پارلمان اروپا قطعنامه‌ای در محکومیت بی‌ثباتی لبنان از سوی حزب‌الله تصویب کرد

چهارشنبه, 31ام شهریور, 1400
اندازه قلم متن

پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را بی‌ثبات و انسجام مورد نیاز این دولت را تضعیف می‌کند.

در یکی از بندهای این قطعنامه که همزمان با ارسال سوخت از ایران برای حزب‌الله لبنان به تصویب رسیده، آمده است دولت تازه لبنان در حالی تشکیل شده که در برابر هرگونه دخالت خارجی کشورهای همسایه لبنان یا مناطق دورتر مقاومت کند.

این بیانیه اضافه می‌کند حزب‌الله که از سوی چندین کشور عضو اتحادیه اروپا در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار گرفته، هنوز وزارتخانه‌های کلیدی در دولت لبنان را کنترل می‌کند.

پارلمان اروپا تاکید کرده «بی‌طرفی لبنان کلید ثبات آینده آن است» و «لبنان باثبات، کاملا مستقل،  متحد و دموکراتیک، باری ثبات، امنیت و توسعه مسالمت‌آمیز کل خاورمیانه از اهمیت بالایی برخوردار است.»

پارلمان اروپا که در قطعنامه خود، فهرستی از مشکلات لبنان را ارائه کرده، امیدوار است دولت جدید لبنان که با نخست وزیری نجیب میقاتی پس از بیش از یک سال بن‌بست سیاسی در لبنان تشکیل شد، بتواند به وعده‌های دموکراتیک خود عمل کند.

پارلمان اروپا پیشتر چارچوبی را برای تحریم هدفمند علیه اشخاص و نهادهای تضعیف‌کننده دموکراسی یا حاکمیت قانون در لبنان تعیین کرده که شامل ممنوعیت سفر به اتحادیه اروپا و مسدود شدن دارایی‌های آنان است.

پارلمان اروپا در قطعنامه خود از سرویس اقدام خارجی اروپا خواسته فهرستی از مراجع پاسخگو در لبنان را با همکاری کشورهای عضو اتحادیه اروپا تهیه کند.

این پارلمان تهدید کرده که اگر اشخاص یا نهادهایی همچنان به تضعیف روند سیاسی دموکراتیک در لبنان ادامه دهند، اعمال تحریم‌های هدفمند همچنان یک گزینه است.

پارلمان اروپا از همه کشورهای عضو خود و همچنین شرکای آنها نظیر بریتانیا و سوئیس خواست به تحریم‌ها در این زمینه پایبند باشند.

به تازگی نجیب میقاتی، نخست وزیر جدید لبنان، درباره انتقال سوخت از ایران به این کشور که از سوی حزب‌الله سازماندهی می‌شود، گفت از اینکه حاکمیت لبنان نقض شده ناراحت است.

او با این حال اضافه کرد این اقدام بدون دخالت دولت لبنان انجام گرفته و نگران تحریم آمریکا نیست.

ایران اینرتنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.