گزارش انجمن خانواده‌های جان‌باختگان؛ ارائه دلایل عمدی بودن سرنگونی هواپیمای اوکراینی

پنجشنبه, 4ام آذر, 1400
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی در نشستی تحت عنوان «‌دادخواهی بدون پشتیبان» که با هدف تحلیل و بررسی گزارش انجمن درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی برگزار شد، تاکید کرد که سیر شواهد و وقایع نشان می‌دهد انهدام این هواپیما عمدی بوده است.

نشست «‌دادخواهی بدون پشتیبان» با حضور برخی از اعضای انجمن خانواده‌های جان‌باختگان و صاحب‌نظران در زمینه‌های نظامی و امنیت هوانوردی برگزار شد و در آن گزارشی ارائه شد که بر عمدی بودن این حمله تاکید می‌کرد.

انجمن خانواده‌ها در گزارش خود از دلایل سرنگونی هواپیما با اشاره به باز گذاشتن عمدی فضای پروازی ایران در شب حمله به پایگاه عین‌الاسد، تاکید کردند که این اقدام با هدف ایجاد سپر انسانی انجام شده بود.

در این گزارش آمده که برخی وسائل الکترونیکی جان‌باختگان به صورت سیستماتیک تخریب شده‌اند و تخریب آنها ارتباطی به سرنگونی نداشته است.

بنابر این گزارش، مقام‌های سپاه پاسداران مطمئن شده بودند که در پرواز هواپیمای اوکراینی هیچ فردی با پاسپورت آمریکایی سوار نشده باشد.

در بند دیگری از گزارش با اشاره به این که اپراتور پدافند فردی با تجربه در زمینه شناخت موشک‌های کوتاه‌برد بوده، اشتباه گرفتن هواپیمای مسافربری با موشک بی‌پایه اعلام شده است.

 

 

در این گزارش با اشاره به این که سایر پرواز‌هایی که زودتر از هواپیمای اوکراینی حرکت کرده بودند در مسیر مشابه با سرعت مشابه حرکت کرده بودند این ادعا که هواپیمای اوکراینی تنها پروازی بوده که اشتباها به عنوان «‌هدف متخاصم» شناسایی شده، زیر سوال رفته است.

درخواست از جامعه جامعه جهانی برای اقدام قاطع

اسماعیلیون در این نشست واکنش‌های بین‌المللی به ایران درباره سرنگونی هواپیما را آسان‌گیرانه خواند و گفت ما خواهان واکنشی قاطع به ایران هستیم.

او از کانادا و جامعه بین‌المللی خواست کلیت سپاه پاسداران را به عنوان گروه تروریستی به رسمیت بشناسد.

سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان با اشاره به کارشکنی ایران گفت: «ما خواهان انتشار کامل محتوای جعبه سیاه هواپیما و محتوای جعبه سیاه سامانه تور‌ ام ۱ هستیم.»

 

در این نشست جواد سلیمانی، مسئول کمیته حقیق‌یاب انجمن خانواده‌های جان‌باختگان، نیز با اشاره به اظهارات جواد ظریف، وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی که گفته بود امکان دارد حمله به هواپیما عمدی باشد و همچنین اشاره به اظهارات یک مقام بلند‌پایه بر عمدی بودن این حمله تاکید کرد.

او در پاسخ به سوالی درباره این که چه کسی را مسئول حمله می‌داند، گفت که از نظر او علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مسئول اصلی حمله است


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.