انتقاد محمد مساعد از وضعیت روزنامه‌نگاران در ایران در پیام دریافت جایزه

جمعه, 28ام آبان, 1400
اندازه قلم متن
 
محمد مساعد در ایران
 

محمد مساعد، برنده جایزه آزادی بیان کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، در پیامی خطاب به این کمیته ضمن انتقاد از حکومت ایران گفت که «ایران بیش از پیش به سیاهچاله‌ای تبدیل شده که درک درست وضعیت را ناممکن می‌کند».

او در این پیام ویدئویی که روز جمعه، ۲۸ آبان، منتشر شد به «​فاجعه شلیک به هواپیمای مسافربری، کشتار بزرگ نوامبر ۲۰۱۹ [اعتراضات آبان ۹۸]، بحران اقتصادی و فساد گسترده و البته جنایت ممنوعیت واردات واکسن که برای ماه‌ها تلفات کووید در ایران را به شدت افزایش داد»​ به عنوان «​نمونه‌هایی از رنج‌های بی‌شمار مردم ایران»​ اشاره می‌کند.

کمیته بین‌المللی حفاظت از رونامه‌نگاران جایزه بین‌المللی آزادی مطبوعات در سال ۲۰۲۰ را به دلیل شهامت آقای مساعد در پوشش اخبار مربوط به فساد مالی و اداری، اعتراضات مردمی و عملکرد دولت ایران در واکنش به شیوع ویروس کرونا به او اهدا کرد. این پیام در قدردانی از جایزه کمیته منتشر شده است.

به گفته محمد مساعد، «سخن گفتن از حقیقت خطرناک است، چرا که حکومت، نه تنها از خود حقیقت، بلکه از جسارتی که در پس گفتن حقیقت پنهان است، می‌ترسد».

آقای مساعد همچنین وضعیت روزنامه‌نگاران در ایران را «​به شدت غیرقابل قبول»​ خوانده و می‌گوید: ​«​صدها روزنامه‌نگار خوب در این سالها از ایران اخراج یا تبعید شده‌اند، شغل‌شان را از دست داده‌اند یا با زندان شکنجه، آدم‌ربایی و ترور روبه‌رو بوده‌اند.»

 

 

محمد مساعد در پی صدور حکم ۹ سال زندان از سوی مراجع قضایی ایران به جرم «تبانی علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظامی» پیاده از مرز ترکیه گریخت.

مراجع قضایی ایران در عین حال فعالیت روزنامه‌نگاری و استفاده از تمامی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را به مدت دو سال برای او ممنوع کردند.

کمیته بین‌المللی دفاع از روزنامه‌نگاران این حکم قضایی را «تداوم تلاش‌های حکومت ایران برای سرکوب حقیقت» توصیف کرده‌ است.

محمد مساعد، روزنامه‌نگار مستقل حوزه اقتصادی که با نشریات اصلاح‌طلب گوناگونی همکاری می‌کرد، اواخر سال ۲۰۱۹ به دلیل انتشار یک توئیت انتقادی از مسدود کردن اینترنت در جریان سرکوب اعتراضات ضد حکومتی آبان ۹۷ در واکنش به افزایش ناگهانی بهای بنزین روی داد، بازداشت شد.

آقای مساعد درآن توئیت نوشته بود: «سلام، جهان آزاد. برای نوشتن این توئیت از ۴۲ (سایت پروکسی) مختلف استفاده کرده‌ام. میلیون‌ها ایرانی اینترنت ندارند. صدای ما را می‌شنوید؟»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.