ضبط محموله دو میلیارد پوندی هروئین در هند از مبداء افغانستان و از راه بندرعباس

سه شنبه, 30ام شهریور, 1400
اندازه قلم متن

ایندیپندنت فارسی 

مقامات هند به محموله‌ای که از افغانستان از راه بندر عباس در ایران می‌آمد شک کردند

اداره ارشد مبارزه با قاچاق هند ادعا کرد دو محموله حاوی حدودا سه تن از هروئین افغانستان را ضبط کرد که در بازار سیاه تا ۲ میلیارد پوند ارزش دارد و این عملیات یکی از بزرگ‌ترین موارد ضبط مواد مخدر در تاریخ کشور بوده است.

به گزارش‌هایی از چندین منبع که از مقامات گمنام این سازمان نقل قول می‌کردند ضبط مواد مذکور به دست ماموران سازمان ریاست اطلاعات درآمد در بندر موندرا در ایالت غربی گجرات در ۱۵ سپتامبر اتفاق افتاد.

مقامات به محموله‌ای که از افغانستان از راه بندر عباس در ایران می‌آمد شک کردند و بعد از اخطار پنهانی شرکتی که در ایالت جنوبی آندرا پرادش واقع است و به واردات سنگ‌های نیمه فرآوری‌شده طلق از افغانستان مبادرت می‌ورزید، وارد عمل شدند.

ایندیا تودی به نقل از یکی از مقامات گفت بررسی کارشناسانه متخصصان «وجود هروئین را تایید کرد» و با در نظر گرفتن محتوای هر دو محموله «در مجموع ۲۹۸۸.۲۱۹ کیلوگرم» مواد ضبط شد.

مقامات هنوز مشغول تعیین میزان دقیق و ارزش هروئین ضبط شده‌اند و سازمان ریاست اطلاعات درآمد هنوز بیانیه‌ای رسمی درباره عملیات خود صادر نکرده است.

اما به گزارش نشریه هیندو، مقامات هند تاکنون ۵ نفر را در ارتباط با این موضوع بازداشت کرده‌اند که شامل دو شهروند افغان است. وقتی ایندیپندنت با سازمان مذکور تماس گرفت آنها از اظهارنظر درباره جزئیات بازداشت‌ها خودداری کردند و دلیل آن را ادامه داشتن تحقیقات عنوان کردند.

رسانه‌های محلی از مقامات نقل قول کردند که می‌گویند یوروش‌های مرتبط با بازداشت‌ها در شهرهای احمدآباد، گاندیدهام و ماندوی در گجرات و همچنین در شهرهای چنای و دهلی اتفاق افتاد.

ضبط این مواد در حالی اتفاق افتاد که کارشناسان فکر می‌کنند طالبان در تلاش برای احیای اقتصاد افغانستان به فروش مقادیر عمده هروئین در بازارهای سیاه بین‌المللی دست خواهد برد چون بعد از تسخیر خشونت‌آمیز کشور به دست این گروه کمک‌های خارجی متوقف شده است.

خروج ایالات متحده از افغانستان باعث شکوفایی صنعت تریاک کشور شده است که یکی از منابع سنتی درآمد طالبان بوده و همواره مورد هدف حملات هوایی آمریکا و سایر عملیات‌های خشخاش زدایی بوده است.

افغانستان با فاصله بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات غیرقانونی خشخاش است و دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل تخمین می‌زند این کشور مسئول بیش از ۸۰ درصد عرضه تریاک و هروئین در سطح جهان است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.