برندگان جایزه نوبل ادبیات و نویسندگان بین المللی هم گام با انجمن قلم آمریکا خواستار آزادی سه نویسنده ایرانی شدند

پنجشنبه, 8ام مهر, 1400
اندازه قلم متن

از اورهان پاموک تا مریل استریپ؛ ده‌ها نویسنده و هنرمند خواستار آزادی نویسندگان ایرانی

شخصیت‌های پرآوازه‌ای از دنیای ادبیات و هنر چون اورهان پاموک، مارگارت آتوود، خالد حسینی، جی‌ام کوتسی و مریل استریپ با امضای نامه انجمن قلم آمریکا خواستار آزادی بکتاش آبتین، کیوان باژن و رضا خندان شده‌اند.

نام برندگان نوبل ادبیات، جی‌ام کوتسی و اورهان پاموک در میان امضاکنندگان نامه انجمن قلم آمریکا به چشم می‌خورد که خواهان آزادی سه عضو زندانی کانون نویسندگان ایران، بکتاش آبتین، کیوان باژن و رضا خندان شده‌اند.

نویسندگان و چهره‌های هنری مشهور دیگری چون مارگارت آتوود و مریل استریپ و خالد حسینی هم این نامه را امضا کرده‌اند.

بکتاش آبتین، کیوان باژن و رضا خندان مهابادی، سه عضو کانون نویسندگان، به اتهام ”تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی” مجموعا به پانزده سال و شش‌ماه حبس محکوم شده‌اند.

ده‌ها نویسنده و هنرمند سرشناس امضاکننده نامه انجمن قلم آمریکا در این نامه خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، خواستار آزادی این سه نویسنده و تبرئه آنان از تمامی اتهاماتی شده‌اند که به گفته امضاکنندگان “به اشتباه در پرونده حقوقی علیه آنان مطرح شده”  است. امضاکنندگان همچنین خواستار توقف اقدامات تلافی‌جویانه علیه تمام نویسندگانی شده‌اند که از حق آزادی بیان استفاده می‌کنند.

در این نامه آمده است: «زمان آن فرارسیده که دولت ایران به حق آزادی بیان نویسندگان، شاعران و اندیشمندان ایرانی احترام گذاشته و سنت‌های غنی جامعه ادبی متنوع ایران را به رسمیت بشناسد.»

به سه نویسنده زندانی، بکتاش آبتین، کیوان باژن و رضا خندان قرار است از سوی انجمن قلم آمریکا، پنجم اکتبر (۱۳مهر) در مراسمی جایزه آزادی نگارش اهدا شود.

سه عضو کانون نویسندگان ایران که با اتهامات امنیتی در زندان به سر می‌برند. شاکی پرونده این سه، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی است و از جمله جرائم آنها به عضویت در کانون و انتشار خبرنامه داخلی آن، آماده کردن تاریخ پنجاه ساله کانون، شرکت در مراسم جانباختگان قتل‌های زنجیره‌ای و حضور در سالمرگ احمد شاملو اشاره شده است.

با توجه به زندانی بودن هر سه  نویسنده، هنوز اعلام نشده چه کسی به نمایندگی از آنها روز ۵ اکتبر جایزه انجمن قلم را دریافت خواهد کرد.

متن کامل نامه :

به رئیس جمهوری اسلامی ایران، ابراهیم رئیسی

جناب آقای ابراهیم رئیسی،

ما امضاکنندگان زیر، نویسندگان، روزنامه‌نگاران، هنرمندان آفرینشگر، و حامیان انجمن قلم آمریکا، با ارسال این نامه مصرانه از شما می‌خواهیم سه نویسنده‌ی ایرانی، بکتاش آبتین، کیوان باژن، و رضا خندان (مهابادی)، دریافت‌کنندگان جایزه‌ی انجمن قلم آمریکا به نام «آزادی برای نوشتن»، را آزاد کنید.

آبتین، باژن، و خندان (مهابادی) به اتهام‌های ناعادلانه‌ی «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی» مجموعاً به تحمل ۱۵ سال و شش ماه زندان محکوم شده‌اند. این سه نویسنده در زندان اوین از دسترسی به بیمارستان و مراقبت های پزشکیِ ضروری محروم و آبتین و خندان (مهابادی) هر دو به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند. ما از شما، آقای رئیس جمهوری، می‌خواهیم آبتین، باژن، و خندان (مهابادی) را آزاد کنید؛ آنان را از تمام اتهام‌هایی که در پرونده‌ی حقوقی به ناحق به آنها تفهیم شده است، تبرئه کنید؛ و به مجازاتِ دولتی تمام نویسندگانی که می‌خواهند دیدگاه‌ها و عقاید خود را آزادانه بیان کنند، پایان دهید.

