نگرانی امام‌جمعه تهران از رشد سکولاریسم و «نفوذ شاگردان بازرگان»

پنجشنبه, 23ام دی, 1400
اندازه قلم متن

«پرورش یافتگان فرقان در کشور خط دهی می‌کنند»

طی یک دهه اخیر نگرانی از توسعه سکولاریسم به حوزه‌های علمیه قم، در میان سیاستمداران جمهوری اسلامی افزایش یافته است- عکس از مهر

احمد خاتمی، نماینده علی خامنه‌ای و امام‌جمعه موقت تهران با انتقاد از اقدامات دولت مهدی بازرگان در سال‌های ابتدایی انقلاب گفت: «دولت بازرگان حدود ۹ ماه بر روی کار بود اما پرورش‌یافتگان این نهضت همچنان وجود دارند، در آذرماه سال جاری یکی از افراد شاخص این جریان در کنفرانسی در تهران عملا بر جدایی حوزه‌های علمیه از سیاست و بازگشت محبوبیت طلاب در بین مردم تاکید کرد در حالی که تکذیب دین از سیاست، یک سیاست رضاخانی و برابر با تکذیب امام علی است.»

به گزارش ایرنا، روز پنجشنبه در دوازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد در قم، این عضو مجلس خبرگان رهبری با ادعای اینکه «پرورش‌یافتگان فرقان در کشور خط‌دهی می‌کنند»، افزود پرورش‌یافتگان فرقان دشمن اسلام نیستند اما مطلقا اعتقادی به فقه و حاکمیت اسلامی ندارند.

«فرقان» نام گروهی است که یک سال پس از انقلاب تاسیس شد و رهبر آن را فردی با نام اکبر گودرزی بر عهده داشت. مشی ایدئولوژیک این گروه عدم دخالت روحانیت در سیاست بود. همچنین گفته می‌شود اعضای این گروه در ترور افرادی مانند اکبر هاشمی رفسنجانی، مرتضی مطهری و علی خامنه‌ای دست داشتند.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که این روزها بحث کاهش محبوبیت روحانیون و واکنش‌های مردم در مجامع عمومی علیه آنها به موضوع بحث روز تبدیل شده است.

اخیرا محمدرضا زائری یکی از روحانیونی که در صدا و سیما حضور پررنگی دارد، در حساب اینستاگرام خود نوشت که طی۱۰ روز یک بار به او آب دهان انداخته‌اند، دو سه بار با توهین‌های شدید مواجه شده و راننده اسنپ هم او را پیاده کرده و گفته من آخوند سوار نمی‌‌کنم.

بسیاری از منتقدان این قبیل رفتارها را ناشی از دخالت روحانیون در سیاست می‌دانند.

طی یک دهه اخیر نگرانی از توسعه سکولاریسم به حوزه‌های علمیه قم، در میان سیاستمداران جمهوری اسلامی افزایش یافته است. به‌طوری که بسیاری از طلبه‌ها نیز از تشکیل حکومت اسلامی و عوارض آن ابراز نگرانی می‌کنند.

برای بررسی این موضوع باید به سال ۹۳ بازگشت. در زمانی که حسن رحیم‌‌پور ازغدی عضو وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی، با ادعای اینکه «ریشه سکولاریسم در داخل حوزه‌های علمیه است»، گفت: «فقهی که به نظام‌سازی نمی‌اندیشد و فقط به دنبال عبادات و معاملات شخصی است فقه سکولار و این فقه بهترین توجیه برای سکولاریسم است.»

او در مرداد سال ۹۷ نیز مجددا مدعی شد که «ریشه سکولاریسم در حوزه است» و در ادامه اظهار داشت فقه بی‌ربط با زندگی، زندگی بی‌ربط با فقه، درس خارج‌هایی که به جای تئوریزه حکومت و تمدن دینی، عملاً فقه سکولار می‌سازند، فقه فردی، عبادی طهارت و نجاست. اما درباره اقتصاد، سیاست، بانک و روابط بین‌الملل حرفی ندارند. سکولاریسم یعنی همین است.

محمد جعفر منتظری، دادستان وقت کل کشور در اردیبهشت همان سال و پیش از اظهارات ازغدی گفته بود: «دشمن حتی در بین حوزه‌های علمیه هم برای نفوذ تلاش و برنامه دارد، بنده به اعتبار مسئولیت در دادگاه ویژه می‌بینم که گزارش‌های غیر قابل تردیدی در این رابطه ارائه می‌شود؛ در شهر مقدس قم عده‌ای روحانی‌نما در قالب تشکل‌هایی، تشکیل جلسه می‌دهند و موضوع جلسه این آقایان این است که چگونه موضوع ولایت فقیه را از قانون اساسی و نظام حذف کنیم.»

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.