برگزاری سیزده تجمع کارگری در خوزستان و بی تفاوتی مقامات مسئول

سه شنبه, 13ام مهر, 1400
اندازه قلم متن

استان وایر- در یک هفته منتهی به سیزدهم مهرماه دو استان خوزستان و ایلام شاهد برگزاری سیزده اعتراض کارگری بوده است. این اعتراضات، جدا از اعتصاب کارگران پروژه‌ای نفت و تجمعات بازنشستگان و معلمان در این استان برگزار شده است. کارگران شرکتی مخابرات، آبداران خوزستان، کارگران شهرداری لالی، خرمشهر و ایلام، کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، کارگران پروژه‌ای شاغل در شرکت تولید برق غرب کارون؛ مجموعه‌های بودند که اخبار کارگران آن به رسانه‌ها راه یافته است.

 

طبق قانون قرارداد ما باید دائمی باشد

کارگران شرکتی مخابرات خوزستان با استناد به تبصره دو ماده هفت قانون کار، شکایتی تنظیم کرده و منتظر برگزاری جلسه‌ هیات تشخیص هستند. به گفته آنها با استناد به این قانون، قرارداد ما باید دائمی باشد.

 کارکنان شرکتی مخابرات خوزستان که از ابتدای مهرماه اجازه‌ ورود به اداره ندارند، می‌گویند: «۴ سال است که کارفرما با ما قراردادهای سه ماهه می‌بندد. با این کار می‌خواهد زبان اعتراض ما را ببندد.»

آن‌ها می‌گویند: «هشتاد کارگر شرکتی هستیم که در اعتراض به نوع قراردادمان و اینکه طبق قانون در کارهای مستمر قراردادهای دائم باید تنظیم شود، دو ماه قرارداد کار را امضا نکردیم و بدون قرارداد به کار خود ادامه دادیم.»

به موجب تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار «در کارهایی که طبع آن‌ها جنبه مستمر دارد. در صورتی که مدتی در قرارداد ذکر نشود، قرارداد دائمی تلقی می‌شود.» کارگران شرکتی مخابرات نیز با استناد به این بند شکایتی تنظیم کرده و منتظر برگزاری جلسه‌ هیات تشخیص هستند.

از سوی دیگر، کارفرما با استناد به اینکه این کارگران قرارداد را امضا نکرده‌اند، از اول مهر ورود آن‌ها را به شرکت ممنوع کرده و علی‌رغم جلسات متعددی که در استانداری و فرمانداری برای بازگشت به کار این کارکنان برگزار شده، آن‌ها هنوز اجازه‌ ورود به شرکت را ندارند.

منابع مالی نداریم

جمعی از آبداران خوزستان در حاشیه بازدید وزیر نیرو از ایستگاه پمپاژ ام الدبس، به عدم دریافت حقوق و نداشتن قرارداد اعتراض کردند. به گفته آنها، هفت ماه حقوق و بیمه آنها پرداخت نشده و در قراردادهای خود نیز مشکلاتی با کارفرما دارند.

محرابیان با بررسی علت این امر از مدیرعامل آبفا خوزستان، عدم پرداخت حقوق به موقع حقوق کارگران در مقابل پرداخت کامل حقوق مزایای مدیران عالی شرکت را مایه خجالت توصیف کرد.

مدیرعامل آبفا استان خوزستان علت عدم پرداخت حقوق کارگران را ناکافی بودن منابع درآمدی این شرکت بیان کرده و گفته است: «وزارت نیرو باید منابع لازم را برای پرداخت حقوق آبداران اختصاص دهد. دریافتی آبفا استان خوزستان سالانه سه میلیارد تومان است. در حالی که سالانه ۱۵میلیارد تومان پرداخت حقوق دارد. این نشان از سه برابر بودن پرداختی نسبت به دریافتی شرکت دارد.»

بی تفاوتی مدیران شهری نسبت به مشکلات کارگران

کارگران شهرداری لالی در استان خوزستان ۱۰ ماه معوقه پرداخت دستمزد دارند. به گفته کارگران این مجموعه علاوه بر حقوق، ۷ ماه حق بیمه‌‌ آنها نیز به تامین اجتماعی پرداخت نشده و علی‌رغم پیگیری‌های مکرر برای دریافت حقوق، مسئولان شهری پاسخ قانع‌کننده‌ای به آنها نمی‌دهند.

از حدود ده روز پیش کارگران واحد تنظیف و حمل زباله از جمع‌آوری زباله‌های برخی مناطق شهر خودداری کردند.کارگران می‌گویند: «بخش دیگری از نگرانی ما نداشتن امنیت شغلی به سبب قراردادهای کوتاه مدت و موقت است. کارفرماها به هر بهانه‌ای اقدام به اخراج یا تعدیل نیروی کار خود می‌کنند.»