محکومیت آبتین، باژن، و خندان (مهابادی) نتیجه‌ی سال‌ها بازجویی از آنان به علت دفاع‌شان از آزادی بیان و آثارشان است که از سال ۲۰۱۵ [۱۳۹۴] آغاز شد، آن‌گاه که خانه‌های آنها مورد یورش قرار گرفت و نوشته‌های‌شان ضبط و توقیف شد. در ۲۰۱۹ [۱۳۹۸]، این سه نویسنده محاکمه و به اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» مجموعاً به ۱۸ سال زندان محکوم شدند. در دادگاه تجدیدنظر، هرچند محکومیت باژن کاهش یافت، اما هر سه آنان در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ [۵ مهر ۱۳۹۹] برای اجرای حکم به زندان فراخوانده شدند.

این سه نویسنده – بکتاش آبتین، شاعر، فیلم‌نامه‌نویس، و فیلم‌ساز؛ کیوان باژن، رمان‌نویس و روزنامه‌نگار؛ و رضا خندان (مهابادی)، مؤلف، منتقد ادبی، و پژوهشگر فرهنگ افسانه‌های مردم – با نگارش کتاب، سرودن شعر و نوشتن داستان‌های کوتاه، و ویرایش دانشنامه‌های چندجلدی درباره‌ی قصه‌های ایرانی و تاریخ‌های شفاهی درباره‌ی نویسندگان بزرگ، خدمات درخشانی به تاریخ غنی ادبیات ایران کرده‌اند. همچنین هر سه آنان با عضویت در هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران – تشکل صنفی نویسندگان ایرانی با بیش از ۵۰ سال قدمت که از دهه‌ی ۱۹۸۰ [۱۳۶۰] تا کنون غیرقانونی اعلام شده است – نقش مهمی در جامعه‌ی ادبیِ ایران ایفا کرده‌اند. آبتین، باژن، و خندان (مهابادی)، به‌رغم خطرهایی که برای آنان داشته است، با برگزاری مراسم یادبود، نشست‌های ادبی، انتشار خبرنامه و نشریات دیگر – فعالیت‌هایی که قوه‌ی قضاییه‌ی ایران آنها را جرم‌های سنگینی می‌داند – میراث شاعران، روشنفکران، و مخالفان سیاسیِ درگذشته‌ی ایرانی را پاس داشته‌اند.

وقت آن است که دولت ایران به حق آزادی بیان نویسندگان، شاعران، و متفکران احترام نهد و سنت‌های پربار جامعه‌ی ادبیِ متکثر ایران را به رسمیت شناسد. ما از شما آقای رئیس جمهوری می‌خواهیم که به حبس ناعادلانه‌ی بکتاش آبتین، کیوان باژن، و رضا خندان (مهابادی) پایان دهید، و تمام کسانی را که به دلیل آزادی برای نوشتن به بند کشیده شده‌اند، آزاد کنید.

امضاکنندگان:

Ayad Akhtar

Kwame Anthony Appiah

Reza Aslan

Margaret Atwood

Paul Auster

Alec Baldwin

Laura Bickford

Michael Chabon

Ron Chernow

Sandra Cisneros

J. M. Coetzee

Molly Crabapple

Lydia Davis

Ariel Dorfman

Jennifer Egan

Louise Erdrich

Jeffrey Eugenides

Oskar Eustis

Jennifer Finney Boylan

Jonathan Franzen

Adam Gopnik

Philip Gourevitch

John Green

Lev Grossman

Roya Hakakian

Daniel Handler

James Hannaham

Tom Healy

Elizabeth Hemmerdinger

Khaled Hosseini

David Henry Hwang

Siri Hustvedt

Mary Karr

Jeff Kaufman

David Kaye

Nicole Krauss

Chang-rae Lee

Jonathan Lethem

M. G. Lord

Ma Thida

David Mazzucchelli

Colum McCann

Rick Moody

Paul Muldoon

Ahmed Naji

Maggie Nelson

Joyce Carol Oates

Susan Orlean

Orhan Pamuk

Robert Pinsky

Allison Markin Powell

Francine Prose

David J. Remnick

Howard A. Rodman

Marcia S. Ross

Esmeralda Santiago

George Saunders

Simon Schama

Stacy Schiff

Alice Sebold

Elif Shafak

Fatima Shaik

Gary Shteyngart

Kiki Smith

Andrew Solomon

Amir Soltani

Stephen Sondheim

Alec Soth

Art Spiegelman

Tom Stoppard

Meryl Streep

Rose Styron

Aatish Taseer

Colm Tóibín

Calvin Trillin

Anne Tyler

David L. Ulin

Ayelet Waldman

Edmund White

Tobias Wolff

Sholeh Wolpé

KK Wooton

Tom Zoellner

متن اصلی بیانیه را می‌توانید در آدرس زیر ببینید:

https://actionnetwork.org/petitions/a5c3b650e7419d8dfac9e44a78e9b1e3bbca8f2f/?hash=735ab399330e59360aeb83e6b5d7fa09

از اخبار روز و دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.