پنجاه و دومین جلسه دادگاه حمید نوری؛ شاهد گفت که در مورد هویت واقعی متهم «ذره‌ای شک» ندارد

سه شنبه, 23ام آذر, 1400
اندازه قلم متن
 

پنجاه و دومین جلسه دادگاه حمید نوری متهم به جنایت جنگی و مشارکت در قتل عام زندانیان در تابستان ۱۳۶۷ امروز دوشنبه ۲۲ آذر با شهادت رحمت (معروف به رحمان) علی کرمی در استکهلم سوئد برگزار شد.

شاهد در دوازدهم شهریور ۱۳۶۰ در سن هفده سالگی به جرم هواداری از سازمان مجاهدین خلق در تهران دستگیر شد. او زندان‌های متفاوتی را تجربه کرد و در نهایت شش ماه پیش از اعدام‌ها – در ۲۹ بهمن ۶۶ – به همراه گروهی حدوداً ۱۷۰ نفری از زندان اوین به زندان گوهردشت منتقل شد. علی کرمی گفت از این تعداد ۱۲۵ نفر هوادار مجاهدین، ده نفر گروه‌های مذهبی مانند فرقان، موحدین، و آرمان مستضعفین، و بقیه متعلق به گروه‌های چپ بودند.

علی کرمی شهادت داد که لشکری و حمید نوری در اواسط مرداد بعد از حمله مجاهدین یک گروه ۴۸ نفری را با خود بردند. از این گروه تنها ۱۶ نفر برگشتند.

شاهد گفت که یک بار حمید نوری را در سال ۶۲ در زندان اوین دیده بود و در شب انتقالش به زندان گوهردشت در سال ۶۶ هم دوباره حمید نوری را دید و توسط او و پاسدارها در تونل مرگ مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

در هر جلسه دادگاه یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها سوالات چهار وکیل شاکیان پرونده از شاهدین دادگاه در خصوص شناسایی هویت و تایید اعدام افراد ذکر شده در کیفرخواست است. در این جلسه نیز شاهد هویت، حضور و اعدام بسیاری از زندانیان را تایید کرد.

او شهادت داد که مهدی اسحاقی چگونه توسط حمید نوری کتک خورد و سه ماه به سلول انفرادی فرستاده شد. رحمت علی کرمی در زمان شهادت دادن درباره یک زندانی به نام ایرج لشکری در حالی که منقلب شده بود، گفت او یکی از کسانی که با او به گوهردشت منتقل شد… ایرج لشکری در گروه ۱۲۵ نفری آنها بیشترین کتک را خورد و به انفرادی فرستاده و بعد مانند بسیاری دیگر اعدام شد.

علی کرمی گفت پس از اعدام‌ها در سالگرد انقلاب در بهمن ۶۷ زندانیان جان به در برده از اعدام‌ها در همان سالن اجرای اعدام‌ها برای اولین بار با خانواده‌ها ملاقات حضوری داشتند و در آنجا بود که او دوباره ناصریان و حمید نوری را دید.

او گفت که پس از انتقال به زندان اوین، دوباره با حمید نوری مواجه شد. نوری در آنجا مانند زندان گوهردشت کمک دادیار بود و مصاحبه‌های قبل از آزادی زندانیان را در گروه های ۲۰-۳۰ نفری انجام می‌داد. شاهد گفت نوری همان لبخند و نگاه و صورت را دارد فقط پیرتر شده و او ذره ای شک ندارد که او همان حمید عباسی است. او ناصریان را بازجوی خود معرفی کرد که او را شکنجه کرده بود.

رحمت علی کرمی در دادگاه تایید کرد که در اوایل دستگیری حمید نوری با صدای آمریکا مصاحبه داشته است.

 

او گفت که پس از گذراندن بیش از ده سال محکومیت در آذر ۱۳۷۰ از زندان اوین آزاد شد.

جلسه بعدی دادگاه روز چهارشنبه ۲۴ آذر، ۱۵ دسامبر به شهادت منوچهر اسحاقی اختصاص خواهد داشت.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.