چین عملیاتی شدن سند همکاری ۲۵ ساله با ایران را تایید کرد

یکشنبه, 26ام دی, 1400
اندازه قلم متن

وزارت خارجه چین در بیانیەای آغاز اجرای “سند تفاهم همکاری ۲۵ ساله” با جمهوری اسلامی ایران را تایید کرد. به گفته چین، اجرای این توافق باعث تقویت همکاری‌های دو جانبه اقتصادی و سیاسی بین دو کشور خواهد شد.    

default

در پی اعلام اجرایی شدن سند تفاهم ۲۵ ساله ایران و چین توسط حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران وزارت خارجه چین نیز در بیانیەای این خبر را تایید کرد.

در این بیانیه که روز شنبه ۲۵ دی (١۵ ژانویه) منتشر شده تاکید شده که این توافق باعث تقویت همکاری‌های دوجانبه اقتصادی و سیاسی بین دو کشور خواهد شد.

چین و ایران در اوایل سال جاری شمسی پس از سال‌ها گفت‌وگو، این توافقنامه را امضا کردند. به گفته دو طرف، این سند همکاری شامل حوزه‌هایی از جمله انرژی، امنیت، زیرساخت‌ها و ارتباطات می‌شود. ایران اعلام کرده است که مفاد این توافق به درخواست چین “محرمانه” است.

تا کنون جزئیات کمی از این قرارداد منتشر شده است. اما نیویورک تایمز در سال ٢٠٢٠ ادعا کرد کە به یک نسخه از پیش‌نویس آن دست یافته است. بر اساس گزارش این رسانه، طبق این قرارداد، ایران “عرضه منظم نفت بە چین را تضمین می‌کند”.

چین مهم‌ترین شریک تجاری ایران است و قبل از اعمال مجدد تحریم‌های یک‌جانبه دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ٢٠١٨، یکی از بزرگترین خریداران نفت این کشور محسوب می‌شد.

چین رسما واردات نفت از ایران را متوقف کرده است، اما تحلیلگران می گویند نفت خام ایران زیر نام کشورهای دیگر به چین صادر می‌شود.

حسین امیرعبداللهیان روز جمعه ۲۴ دی در توییت خود به زبان چینی نوشت که در آغاز سال ۲۰۲۲ بسیار “خشنود” است که اولین سفرش را از چین آغاز می‌کند.

او ادامه داد: «درباره طیف وسیعی از موضوعات مانند طرح همکاری‌های جامع و مذاکرات وین با مسئولان چین تبادل نظر کردم و به اجماع مهمی رسیدم».

امضای سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین فروردین ۱۴۰۰ با دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پیگیری و اجرایی شد که انتقادهای گسترده‌ای در داخل و خارج ایران در پی داشت. برخی منتقدان در شبکه‌های اجتماعی این سند را با عهدنامه ترکمنچای مقایسه کرده‌اند و آنرا “سند فروش ایران به چین” می‌دانند.

به گزارش آسوشیتدپرس، وانگ یی، وزیر خارجه چین روز جمعه به همتای ایرانی خود گفته است کە “چین به مخالفت با تحریم‌های غیر قانونی و یکجانبه علیه ایران ادامه خواهد داد.”

این گفته‌های وزیر خارجه چین در حالی است کە مذاکرات احیای برجام برای رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران و اعمال مجدد محدودیت برای برنامه اتمی جمهوری اسلامی، با حضور این کشور و آمریکا در وین اتریش در جریان است.

از: دویچه  وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.