمی‌شود.

محکومیت اسماعیل گرامی به حبس، شلاق و جزای نقدی

شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تهران محکومیت اسماعیل گرامی، فعال کارگری را عینا تایید کرد. آقای گرامی در دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و دو میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده بود. این فعال کارگری از  ۱۹ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ به زندان تهران بزرگ منتقل و در این زندان به سر می‌برد.

آخرین وضعیت شاپور احسانی راد در زندان تهران بزرگ

شاپور احسانی راد، فعال کارگری محبوس در زندان تهران بزرگ که ایام محکومیت شش ساله خود را سپری می‌کند، علی‌رغم حال نامساعد جسمی و درد در ناحیه کمر از اعزام به مرخصی درمانی محروم است. این فعال کارگری در ۷ مردادماه ۱۳۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و نهایتا در ۱۲ شهریورماه ۱۳۹۸ با تودیع قرار کفالت از بند عمومی زندان اوین آزاد شد.

این فعال کارگری در دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به استان سیستان و بلوچستان محکوم شد. برای او به عنوان مجازات تکمیلی مدت دو سال محرومیت از عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و اجتماعی تعیین شده است.

شاپور احسانی راد، نماینده اخراجی کارگران کارخانه پروفیل ساوه، از اعضای هیات موسس شورای کارگری بازنشستگان تامین اجتماعی و عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران است. این فعال کارگری پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت دارد.

تجمعات بازنشستگان صندوق بازنشستگی فولاد

بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد در استانهای تهران، خوزستان و اصفهان با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگان فولاد، خواستار بهبود وضعیت معیشتی و حقوقی خود شدند.

تجمع اعتراضی کارکنان بانک‌های ادغامی در بانک سپه

جمعی از کارکنان بانک‌های ادغام شده در بانک سپه، روز شنبه ۲۷ شهریورماه، در مقابل ساختمان بانک سپه مرکزی در تهران تجمع اعتراضی برپا کردند. این کارکنان نسبت به تغییر احکام شغلی، کاهش شدید حقوق و پرداخت حقوق و مزایای کمتر به کارکنان ادغامی در مقایسه با کارمندان بانک سپه  اعتراض دارند.

بانک‌های انصار(متعلق به سپاه)، مهر اقتصاد (متعلق به بسیج)، کوثر(متعلق به وزارت دفاع)، قوامین (متعلق به نیروی انتظامی) و حکمت ایرانیان (متعلق به ارتش) با ادعای اصلاح نظام بانکی طی پروژه‌ای در بانک سپه ادغام شدند. حاصل این ادغام اضافه شدن بیش از ۳۵ هزار نیروی متخصص و کارمند بانک در تخصص‌های مختلف به یک بانک‌است که هنوز این نیروها ساماندهی نشده‌ و قراردادهای آنها مشخص نیست.

شروع به کار مجدد معدن آق دربند

فعالیت بخش استخراج معدن زغال سنگ آق دربند سرخس، که پس از حادثه مرگ دو نفر از کارگران در شهریور ماه سال ۹۹ به دستور بازرسان اداره کار شهرستان سرخس، به دلیل آنچه که رعایت نشدن ایمنی کار عنوان می‌شود، متوقف شده بود با ۱۱۰ کارگر مجدد از سر گرفته شده است.

معدن زغال سنگ آق دربند تنها واحد معدنی تولید کننده کک در خراسان رضوی سالانه حدود هشت هزار تن کک تولید می‌کند و ۳۱ درصد از سهام این شرکت به آستان قدس و ۷۰ درصد آن به بخش خصوصی تعلق دارد.

مثل برده‌ها با ما رفتار می‌شود

نیروهای شرکتی راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان که تحت پوشش یک شرکت پیمانکاری مشغول به کار هستند، سه ماه حقوق طلب دارند. به گفته یکی از کارگران این شرکت مدیران راهداری می‌گویند سازمان برنامه‌ و بودجه استان باید به ما پول بدهد که به نیروها بدهیم، سازمان برنامه‌ریزی و بودجه هم که می‌گوید بودجه‌ای برای پرداخت نداریم و در این میان مثل برده‌ها با کارگران برخورد می‌شود.

