کاهش زباله در تهران به دلیل کاهش قدرت خرید و مصرف مردم

پنجشنبه, 22ام مهر, 1400
اندازه قلم متن

میزان زباله‌های جمع‌آوری شده در تهران به نسبت سال پیش کاهش یافته و کارشناسان علت آن را کاهش مصرف مواد غذایی می‌دانند. مطابق گزارش وزارت کار در یک دهه گذشته مصرف گوشت و برنج به نصف کاهش یافته است.

    
در ایران به دلیل تورم افسارگسیخته قیمت مواد غذایی به شدت افزایش یافته و قدرت خرید شهروندان مدام کاهش می‌یابد

در ایران به دلیل تورم افسارگسیخته قیمت مواد غذایی به شدت افزایش یافته و قدرت خرید شهروندان مدام کاهش می‌یابد. سقوط بخش بزرگی از قشر متوسط به زیر خط فقر پیامد این وضعیت است که اکنون خود را در کاهش زباله نیز نشان می‌دهد.

روزنامه تجارت نیوز روز گذشته (چهارشنبه ۲۱ مهر) از قول معاون برنامه‌ریزی سازمان پسماند نوشت: «در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ به طور میانگین روزانه پنج هزار و ۳۱۷ تن پسماند تر در تهران جمع کردیم.»

به گفته امیر جعفری میزان زباله‌های جمع‌آوری شده در سال قبل روزی ۳۰۰ تن و در سال قبل‌تر روزانه فراتر از ۴۰۰ تن بیشتر بوده است.

آیا بین کاهش مصرف مواد غذایی و کمتر شدن زباله رابطه مستقیمی وجود دارد؟ جعفری می‌گوید این مسئله نیاز به بررسی دارد و نمی‌توان با قطعیت رابطه‌ای بین این دو شاخص قائل شد.

کاهش مصرف با سقوط زیر خط فقر

بر خلاف این نظر، مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی رابطه تنگاتنگی بین کاهش مصرف مواد غذایی و کمتر شدن پسماند می‌بیند.

او به تجارت نیوز گفت: «چنین وضعیتی قابل انتظار بود. وقتی طی سال‌های اخیر رشد اقتصادی کم شد و تعداد زیادی افراد طبقه متوسط به زیر خط فقر سقوط کردند، بنابراین قدرت خرید کاهش پیدا می‌کند و به دنبال آن مصرف مواد غذایی مردم کم می‌شود.»

در سال‌های اخیر کارشناسان زیادی درباره افزایش و گسترش فقر عمومی و کاهش قدرت خرید اکثر شهروندان سخن گفته‌اند و گزارش‌ها و آمار نهادهای رسمی هم آن را تائید می‌کند.

محسن هاشمی، رئیس وقت شورای شهر تهران سال گذشته اوضاع اقتصادی را نامناسب خواند و افزود آثار کاهش ۸۵ درصدی ارزش پول ملی و تورم بسیار شدید در کاهش زباله هم قابل مشاهده است.

نصف شدن مصرف گوشت و برنج طی یک دهه

وزارت کار به تازگی گزارشی منتشر کرد که مطابق آن طی یک دهه اخیر مصرف گوشت و برنج به طور میانگین نصف شده و مصرف لبنیات هم به شکل محسوسی کاهش یافته است.

مطابق گزارش مرکز آمار ایران تورم نقطه به نقطه در شهریور ماه امسال به نزدیک ۴۴ درصد رسید و بهای برخی مواد غذایی مانند برنج، مرغ، ماهی و گوشت قرمز به نسبت ماه مشابه سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است.

تجارت نیوز روز پنج‌شنبه به بررسی سقوط ارزش یارانه نقدی پرداخت و نوشت در آغاز اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در سال ۸۹، بهای یک دلار در بازار آزاد هزار تومان بود و میزان یارانه هر فرد در ماه ۴۵ دلار می‌شد درحالی که امروز بهای دلار در صرافی ملی بیش از ۲۶ هزار تومان است.

به عبارت دیگر طی حدود یک دهه ارزش ریال در برابر دلار ۲۶ برابر کاهش یافته و یارانه نقدی برای این که همان قدرت خرید را داشته باشد باید به همین میزان افزایش می‌یافت و به یک میلیون و ۱۷۰ هزار تومان می‌رسید.

سقوط قدرت خرید یارانه نقدی ماهانه به کمتر از ۲ دلار یکی از نشانه‌های کاهش شدید قدرت خرید اکثریت مردم است که ظاهرا چون به مواد غذایی کمتری دسترسی دارند زباله کمتری هم تولید می‌کنند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.