۱۲ هزار کودک زیر پنج سال سیستان و بلوچستان؛ کم‌وزن و مبتلا به سوءتغذیه

یکشنبه, 26ام دی, 1400
اندازه قلم متن

کمیته امداد هر ماه برای کودکان محروم از مواد غذایی در این استان فقط ۱۰۰ هزار تومان کمک می‌کند

سوء تغذیه به یکی از مشکلات شایع در ایران تبدیل شده است – طرفداری

کودکان سیستان و بلوچستان به دلیل دریافت نکردن مواد غذایی ضروری، به سوءتغذیه، وزن کم و قامت کوتاه مبتلا شده‌اند. این واقعیت تلخ را معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اعلام کرده است.

مهدی طباطبایی در گفتگو با ایلنا با تایید این که سوء تغذیه به یکی از مشکلات شایع در ایران تبدیل شده، خبر داده است: «شیوع کم‌وزنی در بین کودکان زیر پنج سال سیستان و بلوچستان نسبت به کل کشور دو و نیم برابر بیشتر است. ضمن این که حدود سه برابر کوتاه قدی در این استان نسبت به سایر مناطق وجود دارد.»

به گفته این مسئول بهداشتی، در شش ماه ابتدایی امسال آمار شیوع کم‌وزنی و لاغری نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته که یکی از دلایل آن شیوع بیماری کرونا است.

گسترش کرونا سبب شده درآمدها نسبت به قبل کمتر شود و خانوار‌ها هم کمتر برای مراجعه به مراکز بهداشتی و پایش سلامت کودکان مراجعه کنند، در نتیجه تعداد مبتلایان به سوء تغذیه افزایش داشته است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به بیکاری بسیاری از افراد این منطقه افزود: «در سیستان و بلوچستان شرایطی به وجود آمده که وضعیت اقتصادی بسیاری از مردم به دلیل گرانی‌های بی‌سابقه، خشکسالی، توفان، آب و هوای گرم و خشک، بیکاری سرپرست خانوار و مهاجرپذیری خوب نیست که متاسفانه  این شرایط تاثیر منفی بر تغذیه خانواده‌ها بجا می‌گذارد.»

طباطبایی با اشاره به کوچک شدن سفره خانواده‌ها در منطقه محروم سیستان و بلوچستان همزمان با افزایش قیمت مواد غذایی گفت: «با وجود تمام اقدامات انجام شده باز هم امکان تحت پوشش قرار دادن تمام کودکان مبتلا  به سوء تغذیه وجود ندارد و پوشش گسترده‌تر این افراد، نیازمند حمایت خیرین است.»

پیش از این نیز مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، اعلام کرده بود ۸ استان ایران دچار «ناامنی غذایی» شده‌اند که یکی از وخیم‌ترین اوضاع را سیستان و بلوچستان دارد. به گفته او به دنبال افزایش قیمت، مصرف برخی اقلام غذایی مانند گوشت و مرغ، لبنیات و حتی میوه‌ها، تا حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.

کودکان نیازمند مناطق محروم ایران در شرایطی از مشکلات تغذیه به دلیل فقر رنج می‌برند که کمیته امداد امام خمینی به عنوان یکی از اصلی‌ترین نهادهای حکومتی ایران قرار بوده به وضعیت محرومان رسیدگی کند. با این حال، سهمی که کودکان مناطق کم‌برخوردار از درآمدهای کلان این دستگاه عریض و طویل دارند، فقط ۱۰۰ هزار تومان در ماه است.
اینطور که یکی از مسئولان کمیته امداد سیستان و بلوچستان به ایلنا گفته است، در این استان ۱۱ هزار و ۷۰۰ کودک زیر پنج سال و مبتلا به سوء تغذیه تحت پوشش قرار گرفته‌اند. ضمن این که هر شش ماه تا یک سال این افراد مورد بررسی قرار می‌گیرند و افراد بالای پنج سال از فهرست دریافت همین ۱۰۰ هزار تومان هم حذف می‌شوند.

درواقع آمار اعلام شده درباره کودکان مبتلا به بیماری‌های جسمی ناشی از فقر غذایی تنها مربوط به کودکان زیر پنج است و کودکان با سنین بیشتر را در بر نمی‌گیرد.

به گفته رمضان پودینه، معاون حمایت کمیته امداد سه دانشگاه علوم پزشکی زابل، زاهدان و ایرانشهر کودکان زیر پنج سال مبتلا به سوء تغذیه را به کمیته امداد معرفی می‌کنند و کمیته امداد هم برای این کودکان افتتاح حساب انجام می‌دهد و از تهران این مبلغ به حساب کودکان پرداخت می‌شود.

او آمار کودکان مبتلا به سوء تغذیه در کل ایران را حدود ۶۰ هزار نفر دانسته و اعلام کرده کمک به همه آنها بیش از این مبلغ ممکن نیست.

اختصاص مبلغ ۱۰۰ هزار تومان برای تامین نیازهای پروتئینی هر کودک در شرایطی است که قیمت‌ها به طور فزاینده در حال افزایش است و با خبر رسیدن از حذف ارز ترجیحی در دولت ابراهیم رییسی نگرانی‌ فعالان کارگری شدت گرفته و حتی برخی نمایندگان مجلس نیز به انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت می‌پردازند.

مهدی عسگری، نماینده کرج، روز دوشنبه بیست و پنجم دی ماه در صحن مجلس با انتقاد شدید از گرانی‌های افسارگسیخته در دولتی که خودش را مدافع محرومان معرفی کرده، گفت: «میلیون میلیون خانوار به زیر خط فقر رفته‌اند، ستون فقرات مردم شکسته است، چرا متوجه این شکستن نمی‌شوید؟ مردم تحمل فشار جدید را ندارند. سفره مردم از برنج خالی شده است. ارز ترجیحی برنج را حذف کرده‌اید و گوشت قرمز نیز حذف شده. اکنون می‌خواهید نان و پنیر را هم حذف کنید؟»

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.