اعتراض کادر درمان شرکتی شهرستان باشت

جمعی از کادر درمان شرکتی شهرستان باشت یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد روز بیست و هفتم شهریورماه در اعتراض به‌ عدم دریافت هفت ماه معوقات مزدی خود تجمع اعتراضی برگزار کردند.

بلاتکلیفی کارگران فولاد صدر

چهار سال از اعلام توقف فعالیت کارخانه فولاد صدر خرم گذشت. با توقف فعالیت تولیدی این کارخانه از ابتدای مهرماه سال ۱۳۹۶ تاکنون، حدود ۱۸۰ کارگر با سابقه علیرغم وعده بازگشایی کارخانه در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

اعتصاب کارگران شرکت مارون صنعت تهران

کارگران شرکت مارون صنعت تهران، در اعتراض به عدم تحقق مطالبات‌شان از سه شنبه ۲۳ شهریورماه اعتصاب و مقابل شرکت تجمع کردند. این شرکت که در شهرک صنعتی اشترجان اصفهان واقع است در زمینه تولید ورق پلاستیک و پی وی سی فعالیت دارد.

بحران کمبود پرستار در مراکز درمانی و بیمارستانی کشور

رئیس نظام پرستاری تهران اعلام کرد: «از زمان شروع اپیدمی کرونا در کشور، نیاز نیروی پرستاری به شدت افزایش یافته است، هر چند در گذشته هم این کمبود نیرو وجود داشت، اما در حال حاضر به شدت نیاز به افزایش نیرو داریم.»

واسطه‌ها را کنار بزنید

سیم‌بانان در کمپینی خطاب به وزیر نیرو، خواستار تبدیل وضعیت و عقد قرارداد دائم شدند. به گفته آن‌ها، با وجود پیگیری‌های لازم جهت تبدیل وضعیت سیم‌بانان خطوط گرم و سرد توزیع برق از قرارداد کار حجمی به قرارداد دائم و مستقیم، کماکان شرکت توزیع برق کشور از اجرای آن با بهانه‌های مختلف سر باز می‌زند.

اعتراض نانوایان همدانی

نانوایان استان همدان نسبت به عدم تعیین نرخ جدید نان و وضعیت موجود معترض بوده و می‌گویند: «صدای مشکلات آن‌ها به گوش هیچ مسئولی نمی‌رسد. دستمزد روزانه ما ۸۰ هزار تومان است که کفاف حداقل هزینه‌های زندگی را هم نمی‌دهد.»

تجمع کارگران معدن زغال سنگ گل توت

جمعی از کارگران معدن زغال سنگ گل‌توت ۲۱ شهریورماه ۱۴۰۰ مقابل ساختمان فرمانداری شهرستان زرند تجمع کردند. این سومین روز از تجمع اعتراضی این کارگران بود. در این اعتراض سه روزه کارگران معدن گل‌توت فعالیت شغلی خود را محدود کرده بودند. اما با وعده مسئولان مبنی بر پیگیری مطالبات خود، مشغول به کار شدند.

تعویق پرداخت حقوق محیط‌بانان کشور

نماینده مردم بهشهر در مجلس در تذکری به وزیر جهاد کشاورزی از چهار ماه حقوق معوقه محیط‌بانان خبر داد. او در جلسه علنی مجلس از وزیر جهاد کشاورزی خواست تا دستور دهد مشکل این قشر حل شود.

اعتراض به پرداخت قطره چکانی حقوق

جمعی از کارگران سد شفارود امروز در اعتراض به عدم دریافت چندماه حقوق، مقابل فرمانداری رضوان‌شهر تجمع کردند.کارگران این سد از اردیبهشت‌ماه سال جاری حقوقی دریافت نکرده‌اند.

برای پرداخت معوقات حقوق کارگران دنبال راهکارهای قانونی هستیم

با اتمام قرارداد پیمانکار خدمات شهری شهرداری دماوند در استان تهران در اسفندماه سال ۱۳۹۹ و عدم عقد قرارداد جدید طی پنج ماه ابتدای سال جاری، حقوق و مزایای حدود ۱۴۰ نفر از کارگران این شهرداری هنوز پرداخت نشده است.

