شصتمین جلسه دادگاه حمید نوری؛ شاهد گفت شاید به صدا درآمدن «تلفن نیری» باعث نجات او شد

شنبه, 2ام بهمن, 1400
اندازه قلم متن
 

صدای آمریکا:

شصتمین جلسه دادگاه حمید نوری، متهم به مشارکت در اعدام های تابستان ۶۷، روز جمعه اول بهمن ۱۴۰۰ برابر با بیست و یکم ژانویه ۲۰۲۲، با ادای شهادت مهدی اصلانی تبریزی پور، زندانی سیاسی نجات یافته از این اعدام ها در استکهلم سوئد برگزار شد.

مهدی اصلانی نهم بهمن ۶۳ بخاطر هواداری و عضویت در سازمان فدائیان خلق ایران، در خیابان شناسایی و دستگیر شد. به گفته شاهد، او در سال ۶۴ در دادگاهی نه تراژیک بلکه کمیک و بسیار کوتاه و بدون دسترسی به وکیل، به شش سال زندان محکوم شد. این زمان بدون احتساب مدت بازداشت و زندان اولیه او بود.

مهدی اصلانی پاییز ۶۵ از زندان قزلحصار به زندان گوهردشت منتقل شد و تا پایان اعدام ها در این زندان بود. او شهادت داد که نخستین بار بطور مستقیم با حمید نوری ششم شهریور ۶۷ در زندان گوهردشت روبرو شد. او گفت حمید نوری در آن زمان دادیار زندان و معاون شخص ناصریان، اصلی ترین مهره زندان گوهردشت در دوران اعدام ها بود. شاهد از حمید نوری به عنوان یکی از مقامات ارشد زندان گوهردشت نام برد که در کنار ناصریان و لشکری، مسئول طرح پرسش های امنیتی از زندانیان پیش از آغاز اعدام ها بودند.

مهدی اصلانی تردد کامیون های یخچال دار – مخصوصا در سه شب مهم آغاز اعدام ها – یعنی ۱۵ تا ۱۸ مرداد را در محوطه زندان گوهردشت تایید کرد. او از بندهای هفت- هشت و فرعی ۲۰ به عنوان مهمترین بندهای مرتبط با اعدام ها و خاطرات زندانیان باقی مانده نام برد. او گفت بند فرعی ۲۰، سهمیه اولین روز «چپ کشی» بود. او شهادت داد که تقریبا نیمی از زندانیان این بند در نخستین روز اعدام ها به قتل (اعدام) رسیدند.

مهدی اصلانی شهادت داد که بعد از بیست و چهارم مرداد ۶۷، «مجاهدکشی» پایان یافت و پس از وقفه ای دو هفته ای، چپ کشی در پنجم شهریور آغاز شد. اصلانی دو بار در ششم و نهم شهریور ۶۷ در مقابل هیات مرگ شامل نیری، اشراقی و پورمحمدی قرار گرفت. او شهادت داد که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری فعلی ایران نیز – با لباس شخصی – در روز نهم شهریور به این جمع اضافه شد.

او گفت نیری آن روز تنها شخص حاضر با لباس روحانیت در هیات مرگ بود. شاهد در مورد سوالات هیات مرگ گفت که از او پرسیدند مسلمان است یا مارکسیست. او گفت پاسخ به این سوال مرگ و زندگی را تعیین می کرد. او گفت شاید یکی دیگر از دلایلی که باعث شد او و چند نفر دیگر در آن روز زنده بمانند این بود که تلفن روی میز نیری، رئیس دادگاه به صدا درآمد و او با کسی صحبت کرد و در نهایت جلسه ناتمام پایان یافت.

مهدی اصلانی تبریزی پور گفت هرگز دوباره در مقابل هیات مرگ قرار نگرفت. او پس از رهایی از اعدام به اتفاق دیگر زندانیان باقی مانده به زندان اوین منتقل و در چهارم اسفند ۶۷ آزاد شد.

صدای آمریکا در روزهای آغازین دادگاه حمید نوری مصاحبه ای با مهدی اصلانی در استکهلم سوئد داشت. آقای اصلانی در آن مصاحبه اعلام کرد که بیش از شش ساعت از سوی پلیس سوئد مورد بازجویی قرار گرفت و سرانجام به عنوان شاهد و شاکی وارد پرونده حمید نوری شد.

لینک مصاحبه صدای آمریکا با مهدی اصلانی

مهدی اصلانی در قسمتی از دادگاه امروز «سریت و فریب» را دو ویژگی اصلی «کشتار ۶۷» دانست. شاهد گفت بهتر است در مورد این واقعه از کلمه «اعدام» زندانیان سیاسی استفاده نشود، چون در جمهوری اسلامی مخالف را نه اعدام، بلکه به قتل می رسانند. اصلانی در ارتباط با فلسفه و نحوه بازجویی در جمهوری اسلامی نیز گفت که با بازجویی در سوئد و هرجای دیگر دنیا فرق می کند و عادی نیست. او گفت بازجویی در جمهوری اسلامی «اعتراف به خود نبودن و تخلیه تمامی اطلاعات با کابل است.»

لازم به ذکر است که از مهدی اصلانی چندین کتاب مانند «کلاغ و گل سرخ»، «آواز از نگاه دریچه تاریک» و «آخرین فرصت گل» در ارتباط با خاطرات و وقایع زندان و مصاحبه چند سال پیش او با بنیاد عبدالرحمان برومند به عنوان بخشی از مدارک کتبی دادگاه ثبت شده و مورد استناد قرار گرفته اند.

وکلای مدافع حمید نوری در جلسه امروز نیز مانند جلسات قبل به موارد به زعم آنان تفاوت میان گفته های شاهد در دادگاه با بازجویی هایش در اداره پلیس سوئد پرداختند. یکی از این تفاوت ها در مورد ترکیب هیات مرگ در ششم شهریور بود. شاهد در بازجویی های پلیس گفته بود که رئیسی را ششم شهریور – نه در نهم شهریور – در هیات مرگ دیده است.

شصتمین جلسه دادگاه حمید نوری در حالی برگزار شد که جمهوری اسلامی سرانجام پس از بیش از دو سال بطور رسمی در میزان، خبرگزاری قوه قضائیه به این دادگاه واکنش نشان داد. قوه قضائیه حمید نوری را «کارمندی ساده» خواند که ربوده شده، چندین نوبت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بدون دسترسی آزاد به وکیل و حق ملاقات با خانواده اش و حتی بدون داشتن عینک مطالعه، در سوئد محاکمه می شود.

این ادعاها در حالی مطرح می شود که حمید نوری طبق قانون سوئد پس از بازداشت در فرودگاه استکهلم، از وکیل برخوردار بوده. نوری حتی در جلسات دفاعیه خود از وکلایش تشکر کرد و گفت هرچه آنها گفته اند مورد تایید اوست.

خانواده نوری شامل همسر، فرزندان و داماد او در جلسات محاکمه اش – بویژه شش جلسه دفاعیات اولیه اش در اوایل آذر ماه ۱۴۰۰ – در صحن دادگاه حضور داشتند و یک به یک توسط او به اعضاء دادگاه معرفی شدند. او در جلسات دادگاه به غیر از عینک از تبلت نیز برخودار است.

جلسه بعدی دادگاه دوشنبه هفته آینده، چهارم بهمن ۱۴۰۰ برابر با بیست و چهارم ژانویه ۲۰۲۱، با شهادت امیرهوشنگ اطیابی، زندانی نجات یافته از آن اعدام ها برگزار خواهد شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.