وزارت بهداشت: شکر را گران کنید، مردم زیاد مصرف می‌کنند

جمعه, 17ام دی, 1400
اندازه قلم متن

با اجرای قانون مالیاتی جدید روند افزایشی نرخ این کالای اساسی همچنان ادامه دارد

در میان مواد غذایی پرمصرف، شکر رکورددار بیشترین افزایش قیمت از ابتدای سال تاکنون بود-تجارت نیوز

زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت از افزایش قیمت شکر و حذف یارانه آن خبر داد و مدعی شد که این کار «در جهت حفظ سلامت مردم» انجام می‌شود.
بر اساس اعلام انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران، در «قانون جدید معافیت مالیات ارزش‌افزوده»، معافیت مالیاتی شکر حذف شده است و از روز ۱۳دی‌ماه ۱۴۰۰ که این قانون اجرایی شد، تولید‌کنندگان باید ۹ درصد از بهای فروش خود را به‌حساب سازمان امور مالیاتی واریز کنند.
بهمن دانایی، دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران در روزهای گذشته با اعلام این خبر گفت که شکر تا پایان سال با احتساب ۹ درصد مالیات کیلویی هزار تومان گران می‌شود. او همچنین تاکید کرد: «این تصمیم دولت در قیمت خرید مصرف‌کننده اثرگذار است و وزارت بهداشت هم از آن حمایت می‌کند چراکه معتقد است مصرف این کالا برای مردم زیان‌بار است.»
دو روز پس از انتشار این خبر زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، حمایت وزارت بهداشت از افزایش قیمت شکر را تایید کرد و به خبرگزاری ایسنا گفت: «یکی از اقدام‌ها و پیشنهاد‌های ما برای کاهش مصرف قند و شکر در کشور، اتخاذ سیاست‌های دولتی مانند افزایش قیمت و یا حذف یارانه شکر است.»
او درعین‌ حال مدعی شد: «پیشنهاد افزایش قیمت شکر و حذف یارانه آن در جهت حفظ سلامت مردم است چون مردم، خیلی بیشتر از حد نیاز و توصیه‌ها قند و شکر مصرف می‌کنند.»


این مقام وزارت بهداشت بابیان اینکه ذائقه مردم به سمت مواد غذایی شیرین سوق یافته است، گفت: «به همین خاطر باید بر روی کاهش تقاضا و مصرف به روش‌های مختلف، کار شود.»
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در ادامه افزود: «مطالعات بررسی مصرف غذایی خانوارها در کشور نشان می‌دهد که سرانه مصرف قند و شکر، خیلی بیشتر از مقدار توصیه‌شده در سبد غذایی است و مصرف آن‌ها یکی از عوامل اصلی اضافه‌وزن، چاقی، دیابت و برخی از سرطان‌ها مانند سرطان پانکراس است.»
ادعای شیوع چاقی و ابتلا به دیابت در ایران به دلیل مصرف شکر در حالی مطرح می‌شود که متخصصان بارها اعلام کرده‌اند، چاقی و دیابت ارتباط مستقیم با فقر و تغذیه نامناسب دارند.
آبان‌ماه امسال (۱۴۰۰) باقر لاریجانی؛ رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم در یک نشست خبری گفت که چاقی و دیابت در میان افراد فقیر بیشتر دیده می‌شود چون به مصرف غذاهای ارزان‌تر روی می‌آورند. او همچنین افزود که دو‌سوم مبتلایان به دیابت در ایران افرادی با درآمد متوسط و پایین‌اند.
افزایش سرسام‌آور قیمت کالاهای اساسی و مواد خوراکی در سال‌های اخیر توان مردم را برای خرید غذاهای پروتئینی و ریزمغذی‌ها کاهش داده است و آنان به‌ناچار خوراکی‌هایی را خریداری می‌کنند که ارزش غذایی زیادی ندارند. پژوهش‌ها نشان داده است که در اثر مصرف خوراکی‌های فاقد ارزش غذایی، فرد به چاقی ناشی از سوء‌تغذیه مبتلا می‌شود.
بااین‌حال حتی خوراکی‌های فاقد ارزش غذایی نیز از افزایش قیمت‌ها در امان نمانده‌اند و آن‌ها نیز به‌تدریج از سبد خرید مردم حذف شده‌اند. در حال حاضر بسته شکر ۹۰۰ گرمی در فروشگاه‌ها باقیمت ۲۱هزار تومان فروخته می‌شود و این در حالی است که همین کالا در زمان مشابه سال گذشته (۱۳۹۹) حدود هفت هزار تومان بود.
روند افزایش قیمت شکر از سال گذشته تاکنون به‌گونه‌ای بود که قاسمعلی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی شهریورماه سال جاری گفت که در میان مواد غذایی پرمصرف، شکر رکورددار بیشترین افزایش قیمت از ابتدای سال تاکنون بود.
طبق پیش‌بینی بهمن دانایی، دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران با اجرای قانون مالیاتی جدید روند افزایشی نرخ این کالای اساسی همچنان ادامه دارد.

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.