تجمع بازنشستگان در اعتراض به اجرا نشدن لایحه همسان‌سازی حقوق

یکشنبه, 26ام دی, 1400
اندازه قلم متن

استان‌وایر- صدها تن از بازنشستگان تأمین اجتماعی در تهران و چند شهر دیگر مطابق هر یکشنبه نسبت به تصویب نشدن لایحه «دائمی سازی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان»، عدم پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی و الزام این سازمان به فروش سهام بانک رفاه کارگران دست به تجمع اعتراضی زدند.

امروز یک‌شنبه ۲۶ دی‌ماه ۱۴۰۰ شماری از بازنشستگان تهرانی مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

تصاویری از تجمع بازنشستگان مقابل ادارات کل تامین اجتماعی در شهرهای رشت، اهواز، قزوین، اصفهان نیز منتشر شده است.

برخی از شهروندان حاضر در این تجمع در رسانه‌های اجتماعی نوشته‌اند که شماری از اعضای «خانه کارگر»، که یک تشکل کارگری حکومتی است در میان تجمع کنندگان حاضر شده و از پلیس و نیروی انتظامی بابت «تامین امنیت و نظم» تشکر کردند.

فعالان کارگری و بازنشستگان مدعی هستند که تشکل خانه‌کارگر در سرکوب کارگران و بازنشستگان نقش دارد به همین سبب حاضران در تجمع امروز بدون توجه به سخنان رئیس «اتحادیه پیشکسوتان کارگری» شعارهایی علیه رئیس مجلس شورای اسلامی سر دادند.

بر اساس ویدیوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی بازنشستگان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن‌ها جملاتی همچون «حقوق ما ریالی/ هزینه‌ها دلاری»، «کمیسیون تلفیق حمایت حمایت»، «امنیت، معیشت حق مسلم ماست» نوشته شده بود.

از دیگر مواردی که مورد اعتراض بازنشستگان حاضر در این تجمع اعتراضی است می‌توان به  تصمیم دولت برای الزام سازمان تأمین اجتماعی به فروش سهام بانک رفاه اشاره کرد که یکی از تصمیمات مجلس شورای اسلامی است.

مجلس مهر ماه سال گذشته حداکثر سهم سازمان تأمین اجتماعی در بانک رفاه کارگران را ۳۳ درصد تعیین کرده و این سازمان را مکلف کرد حداکثر تا ۱۲ ماه نسبت به واگذاری سهام مازاد بر ۳۳ درصد سازمان اقدام کند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا فروش سهام بانک رفاه در «فرابورس» در پی اعتراض بازنشستگان به تعویق افتاده اما لغو نشده است.

یکی دیگر از مطالبات بازنشستگان در تجمعات اعتراضی یک‌شنبه‌ها تسویه بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی و همسان‌سازی حقوق است.

ای در حالی است که نمایندگان مجلس گفته‌اند که در لایحه بودجه سال آینده اعتباری برای اجرای همسان سازی پیش‌بینی نشده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت شهریور امسال به صورت علنی با همسان سازی حقوق بازنشستگان مخالفت کرده و آن را موجب افزایش بار مالی دولت و نرخ تورم دانسته بود.

رئیس «اتحادیه پیشکسوتان کارگری» تجمع بازنشستگان مقابل مجلس شورای اسلامی ، لایحه بودجه دولت را ظلم در حق کارگران خواند و گفت: «ردیف بودجه تأمین اجتماعی را حذف کرده‌اند که ظلم بر جامعه کارگری و تامین اجتماعی است. قانون تامین اجتماعی از سال ۵۴ تصویب شده. از آن زمان تا امروز همواره در بودجه سهم تامین اجتماعی در نظر گرفته می‌شد اما در سال ۱۴۰۱ هیچ سهمی ندارد.»

حسن صادقی، خواسته اصلی بازنشستگان معترض که در مقابل مجلس تجمع کرده بودند را «دیدن سهم تامین اجتماعی در لایحه بودجه ۱۴۰۱»، عنوان کرد.

دولت ابراهیم رییسی در پاسخ به مطالباتی که بارها از سوی بازنشستگان در خیابان فریاد زده شده تصمیم دارد حداقل سن بازنشستگی و همچنین شیوه محاسبه حقوق بازنشستگی را به زیان کارگران تغییر دهد و از پرداخت مطالباتش به تأمین اجتماعی سر باز می‌زند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.