تعویق ۶ ماهه حقوق کارگران شهرداری خرمشهر

منابع کارگری از تعویق ۶ ماهه در پرداخت حقوق کارگران شهرداری خرمشهر خبر می دهند. کارگران شهرداری این شهر علاوه بر۶ ماه حقوق، ده ماه بیمه پرداخت نشده هم دارند. آنها روز یکشنبه یازدهم مهر با در دست داشتن بنر‌هایی مبنی بر پرداخت نشدن حقوق و مطالبات خود و به نشانه اعتراض مقابل فرمانداری این شهر دست به تجمع زدند. معترضان از مسئولان خواستند با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی و بالا بودن هزینه‌های زندگی هرچه سریعتر مطالباتشان پرداخت شود.

ادامه دور جدید اعتصاب در هفت تپه

گروهی از کارگران شرکت هفت تپه، روز یکشنبه ۱۱ مهرماه ۱۴۰۰ و در ششمین روز از اعتصاب خود در‌ سطح بازار شوش راهپیمایی کرده و سپس در مقابل ساختمان فرمانداری این شهر تجمع کردند.

این کارگران در پنجمین روز از اعتصاب خود، روز شنبه دهم مهرماه در‌ محوطه شرکت و مقابل دفتر مدیریت دست به تجمع و اعتصاب زدند.

آنها در دومین روز دور تازه اعتصاب خود نیز؛ اقدام به بستن دفتر شورای اسلامی کار این شرکت کردند. کارگران معترض با شعار ” شورای ضد کارگر نمی خوایم ” در اقدامی نمادین ورودی دفتر شورای اسلامی کار را با گل مسدود کردند. آنها معتقدند این شورا علاوه بر اتمام دوره فعالیت آن، سیاست‌ها و اقداماتی ضد کارگری داشته و باید منحل شود.

دور تازه اعتصاب کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه از روز ششم مهرماه آغاز شده است. رسیدگی به مطالبات مزدی کارگران، تعیین تکلیف فوری مدیریت شرکت، بازگشت به کار همکاران اخراجی، تمدید قرارداد کارگران فصلی و‌ بخش دفع آفات، انجام عملیات کشت و ترمیم کارخانه، پرداخت فوری حقوق های معوقه، تسریع در انجام عملیات کشت و ترمیم کارخانه، بازگشت به کار کارگران اخراجی، تمدید قرارداد کارگران فصلی، اعلام و اجرای حکم صادر شده علیه اسدبیگی-رستمی در پرونده اختلاس و مختومه شدن پرونده خانم فرزانه زیلابی وکیل کارگران این شرکت از مطالبات مهم کارگران است.

اعتصاب مجدد کارگران پروژه‌ای نیروگاه غرب کارون

کارگران پروژه‌ای شاغل در شرکت تولید برق غرب کارون روز چهارشنبه ۳۱ شهریورماه در اعتراض به خُلف وعده کارفرما بار دیگر دست به تجمع و اعتصاب زدند.

کارگران شاغل در این نیروگاه در استخدام شرکت مپنا و شرکت‌های پیمانکاری هستند. آنها با وعده‌ افزایش دستمزد بر مبنای لیست مزدی کارگران اعتصابی پروژه‌ای نفت ‌و تغییر نوبت کاری به ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت به سر کار بازگشته بودند اما با عدم تحقق وعده‌ کارفرما دوباره دست به اعتصاب و تجمع زدند.

معوقات مزدی کارگران شهرداری ایلام

عدم پرداخت چند ماهه حقوق کارگران شهرداری ایلام، آن‌ها را با مشکلات معیشتی بسیاری روبرو کرده است. یکی از کارگران شهرداری ایلام در این مورد به رسانه‌های محلی گفته است: «از خردادماه سال جاری تا این لحظه حقوق کارگران فضای سبز پرداخت نشده است. از فروردین ماه هم اضافه‌کار و شب‌کاری به بسیاری از کارگران پرداخت‌نشده. این مساله مشکلات بسیاری را برای کارگران بدنبال داشته ‌است.»

او با بیان این‌که آیا مسئولان شهرداری حاضرند بدون پرداخت حقوق به فعالیت خود ادامه دهند؛  افزود: «متاسفانه مسئولان شهرداری هیچ توجهی به این امر ندارند و پاسخ قانع‌کننده‌ای هم به کارگران داده نمی‌شود.»

شهردار ایلام در واکنش به این اعتراض، به دلایل تعویق پرداخت دستمزد کارگران کرده و گفت: «در سال جاری ۵ ماه حقوق برخی از کارگران شهرداری پرداخت‌ نشده است. چند شرکت فعال در حوزه خدماتی و فضای سبز به دلیل عدم پرداخت مطالبات از سوی شهرداری، توانایی پرداخت حقوق کارگران را ندارند.»

به گفته شهردار ایلام؛ پرسنل خدمات شهری۲۱۰ نفر هستند. کارگران فضای سبز هم ۲۱۳ نفر هستند که حقوق ۵ ماهه این کارگران توسط شهرداری پرداخت نشده است.

شهردار ایلام در ادامه افزود: «با توجه به چندین محکومیت قضائی به دلیل برخی تصرفات در ادوار گذشته، بر اساس آراء قطعی؛ شهرداری ایلام، ۹۹میلیارد تومان بدهی دارد که این امر باعث مسدود شدن حساب‌های شهرداری شده است.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.