سوء استفاده پیمانکاران از شرایط معیشتی کارگران

کارگران خط راه‌آهن جنوب شرق، از بی نظمی در پرداخت حقوق، چندین ماه حقوق معوقه و عدم واریز به موقع حق بیمه توسط برخی شرکت‌های پیمانکاری انتقاد کردند. به گفته این کارگران، علی‌رغم این‌که مشاغل آنها دارای ماهیت و طبیعت مستمر است اما قراردادهای ‏نیروی انسانی شاغل به صورت ماهانه منعقد می شود و گسترش قراردادهای موقت، این دسته از کارگران را با عدم امنیت شغلی مواجه ساخته است.

واگذاری معدن سنگرود به بخش خصوصی

سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان، معدن زغال سنگ سنگرود را بعد از چند دوره آگهی مزایده به یک شرکت پیمانکار به نام «شرکت پل راه نامی» واگذار کرد. این واحد معدنی که در ارتفاعات کوه‌های البرز غربی واقع شده، جدا از ذخایر عظیم زغال سنگ دارای معادن سنگ سیلیس، سنگ نسوز و آهک هم است.

این واحد معدنی ۴۸۰۰ کارگر فعال در سه شیفت داشت که با واگذاری آن به بخش خصوصی در دهه هفتاد تعداد کارگران به حداکثر ۴۰۰ کارگر کاهش یافت. در نهایت به دلیل غیرمتعهد بودن پیمانکاران بخش خصوصی این واحد معدنی به بهانه غیراقتصادی بودن تعطیل شد.

حقوق معوق کارگران فضای سبز شهرداری یاسوج پرداخت می‌شود

شهردار یاسوج در واکنش به عدم پرداخت مطالبات کارگران فضای سبز شهرداری و اعتراض آنها اعلام کرد: «شهرداری سازمان های مختلفی دارد. برخی سازمان‌ها مستقل از شهرداری هستند. سازمان فضای سبز شهرداری یکی از آن‌هاست که درآمدهای آن از منابع آبشار، سرمایه‌گذاری شهربازی‌ها بود که صفر شده است. حقوق معوق کارگران فضای سبز شهرداری به حوزه امور اداری و مالی واگذار شده است و پرداخت می‌شود. نیروهای سبزبان هم دو ماه حقوق معوق داشتند که پرداخت شده است.»

دو سال دستمزد طلب داریم

کارگران شهرداری الشتر که در بخش‌های خدماتی، فضای سبز، اجرائیات، تاسیسات و نقلیه به‌صورت شرکتی و حجمی مشغول به کار هستند، حقوق ۲۵ ماه را دریافت نکرده‌اند و همچنان چشم‌انتظار تحقق وعده مسئولان در پرداخت مطالباتشان هستند.

کارگران در انتظار بازگشت به کار

کارگران کارخانه قند یاسوج از وضعیت نامعلوم این واحد تولیدی علیرغم دستور دستگاه قضایی کشور برای  انتقاد کردند. اسفند ماه سال ۱۳۹۹ با ابطال پرونده واگذاری غیرقانونی این واحد تولیدی به بخش خصوصی، قوه قضاییه دستور بازگشت بکار کارگران قدیمی و بازگشایی این واحد تولیدی را صادر کرد. ولی هنوز هیچ اقدامی از سوی سهامدار کارخانه که یکی از بانکهای خصوصی است، انجام نشده است.

بیش از این تحمل بی پولی را نداریم

کارگران شهرداری ایلام از مراجعات مکرر به نهادهای ذیربط برای دریافت حقوق معوقه خود خبر می‌دهند. هنوز نتیجه‌ای نگرفته‌اند. آنها ۵ ماه حقوق معوقه طلبکارند.

قرارداد کارگران چادرملو دائمی است

هیات تشخیص به استناد تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار و با توجه به‌ عدم تعیین مدت در قرارداد، نوع قرارداد کارگران چادرملو را «دائمی» اعلام کرد و کارفرما موظف شد کلیه‌‎ مطالبات این کارگران از جمله حقوق، اضافه کاری، جمعه کاری، تعطیل کاری و… را بپردازد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.